SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Everyday Life in Memoir Literature - AHS606045
Title: VS Všední den v memoárové literatuře
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHS333066
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Milan Hlavačka, CSc.
Interchangeability : AHS41400
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: MICHELAM (27.05.2016)

Cíl předmětu: Příprava seminárních, bakalářských a diplomových prací z oblasti tzv. každodennosti, založené na
memoárové literatuře a nezveřejněných pramenech, popřípadě na základě memoárů získaných z rodinných
zdrojů.

Anotace: Většina historiografických výkonů je stále věnována tzv. velkým dějinám. Dějiny států, národů a velkých
sociálních skupin převažují nad dějinami každodennosti, mentalit a okrajových sociálních skupin. Převažuje
strukturálně pojímané dějepisectví, které úmyslně odděluje od sebe jevy a struktury, které v reálné historické
skutečnosti nebyly od sebe oddělitelné. Vzniká tak obraz studených struktur bez lidí a bez jejich konkrétních
představ, tužeb, radostí a smutků. Doplnění těchto studených struktur teplým lidským vyprávěním "pamětníků" pak
umožňuje vykreslit úplnější a zajímavější dějinný obraz. Paměti nám pomáhají odhalovat dřívější mentality,
myšlení, postoje, vzory chování a určit hodnotové parametry různého společenského prostředí. Historická
antropologie dokonce staví jednotlivce do popředí dějin, aby se zabývala především jeho pocity a jeho motivy
jednání a úmyslně usiluje o to, aby nebyl tak "pasivně formovaným objektem", ale konečně přímým a
bezprostředním aktérem dějin.

Sylabus: Vyhledání a zafixování tématu, rozvržení díla, práce s texty, heuristika, možnosti interpretace.

Literatura:
Jaromír Čelakovský, Moje zápisky 1871 - 1914. Edition vorbereitet von Luboš und Alice Velek, Praha 2005
František Kutnar, Obrozenecké vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu
češství doby obrozenecké, Praha 2003, ediert von Martin Kučera.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html