SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History, Memory and Education - AHS111109
Title: VS Dějiny, paměť a vzdělávání
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHS606059
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (07.09.2020)
Kurz se zaměřuje na současnou populární historickou kulturu. S důrazem na co nejširší škálu médií sleduje, jak a k čemu česká společnost využívá historii. Seminář má interdisciplinární charakter a propojuje perspektivy různých oborů, které se mohou zabývat přítomností historie ve veřejném prostoru (didaktika, historiografie, filmová a literární teorie, paměťová studia, sociální psychologie, teorie médií aj.). V návaznosti na tyto perspektivy seminář programově překračuje hranice akademické vědy směrem k popularizaci a vzdělávání ve veřejném prostoru, promýšlí možnosti aplikace vědeckých poznatků i metod a jejich zapojení do sociální praxe. Studenti dostanou příležitost si prakticky vyzkoušet, jak by se historie mohla prezentovat ve veřejném prostoru. Součástí semináře jsou návrhy popularizačních a vzdělávacích projektů.
Seminář se snaží rozvíjet dovednosti, jež jsou použitelné v praxi. Snaží se historika vybavit tak, aby mohl vést poučný dialog s dalšími profesemi, které se podílejí na formování historické kultury (aktivisté, filmaři, muzejníci, učitelé dějepisu ad.).
Seminář je otevřen též pro studenty, kteří zvažují obdobně zaměřené bakalářské a diplomní projekty.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (07.09.2020)

ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Lidové noviny, 2014.

DE GROOT Jerome, Consuming History, Historians and heritage in contemporary popular culture. New York 2009.

EVANS, Jessica; BOSWELL, David. Representing the nation: a reader: histories, heritage and museums. Psychology Press, 1999.

HASKELL, Francis. History and its Images: Art and the Interpretation of the Past. Yale University Press, 1993.

HAYDEN, Dolores. The power of place: Urban landscapes as public history. MIT press, 1997.

HOJDA, Zdeněk; POKORNÝ, Jiří. Pomníky a zapomníky. Paseka, 1996.

JORDANOVA, Ludmilla J. History in practice. London: Arnold, 2000.

KRATOCHVIL Alexander, Paměť a trauma pohledem humanitních věd: komentovaná antologie teoretických textů. Praha 2016.

LOWENTHAL David, The Past is a foreign Country. Cambridge 2015.

KEAN, Hilda; MARTIN, Paul (ed.). The public history reader. 2013.

MACDONALD Sharon, Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. London and New York 2013.

ROSENZWEIG, Roy; THELEN, David Paul. The presence of the past: Popular uses of history in American life. Columbia University Press, 1998.

SAMUEL, Raphael. Theatres of memory: Past and present in contemporary culture. Verso Books, 2012.

SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Argo, 2007.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.

VERGO, Peter (ed.). New Museology. Reaktion Books, 1997.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (07.09.2020)

Zimní semestr 2020/2021

 

1)      Jak se zachází s minulostí ve veřejném prostoru?

2)      Návštěva výstavy ReporTvář o Juliu Fučíkovi a jeho díle (Vítkov, Národní muzeum), diskuze s kurátorem expozice.

3)      Jak se zachází s minulostí ve školním a občanském vzdělávání?

4)      Studium konkrétních kauz (např. reflexe vzpomínání na havárii v jaderné elektrárně Černobyl v popkultuře, literatuře a historiografii) dle výběru studentů.

5)      Diskuze nad tématy bakalářských a diplomových prací.

6)      Studium konkrétních kauz (např. debat o relativizaci komunistické minulosti) dle výběru studentů.

7)      Návrhy vzdělávacích projektů s tématem minulosti.

8)      Četba teoretických textů I. – dle výběru studentů.

9)      Četba teoretických textů II. – dle výběru studentů.

10)   Prezentace vzdělávacích projektů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html