SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Latin - AGL200003
Title: Didaktika latinského jazyka
Guaranteed by: Institute for Greek and Latin Studies (21-URLS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D.
Mgr. Bc. Martina Vaníková, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (29.09.2021)
Předmět se zaměřuje na klíčové otázky a specifika současného vyučování latinského jazyka na středních školách, resp. neoborové latiny na VŠ. V základních rysech bude pojednáno také o výuce římské (popř. řecké) literatury, starověkých dějin a antické kultury.

Studenti se během kurzu rovněž naučí kriticky hodnotit výuku a evaluovat ji dle specifikace vyučujících, vkládat příspěvky do svého učitelského portfolia do systému MAHARA a sestavovat seznam splněných sebehodnotících deskriptorů.

Koncepce kurzu je postavena na funkční syntéze požadavků soudobé didaktiky latinského jazyka a latinské literatury, znění akreditací učitelských studijních programů na FF UK, výsledcích diskuze didaktické platformy tamtéž a snahy o realizaci cílů k dosažení profesních kompetencí každého budoucího pedagoga, stanovených sebehodnotícími deskriptory. Rozvoj těchto kompetencí je mapován tvorbou učitelského portfolia. Cílovou skupinou kurzu jsou studenti bakalářského studia Latinského jazyka a literatury se zaměřením na vzdělávání, u nichž se předpokládá, že svou učitelskou přípravu završí v navazujícím magisterském studiu Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy. Na tyto studenty klade současné školství požadavek, aby nejen skvěle ovládali svůj obor – cesta k tomuto cíli není rozhodně krátká, neboť ze středních škol si studenti přinášejí obvykle opravdu jen základní znalost latiny, a je nutné, aby pro její dobré zvládnutí přečetli množství původních latinských textů a absolvovali řadu kurzů a seminářů -, ale aby také byli vybaveni dovednostmi a způsobilostmi středoškolského učitele značně specifického předmětu. K tomu všemu je tento kurz vede a připravuje tím, že je seznamuje s nejnovějšími trendy ve vyučování latiny, poskytuje jim metodiku práce s autoevaluačním nástrojem profesního portfolia v digitální podobě, poskytuje jim mnoho příležitostí k nácviku vlastní výuky v podobě mikrovyučování, průběžně jim nabízí zpětnou vazbu a připravuje je na zvládnutí praxí, které absolvují jak v bakalářském, tak později v magisterském studiu.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (29.09.2021)

Popis celkových získaných způsobilostí účastníků kurzu.

Studenti budou schopni:

- správně vyhodnotit postavení latiny v kurikulu gymnázií a modulovat podle toho své didaktické působení

- akceptovat specifika výuky latiny a pracovat se syntézou doporučení Společného evropského referenčního rámce pro jazykya metodiky vypracované na základě specifik didaktiky latiny

- orientovat se ve spektru tuzemských i zahraničních výukových materiálů a učebnic

- sladit své didaktické postupy s poznatky z oblasti pedagogiky a psychologie

- efektivně plánovat výuku, jejíž vybrané výstupy zařadí do svého portfolia

- orientovat se v metodách výuky latiny a antické literatury a dle situace na konkrétní škole a dle RVP a ŠVP volit ty nejvhodnější

- přizpůsobit výuku latiny případným žákům s poruchami učení

- orientovat se v moderní světové literatuře zaměřené na didaktiku latinského jazyka a latinské literatury a jejich jednotlivých oblastní  

- pracovat s moderní technikou a využívat internetových amultimediálních nástrojů, a dokonce na jejich bázi stavět výuku či alespoň její část

- uvědomit si potřebu neustálého profesního rozvoje a neustávat v dalšímprůběžném sebevzdělávání

- pravidelně provádět sebehodnocení a postupně naplňovat požadavky deskriptorů

- vytvářet žákům a prostředí adekvátní způsob testování nabytých vědomostí a dovedností a komunikovat s nimi během celého výukového procesu a poradit jim nejefektivnější učební strategie a techniky

- vstřícně a operativně komunikovat se všemi účastníky vzdělávacího procesu, vysvětlit jim svůj styl výuky a být otevření vůči zlepšujícím návrhům a inovacím.

