SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Teaching Experience - AGL600001
Title: Praxe průběžná
Guaranteed by: Institute for Greek and Latin Studies (21-URLS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020 to 2023
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D.
Mgr. Bc. Martina Vaníková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (24.08.2023)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou observace středoškolských učitelů při výuce (3 x 4 vyučovací hodiny) a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele. Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Kurz je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi v rámci tzv. pedagogického minima a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.

Dílčí cíle:
- Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování.
- Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů.
- Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku.
- Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování.
- Rozvinout schopnost skupinové spolupráce při hodnocení vyučování.
- Rozvinout schopnosti potřebné pro sestavení efektivní zpětné vazby jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu.
- Rozvinout schopnosti aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (24.08.2023)

Výstupem kurzu budou kromě splnění a náležitého zhodnocení praxe také příspěvky do učitelského portfolia, které si student vytvoří na základě pokynů vyučujícího.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)

Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.

Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.

Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.

Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press.

Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.

Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html