SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cinema and Society - AFV0000431
Title: Kinematografie a společnost
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)
Anotace

Kurz představí společenské souvislosti vybraných segmentů kinematografie prostřednictvím teoreticky i empiricky zaměřených textů. Pozornost se zaměří na sociálně-konstruktivistické chápání povahy umění a na různé formy hierarchií (sociální, kulturní, profesní) a vztahy mezi nimi. Konkrétním předmětem zájmu v průběhu kurzu budou specifika trhu práce a pracovního procesu ve vybraných segmentech filmového průmyslu, diferenciace vkusu a kulturní spotřeby a dopady filmového průmyslu na konkrétní společnosti a komunity (vytváření pracovních míst, zvyšování dostupnosti a přístupnosti audiovizuální kultury, filmový turismus a využití filmu pro destinační marketing apod.). Diskutovány budou také různé pohledy na význam filmu pro společnost v souvislosti s financováním kinematografie z veřejných zdrojů.

V rámci kurzu budou diskutována následující témata:
- Film a jeho místo ve společnosti a společenské a kulturní hierarchii
- Habitus, formy kapitálu, kulturní kapitál jedince a destinační kulturní kapitál
- Definice umění ve vztahu k filmu, sociálně-konstruktivistické pojetí umění
- Film a populární kultura
- Typologie diváků
- Filmový marketing a cílové skupiny; segmentace, targeting, positioning
- Filmové profese, trh práce a pracovní proces ve filmovém průmyslu
- Migrující mediální výroba a její dopady na konkrétní destinace
- Filmový turismus a destinační marketing
- Význam filmu pro společnost, veřejná podpora filmu, kulturní politika
- Film a společenské změny
- Rovnost přístupu ke kultuře a k filmu
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)

Prezentace vybraných textů (výběr textů bude specifikován na první hodině)

Esej o vztahu kinematografie a společnosti (rozsah 4–5 normostran)

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)

Baumann, Shyon. 2007. Hollywood Highbrow: From Entertainment to Art. Princeton: Princeton University Press.

Bargel, Robert. 2010. Etnografie divácké žité zkušenosti v prostoru maloměstského kina. Iluminace 22(4): 127–149.

Becker, Howard Saul. 1982. Art Worlds. Berkeley: University of California Press.

Berger, Peter, Luckmann, Thomas. 1999. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.

Blair, Helen. 2001. „‚You‘re only as Good as Your Lasl Job‘: The Labour Process and Labour Market in the British Film lndustry.“ Work, Employment & Society 15(1): 149–169.

Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

 

Bourdieu, Pierre. 1986. „The Forms of Capital.“ In: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, edited by Richardson, John G. Westport, CT: Greenwood.

Čada, Karel, Hanzlík, Jan. 2007. „‚Jak řekl Griffith, pokrok nezastavíš...‘ Reflexe změn kinematografických technologií českými promítači.“ Iluminace 19(4): 111–125. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2007/04/08.pdf

Forest, Claude. 2012. L’argent du cinéma. Paris: Belin.

Giddens, Anthony. 2013. Sociologie. Praha: Argo.

Hanzlík, Jan. 2011. „Kariéry skriptek. Trh práce, pracovní proces a konstrukce genderu v české filmové a televizní výrobě.“ Iluminace 23(4): 5–37. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2011/04/01.pdf

Hanzlik, Jan. 2020. „Czech Film Policy after 1989: Between Neoliberal and National Mercantilist Discourse.“ Studia Politica: Romanian Political Science Review 20(3): 399–417. https://drive.google.com/file/d/1je96NBWBag6eR-GCV3TCUdshfCj86Dk9/view

Kerrigan, Finola. 2017. Film Marketing. London: Elsevier.

Šafr, Jiří. 2008. Životní styl a sociální třídy: Vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav Akademie věd.

Vávra, Martin, Čížek, Tomáš, & Špaček, Ondřej. 2010. „Český filmový divák. Sociologická charakterizace na základě kvantitativních šetření.“ Iluminace 22(4): 107–125. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2010/04/06.pdf

Wessels, Bridgette, Merrington, Peter, Hanchard, Matthew, Forrest, David. 2022. Film Audiences: Personal Journeys with Film. Machester: Manchester University Press.

Zahrádka, Pavel. 2015. Heteronomie estetické hodnoty. Sociologická kritika filozofické estetiky. Brno: Host.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html