Budoucí učitel latiny by si absolvováním tohoto kurzu měl již částečně osvojit následující výchovné a vzdělávací strategie vedoucí k rozvíjení těchto klíčových kompetencí u žáků:

Kompetence k učení

•        učitel ve výuce prezentuje různé přístupy ke studiu jazyka
•        žáci jsou vedeni k hledání souvislostí mezi latinou, mateřštinou a dalšími cizími jazyky
•        učitel vede žáky k pravidelné domácí přípravě (pracovní sešit, slovníky, referenční
         příručky i v multimediální podobě, internet)

Kompetence k řešení problémů     
•        učitel poskytuje dostatek prostoru k samostatnému řešení problémů (dedukční
         postup v seznamování s novými pravidly)
•        žáci jsou postupně vedeni ke zpracovávání složitějších celků a prezentování výsledků
         své práce před třídou

Kompetence komunikativní
•        spočívá v nácviku receptivních, produktivních a interaktivních řečových dovedností
         (mluvení, poslech, čtení a psaní), které učitel rozvíjí u žáků standardními metodami výuky cizího jazyka

•        v rámci konverzace učitel kultivuje žákův projev, schopnost vyjádření vlastních názorů
         (u vyšších úrovní schopnost argumentace) a vede k toleranci odlišností
•        učitel vede žáky k práci s informacemi, jejich získávání, vyhodnocení a interpretaci


Kompetence sociální a personální
•        schopnost spolupracovat je žákům umožněna prací ve skupinách při výuce
•        žáci jsou vedeni k rozvíjení schopností soustavné práce s krátkodobým i
         dlouhodobým cílem

Kompetence občanské
•        žáci jsou vedeni k tomu, že studium jazyka pomáhá snižovat jazykové a kulturní
         bariéry
•        učitel navozuje situace, ve kterých žáci diskutují, porovnávají a obhajují své názory v
         oblasti společenské, sociální i kulturní

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (29.09.2021)

Student zpracuje některé z témat probíraných v jednotlivých součástech kurzu a představí je na hodině. Dále v semináři uskuteční vlastní pedagogický výstup / výstupy (obvykle 15 min., pokud vyučující nestanoví jinak). Podmínkou udělení atestace je také 80% účast na seminářích.

Výstupem kurzu bude rovněž několik příspěvků do učitelského portfolia (vedeného v systému Mahara), které si student vytvoří na základě pokynů vyučujícího a seznam splněných sebehodnotících deskriptorů.

Studenti se také budou podílet na průběžné evaluaci kurzu dle zadání vyučujícího.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (30.09.2021)

Výběrová literatura (další literatura bude zadávána vždy u jednotlivých témat):

