SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Problems of Historical Science - AHS333001
Title: Problémy historické vědy
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
doc. JUDr. PhDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
doc. JUDr. PhDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
Interchangeability : AHSV10263
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (18.09.2023)
Problémy historické vědy
Výuku společně zajišťují ÚČD a ÚHSD, garanti: Mgr. Kamil Činátl, PhD. a doc. PhDr. et JUDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
Cyklus přednášek zachycuje proces utváření moderní historické vědy a proměny evropské historiografie s důrazem na vývoj v 20. století. Nabízí přehled klíčových problémů, témat a otázek, které utvářely charakter a podoby moderního dějepisectví. Perspektiva metodologická se v rámci cyklu provazuje též s důrazem na konkrétní historiografickou matérii, na níž lze odlišnost různých metodologických přístupů ilustrovat. Teoretická perspektiva se tak vztahuje k badatelské praxi. Kurz se souběžně zaměřuje na osvojování dovedností spojených s psaním kratších textových formátů.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (20.09.2021)

BERGER Stefan, FELDNER Heiko, PASSMORE Kevin (ed.), Jak se píšou dějiny: teorie a praxe, CDK 2016.

BUDDE Gunilla,  FREIST Dagmar, GÜNTHER-ARNDT Hilke (ed.), Geschichte: Studium – Wissenschaft – Beruf, Akademie Verlag 2008.

CULLEN, Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History, Wiley-Blackwell 2013.

DE CERTEAU Michel, Psaní dějin, CDK 2011.

CHARTIER Roger, Na okraji útesu, Pavel Mervart 2011.

JENKINS Keith, Re-thinking History, Routledge 2003.

JORDANOVA Ludmilla, History in Practice, Bloomsbury 2019.

STORCHOVÁ Lucie (ed.), Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě, Scriptorium 2014.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.09.2022)

Zkouška probíhá ústní formou jako rozprava nad přečtenou literaturou a dopředu zvoleným tématem, které studenti nejméně s dvoutýdenním předstihem zkonzultují s jedním z vyučujících. Podmínkou zkoušky je předložení seznamu alespoň pěti prostudovaných titulů z doporučené literatury. Variantou ústní zkoušky je odborný text, téma a žánrová specifikace dle domluvy s garanty kurzu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (25.09.2023)

ZS 2023/2024, termíny přednášek / seminářů se mohou zejména u externích vyučujících měnit

1)     3. 10. Jaké problémy řeší historiografie? Úvodní diskuze nad klíčovými otázkami, které utvářejí přístupy k historiografickému výzkumu. Domluva na podobě krátkých textových výstupů. (doc. Kamil Činátl)

2)     10. 10. Prameny. Jak se měnil přístup historiografie k pramenům? Jak zacházet s prameny dnes? Diskuze nad textem Jana Horského „Pramen“. Lucie Storchova (ed.), Koncepty a dějiny, Scriptorium 2014. (doc. Kamil Činátl)

3)     17. 10. stávka na FFUK

4)     24. 10. Úloha osobnosti v dějinách: svoboda vůle a determinanty lidského jednání v dějepisectví. (doc. Jakub Rákosník)

5)     31. 10. Problémy výzkumu středověkých dějin. (dr. Jaroslav Svátek)

6)     7. 11. Velká divergence - interpretace vzestupu Evropy na prahu modernity. (doc. Jakub Rákosník)

7)     14. 11. Je prehistorie součástí historie? (doc. Petr Květina, Archeologický ústav AVČR).

8)     21. 11. Problémy historického vzdělávání (dr. Jaroslav Najbert, PedF UK a Přírodní škola).

9)     28. 11. Možnosti historické biografie (Václav Sixta, Ph.D.)

10)  5. 12. Obrazy vody. Jak vzniká popularizační výstava z dizertačního projektu? (Mgr. Eliška Švarná a PhDr. Michal Kurz)

11)  12. 12. Hledání metody. Co je to metodologie a k čemu slouží? Reflexe napětí mezi strukturalistickými a poststrukturalistickými přístupy k výzkumu dějin. Diskuze nad textem z knihy Roger Chartier, Na okraji útesu, Pavel Mervart 2011. (doc. Kamil Činátl)

12)  19. 12. Periodizace: význam strukturace času v dějepisectví. (doc. Jakub Rákosník)

13)  2. 1. Jak psát dějiny? Diskuze na kapitolou z knihy Jim Cullen, Essaying the Past, Wiley-Blackwell 2013. (doc. Kamil Činátl)

14)  9. 1. Závěrečné setkání, prezentace výstupů. (doc. Kamil Činátl)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html