SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historiography and Teaching - AHS606061
Title: VS Historiografie a didaktika
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHS606062
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)
Diplomový seminář se profiluje jako teoreticko-metodologický, to znamená, že směřuje k reflexi původu a povahy historické vědy a zároveň reflektuje i její možné aplikace v praxi. Jeho náplň a zaměření lze rozdělit na tři pilíře:

1) Dějiny dějepisectví
Historická věda má svou vlastní historicitu, své vlastní dějiny. Výzkum je v tomto směru zaměřen na institucionální, myšlenkový i personální vývoj dějepisectví v českých zemích od konce 18. století do současnosti. Poznání dějin vlastního oboru pomáhá lépe vnímat jeho současné limity i možnosti.

2) Didaktika
Jednou z rolí historika/historičky je vzdělávat společnost, přičemž nejvýznamnější formou této činnosti je učitelství. Seminář v tomto směru otevírá prostor pro výzkum dějepisně-didaktických otázek jak v rovině teoretické, tak i v oblastech empirického výzkumu.

3) Metodologie
Každá věda, i ta historická, vychází z více či méně reflektovaných teoretických základů, které formují její povahu. Filozofie dějin, teorie moderní vědy, otázka možností lidského poznání – to vše svírá a zároveň podporuje dějepisectví, jehož jsme součástí.


Všechny tři pilíře, i přes svá specifika, spojuje dohromady schopnost sebereflexe vlastní situace a z ní vyplývajících možností. Teorie a metodologie dějepisectví není jen pobočným výhonkem „skutečné“ vědy, ale naopak integrální součástí všech jejích částí.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)

Absolvent kurzu získá nástroje pro reflexi historiografie jako vědy včetně možný aplikací do praxe (učitelství).

 
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)

Atestace bude udělena za aktivní účast na výuce (max. 30% neomluvené absence). Absolvent/ka vypracuje klauzurní práci na předem dohodnuté téma v odpovídajícím rozsahu, nebo odpovídající část oborové závěrečné práce.

 
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)

Dějiny dějepisectví:

Georg IGGERS, Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002

Josef HANZAL, Cesty české historiografie, Praha 1999

Miloš HAVELKA,  Spor o smysl českých dějin I+II, Praha 1995 a 2006

Bohumil JIROUŠEK, Proměny diskursu české marxistické historiografie. Kapitoly z historiografie 20. století, České Budějovice 2008

Zdeněk KALISTA, Josef Pekař, Praha 1994

František KUTNAR - Jaroslav MAREK, Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století, Praha 2009

Roman PAZDERSKÝ, Gollův styl. Studie k historickému myšlení Jaroslava Golla, Praha
2018

Vítězslav SOMMER, Angažované dějepisectví. Stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem (1950-1970), Praha 2011

Jiří ŠTAIF, Historici, dějiny a společnost. Historiografie v českých zemích od Palackého a jeho předchůdců po Gollovu školu, 1790-1900. Část I. a II, Praha 1997

Jiří ŠTAIF, František Palacký. Život, dílo, mýtus, Praha 2009

 

Metodologie:

Michel de CERTEAU, Psaní dějin, Brno 2011

Kamil ČINÁTL, Dějiny a vyprávění, Praha 2011

Jan HORSKÝ, Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy, Praha 2009

Lucie STORCHOVÁ (ed.), Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014

Hayden WHITE, Metahistorie, Brno 2011

Hayden WHITE, Tropika diskurzu, Praha 2011

 

Didaktika:

Vratislav ČAPEK (ed.), Didaktika dějepisu I-II, Praha 1985-1988

Kamil ČINÁTL – Jaroslav PINKAS (edd.), Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, Praha 2014

Dagmar HUDECOVÁ, Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování, Praha – Úvaly 2007

Stanislav JULÍNEK (ed.), Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004

Viliam KRATOCHVIL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu,

Jarmila RŮŽIČKOVÁ, Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí, Milevsko 1997

Jan SLAVÍK – Jana STARÁ – Klára ULIČNÁ – Petr NAJVAR (edd.), Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání, Brno 2017

 

 

Další literatura bude doplněna v průběhu kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html