Bulwer, J., Classics Teaching in Europe, Bristol: Bristol Classical Press 2016.
Deagon, A., Cognitive Style and Learning Strategies in Latin Instruction, in: J. Gruber-Miller (ed.), When Dead Tongues Speak: Teaching Beginning Greek and Latin, Oxford: Oxford University Press 2006, s. 27–49.
Fiévet, C., Quemadmodum usus sermonis Latini in schola viam ad legendum planiorem brevioremque aperire possit, Mantinea 1, 2015, s. 305–327.
Fonio, F. – Masperi, M. (edd.), Les pratiques artistiques dans l’apprentissage des langues. Témoignages, enjeux, perspectives, LIDIL 52, 2015.
Flocchini, N., Insegnare latino, Milano: La nuova Italia 2000.
Gruber-Miller, J., When Dead Tongues Speak: Teaching Beginning Greek and Latin, Oxford: OUP 2006.
Hendrich, J., Didaktika cizích jazyků, Praha: SPN 1988.
Hunt, S., Starting to Teach Latin, London: Bloomsbury Academic 2016.
Choděra, R., Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru, Praha: Academia 2013.
Kipf, S. et al. (edd.), Perspektiven für den Lateinunterricht, Bamberg: C. C. Buchner 2015.
Kuhlmann, P., Fachdidaktik Latein kompakt, Göttingen: V&R 20123.
Kuťáková, E., Možnosti uplatnění latiny a antické kultury v průřezových tématech RVP G, in: B. Pokorná (ed.), Netradiční přístupy k výuce klasických jazyků, Olomouc: Univerzita Palackého 2008, s. 6–9.
Kuťáková, E., Nad novou polskou učebnicí: Stanislaw Wilczyński – Ewa Pobiedzińska – Anna Jaworska, Porta Latina, AVRIGA – ZJKF 49, 2008, s. 120–124.
Lafleur, R. (ed.), Latin for the 21st Century: From Concept to Classroom, Glenview: Addison Wesley 1997.
Lewis, M., Pedagogical Implications of the Lexical Approach, in: J. Coady – T. Huckin (edd.), Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy, Cambridge: CUP 1997, s. 255–270.
Lister, B., International Perspectives on the Teaching of Latin, Cambridge: CUP 2008.
Marek, B., Vliv klasického vzdělání na rozvoj osobnosti (1–4), Andragogika – čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých  3, 2016, s. 5–13; 4, 2016, s. 2–11; 3–4, 2017, s. 2–8; 1, 2019, s. 24-34.
Marek, B., Využití latinského divadla při výuce latiny, in: K. Vymětalová (ed.), Vivat Latina reserata! Opava: Ústav historických věd, Slezská univerzita v Opavě 2014, s. 66–70.
Marek, B., Literární text ve výuce latiny. Praha: FF UK – nepublikovaná dis. práce, 2021.
Mouchová, B., Učebnice latiny Hanse H. Orberga po půl století existence, AVRIGA – ZJKF 42, 2000, s. 60–63.
Oniga, R., Teorie linguistiche e didattica del latino, Estudios de lingüística latina 2, 1998, s. 613–626.
Ricucci, M., L’apprendimento delle lingue classiche nella prospettiva della Second Language Acquisition, Tesi di dottorato di ricerca, Università degli studi di Udine 2015.
Ricucci, M., Storia della glottodidattica, Roma: Armando editore 2014.
Valenta, J., Problematika cíle a výuky latinského jazyka na gymnáziích, Praha: Univerzita Karlova (dipl. práce) 1978.
Valenta, J., Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů, Rádce učitele 3, Praha: Raabe 2003.
Vaníková, M., 2019. ‘Má smysl se v 21. století učit latinu? Latina jako nástroj pro rozvoj čtenářské gramotnosti’. Andragogika – čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých 1/2019, 9-14.
Veit, G., Fabula agitur!: Gedanken und Hilfen zum lateinischen Schultheater –Colloquium didacticum I., Stuttgart: Klett Ernst 1992.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (29.09.2021)

1.Smysl výuky latiny a latinské literatury. (1 hodina) 

2.Situace didaktiky klasických jazyků v dnešním světě (1 hodina)   

3.Latina v RVP a ŠVP,Společný evropský referenční rámec pro jazyky a jeho (ne)využití při výuce latiny.  (1 hodina) 

4.Cíle výuky latiny na SŠ (1 hodina)

5.Metody výuky latiny (2 hodiny)

6.Analýza tuzemských učebnic; zhodnocení pozitiv a negativ (2 hodiny)

7.Analýza zahraničních učebnic; zhodnocení pozitiv a negativ (2 hodiny) 

8.Obecné lingvodidaktické otázky (propojování poznatků z lingvistiky, psycholingvistiky, srovnávací lingvistika, pedagogiky, psychologie, teorie jazykové akvizice atp.). (3 hodiny)

9.Syntaktická analýza a její využití při výuce latiny. (1 hodina)

Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.

Zapracované změny oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.

 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (30.09.2021)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8159

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html