SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of History II - AHS660053
Title: Didaktika dějepisu II
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unlimited (unknown)
summer:unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (17.09.2021)
Předmět navazuje na Didaktiku dějepisu I. Zaměřuje se na propojení metodologických konceptů historiografie a didaktiky dějepisu. Zohledňuje širší kontext historické kultury a seznamuje studenty s různými přístupy k popularizaci vědy a historickému vzdělávání. Vedle oborové didaktiky seznamuje studenty s koncepty muzeologie, memory studies a public history. Předmět dále rozvíjí schopnosti reflexivní praxe a seznamuje studenty s metodami dlouhodobého profesního rozvoje. Didaktika dějepisu II. je funkčně provázána s předmětem Praxe souvislá. Předmět je propojen též s Diplomním seminářem, v němž se studenti mohou zaměřit na aplikaci historiografických a didaktických konceptů do výzkumných témat. Kurz využívá digitální dílnu pro práci s prameny HistoryLab.cz a zkušenosti z testování badatelské učebnice Dějepis 9 Nakladatelství Fraus.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (17.09.2021)

Kadriye ERCIKAN – Peter SEIXAS (ed.), New Directions in Assessing Historical Thinking, New York 2015.  

Hana HAVLŮJOVÁ – Jaroslav NAJBERT, Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?, Historie – otázky – problémy 10/1, 2018, s. 15–31.

Fred KORTHAGEN a kol., Jak spojit  praxi s  teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů, Brno 2011.

Stéphane LÉVESQUE – Penney CLARK, Historical Thinking: Definitions and Educational Applications, in: Scott Alan METZGER – Lauren McArthur HARRIS (ed), The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning, New York 2018, s. 117–48.

Linda S. LEVSTIK – Keith C. BARTON, Doing History: Investigating with Children in Elementary and Middle Schools, New York 2011.

Jaroslav NAJBERT (ed.), Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny HistoryLab.cz (online). Praha 2017.

Jaroslav NAJBERT, Vyrovnávání se s komunistickou minulostí: proměny historické edukace v České republice po roce 1989. Dizertační práce, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2019.

Peter SEIXAS – Tom MORTON, The Big Six Historical Thinking Concepts, Toronto 2012.

Sam WINEBURG – Daisy MARTIN – Chauncey MONTE-SANO, Reading like a historian: Teaching literacy in middle and high school history classrooms, New York 2011. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html