SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Contemporary Moving Image Art - AFV0000412
Title: Současné umění pohyblivého obrazu
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jiří Sirůček
Mgr. Noemi Purkrábková
doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Noemi Purkrábková
Mgr. Jiří Sirůček
doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (28.09.2023)
Cílem semináře je studentstvo zevrubně seznámit s některými tendencemi „pohyblivého obrazu“ v kontextu současného umění. Toto seznámení nemá být vyčerpávající ani jakkoli genealogické: Namísto historického přehledu o vstupu filmu a videa „do galerie“ se jedná spíše o jednotlivé exkurze do otevřeného pole posledních 10 až 15 let „současného umění pohyblivého obrazu“. S vědomím značné bezbřehosti tohoto termínu se seminář jeho terén vydává zkoumat formou mnohasměrných výprav, jejichž podoba se vždy podřizuje vlastnostem diskutované látky. Náplní kurzu tak někdy bude ústřední projekce s následnou diskuzí, jindy společná návštěva výstavy, v dalších případech se hodiny zaměří na vybrané téma, jež si představíme prostřednictvím kurátorovaného pásma a doplňující četby, kterou budeme k jednotlivým hodinám zadávat. Toto hybridní nastavení nám snad pomůže nahlédnout předmět našeho zájmu v jeho komplexitě, kterou implikují už adjektiva „postfilmový“, „postdigitální“ či „postmediální“, jimiž bývá současný pohyblivý obraz (nejen) v uměleckém kontextu definován. V průběhu semestru se tedy pokusíme pojmenovat, co se těmito pojmy vůbec míní a najít možné cesty, jak se vyznat i v těch „uměleckých“ obrazech, které se často vymykají zřetelným rámcům uměleckých kategorií a jednotlivých uměnovědných disciplín.

noemipurkrabkova@gmail.com
sirucekjir@gmail.com
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (28.09.2023)

Eva Respini, Art in the Age of the Internet, 1989 to Today (2018). 

Daniel Birnbaum, Michelle Kuo, More than Real: Art in the Digital Age (2018).

Omar Kholeif, Goodbye, World! Looking at Art in the Digital Age (2018).

Omar Kholeif, You Are Here: Art After the Internet (2018).

Hito Steyerl, Duty Free Art - Art in the Age of Planetary Civil War (2017).

Trevor Paglen, Invisible Images (2016).

Peter Weibel, The Post-Media Condition (2006). 

Nicolas Bourriaud, Postprodukce (2004).

Lars Henrik Gass, Film and Art After Cinema (2019).

Steven Shaviro, Post Cinematic Affect (2010). 

Rosalind Krauss, A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition (2000).

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (28.09.2023)

Seminář je založen primárně na diskuzi a aktivní participaci. Nutným předpokladem pro splnění předmětu je docházka, zapojení do debaty a plnění dílčích úkolů. Na konci semestru proběhnou prezentace, v jejichž rámci každý představí jím zvolené dílo, které propojí s textem, jiným dílem v libovolném médiu, pojmem, výstavou či tématem, kterému jsme se na semináři věnovali nebo které probíranou látku rozvíjí. Prezentovaná témata studentstvo následně odevzdá v podobě krátké eseje (min. 2 ns).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html