SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Presentation of Pop Music on TV Screens until 1989 - AFV0000422
Title: Prezentace pop-music na obrazovkách ČsT do roku 1989
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Miroslava Papežová
Teacher(s): Mgr. Miroslava Papežová
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)
Kurz se zabývá rozličnými formami audiovizuální prezentace populární hudby na obrazovkách Československé televize v letech 1958-1989. Výchozím formátem je tzv. televizní písnička coby předchůdce videoklipu. Během lekcí budeme tento specifický formát nahlížet jako komplexní mediální fenomén reprezentující množství dobových sociokulturních vlivů. Základním prizmatem pro analýzu vývoje formátu televizní písničky a příbuzných pořadů pak bude historický vývoj spolupráce kulturních průmyslů, tedy televize, rozhlasu, filmu i divadla a nahrávacích společností.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

Cílem předmětu je obeznámit studenty s historickým výzkumem televize a její hudebně zábavné, písničkové produkce skrze fenomén audiovizuálního formátu televizní písničky. Absolvováním kurzu navíc student získá přehled o historickém vývoji a proměnách spolupráce kulturních průmyslů v socialistickém Československu, o klíčových institucích, aktérech, tvůrcích a pořadech. Studenti rovněž porozumí konceptu transmediality a některým pojmům z oblasti star studies, které budou následně schopni aplikovat v závěrečné eseji či v budoucím historickém výzkumu.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

Podmínky zakončení předmětu:

Plnění zadaných úkolů a aktivní debata nad nimi, závěrečná esej v rozsahu 7 normostran na téma konzultované s vyučující..

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

AUSTERLITZ, Saul (2007): Money for Nothing. A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. New York: Continuum.

BÍLEK, Petr A., ČINÁTLOVÁ, Blanka (2010): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská.

BREN, Paulina (2013): Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia.

CASTON, Emily (2020): British Music Videos, 1966-2016. Genre, Authenticity and Art. Edinburgh: University Press.

CYSAŘOVÁ, Jarmila (2002): Československá televize a politická moc 1953–1989. Soudobé dějiny, 9, č. 3-4, s. 521-537.

DORŮŽKA, Lubomír (1978): Populárna hudba – priemysel, obchod, umenie. Bratislava: Opus.

FREEMAN, Matthew (2016): Historicising Transmedia Storytelling: Early Twentieth-Century Transmedia Story Worlds. New York – Oxon: Routledge.

JENKINS, Henry (2008): Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York – London: New York University Press.

JENKINS, Henry (2007): Transmedia Storytelling 101. ˂http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html˃

JEŠUTOVÁ, Eva, aj. (2003): Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas.

JIRSA, Tomáš, KORSGAARD, Mathias Bonde eds. (2023): Traveling Music Videos (New Approaches to Sound, Music, and Media). London: Bloomsbury Academic.

KOTEK, Josef (1998): Dějiny české populární hudby a zpěvu (1918-1968). Praha: Academia.

KRUML, Milan (2013): Televize? Televize! Procházka šesti dekádami televizního vysílání u nás pro začátečníky i pokročilé. Praha: Československá televize.

MAZIERSKA, Ewa (2020): Polish Popular Music on Screen. London: Palgrave Macmillan.

VANĚK, Miroslav, KRÁTKÁ, Lenka eds. (2014): Příběhy (ne)obyčejných profesí: česká společnost v období tzv. normalizace a transformace. Praha: Karolinum.

VERNALLIS, Carol, ROGERS Holly, PERROTT Lisa (2020): Transmedia Directors. Artistry, Industry and New Audiovisual Aesthetics. New York – London: Bloomsbury Academic: Bloomsbury Academic.

WRIGHT, Julie Lobalzo (2017): Crossover Stardom. Popular Male Music Stars in American Cinema. New York – London: Bloomsbury Academic.

ZEMANOVÁ, Zuzana (2015): Písničky pro (ne)všední den. Písňové texty v české populární hudbě 60. let. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

Jednotlivé lekce se budou věnovat zejména historickému výzkumu televize a její zábavné produkce se zaměřením na písničkové a hudební formáty, vzniku a vývoji specifického formátu televizní písničky, hitparádovým pořadům, tvůrčí (dis)kontinuitě vybraných aktérů, historickým proměnám spolupráce kulturních průmyslů v socialistickém Československu, některým konceptům transmediality a star studies se zaměřením na budování statusu pop-hvězd v Československu do roku 1989.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html