SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Life Through - but Not Limited to - the Long 19th Century I. - AHS400088
Title: Společenský život nejen v dlouhém 19. století I.
Guaranteed by: Institute of Economic and Social History (21-UHSD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 12
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV10393
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Jiří Štaif, CSc.
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Jiří Štaif, CSc. (08.01.2019)
Tento výběrový seminář je též bakalářským a diplomovým seminářem. Věnován je modernizaci, tradici, společenským <br>
vztahům, kulturním, národním, genderovým a jiným identitám v moderní době, tj. v daném případě v dlouhém 19. století s <br>
četnými přesahy do 20. století. Prostřednictvím analýzy konkrétních historických pramenů a široké škály konceptuálních <br>
inspirací zde studenti podnikají výzkum zvolené problematiky. Vycházejí přitom povětšinou z konfliktních, kolaborativních <br>
či "kulturně autonomistických" explikačních modelů. Věnují se vesměs problematice českých zemích v širších <br>
komparativních souvislostech. Vedoucí semináře klade velký důraz na metodologický dialog, v němž se studenty rozebírá <br>
možnou škálu explikačních možností ve vztahu ke zkoumaným problémům. Tento přístup je zvlášť přínosný pro <br>
studenty, kteří do semináře vstoupili jako jeho "noví" účastníci. Ti zkušenější pracují již samostatněji a vedoucí semináře <br>
jim poskytuje též individuální konzultace. Z těchto i dalších důvodů je seminář pojat jako "tvůrčí dílna".<br>
Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Jiří Štaif, CSc. (08.01.2019)

Z témat, která byla v semináři dosud zpracována, lze uvést alespoň tato:
1/ okruh z dějin mentalit : viz např. analýzy ?selské" vzdělávací literatury, mentality venkovského obyvatelstva, názorů osvícenského katolického kléru, problém náboženských blouznivců a poměr většinového obyvatelstva k Židům. Dále lze připomenout konstrukce sociálních, genderových a nacionálních distinkcí v karikatuře.
2/ občanské či jiné sdružování, veřejný prostor, role místních elit a společenské vztahy v různých lokalitách, resp. regionech (např. Benešov, Hořovice, Klatovy, Louny, Slaný, Praha-Libeň, Hořice v Podkrkonoší, Pardubice, Písek, Podmokly, Kolín), spolčování dělníků, přátel umění a sportovců, resp. sportovkyň.
3/ osobnosti veřejného života české i německé národnosti s užším vztahem k sociální, kulturní, hospodářské a nacionální problematice své doby: viz zvl. L. Bráfová, R. Dotzauer, K. Engliš, J. Fügner, J. Gruber, J. Hlávka, sestry Honzákovy, K. Kálal, J. Kalousek, P. Metternichová, M. Pape-Carpantier, J. Pfitzner, M. Riegerová, A. Sauer, A. Springer, F. Veselý, F. von Wieser, Č. Zíbrt.
4/ různorodá témata ze sociálních dějin jako např. dějiny vědeckých a vzdělávacích institucí, národních slavností, společenské role divadla, sociálních utopií; rozvoj sociální péče (resp. politiky) v 19. a 20. století, cestování a volný čas, vztah národních, regionálních a městských identit, utváření obrazu ?toho druhého"?
5/ projevuje se též zájem o aktuální témata ze soudobých dějin, jako např. pracovní tábory a vězeňské subkultury po r. 1948, budovatelské nadšení po r. 1948, kritika reálného socialismu, identita židovského obyvatelstva v letech 1945-1960, životní styl v 19. a 20. století, historický diskurz v časopise Dějiny a současnost?


Jako perspektivní témata seminář mj. nabízí:
a/ role náboženství, ideologií, utopií a jiných snah po "lidském štěstí" v 19. a 20. století.
b/ problémy sociálních nerovností a rolí peněz ve společnosti 19. a 20. století.
c/ mentální mapy jako způsob kulturního, národního, sociálního a genderového ohraničení v 19. a 20. století (mj. i za využití oral history).
d/ politická moc mezi legitimitou, mediální sférou, sociálními problémy a korupcí v 19. a 20. století.
e/ každodennost mezi prací, konzumem, odpočinkem, životním stylem,  stabilizacví a nestabilizacví společnosti  v 19. a 20. století.
f/ proměnlivost lidských rolí (ambice versus ne-ambice, vnitřní integrita a výzvy doby) nejen v českých zemích v 19. a 20. století.
g/ historiografie hospodářských, sociálních a kulturních dějin a společnost v 19. a 20. století.
h/ kolektivní identity obecně, zvl. historická paměť, místa historické paměti, regionalismus jako sociální a kulturní fenomén.

ch/ sociální hnutí, gender a  tranzitivnost sociálních vztahů. 

i/ nacionální a transnacionální společenské procesy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html