SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
The Evolution of the Film Image - AFV0000401
Title: Evoluce filmového obrazu
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. David Čeněk
Teacher(s): PhDr. David Čeněk
Annotation - Czech
Last update: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)
Během jednotlivých přednášek budou prezentovány kapitoly z dějin filmové techniky a jejich vliv na estetiku. Přihlíží se k zásadním dílům světové a české kinematografie. Vhled do
kameramanské tvorby bude dále prohlouben setkáním s hosty – kameramany světového formátu.

předpoklady a další požadavky:
Obecná znalost dějin filmu. Povědomí o zásadních dílech světové kinematografie a klíčových zlomových bodech v historii kinematografie. Aktivní zájem o film.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)

Student získá základní představu o práci kameramana na audiovizuálním díle. Současně si uvědomí nezanedbatelný vliv techniky na výslednou estetiku AV díla. Získané znalosti
umožňují lepší porozumění filmu v jeho jednotlivých složkách i celku. Kvalitnější psaný projev o filmových dílech současných i minulých.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. David Čeněk (24.09.2023)

obsah kurzu:
Seznámení s prací kameramana a vyjadřovacími prostředky kamery. Historiografický pohled na
vizuální styl v jednotlivých kapitolách. Vše je demonstrováno filmovými ukázkami.
- Auterská teorie, spolupráce kameramana s režisérem a její proměna v historii, příprava
natáčení
- Kinoaparát, princip kamery, proměna kamery jako stroje, vliv zvukového filmu a televize
na estetiku
- Medium, vysvětlení základních pojmů ze senzitometrie, přechod na digitální akvizici a
projekci – technické a estetické výhody a nevýhody
- Barva – základní přehled o teorii barvy, kreativní práce s barvou
- Rám – vysvětlení kompozičních pravidel, pojem anamorfóza
- Pohyb kamery coby prostorotvorný prvek, popis jednotlivých zařízení, ruční kamera a
steadicam
- Světlo – práce se světelnou atmosférou, popis tříbodového systému a jeho porušování
- Perspektiva – vliv vhodného optického řešení na psychologický účin obrazu
- Finalizace – přehled postprodukčních technik v historii a současnosti
- Speciální práce – přehled trikových postupů, kamera v animovaném filmu apod.
- Setkání s hosty/kameramany a možnost živé diskuse

PŘEDNÁŠKY POVEDOU: 

doktorand Katedry kamery FAMU Ondřej BELICA

dramaturg festivalu Kamera Oko Jakub FELCMAN

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)

Krátká analýza (1-2 normostrany) vybrané filmové scény a rozbor použitých vyjadřovacích
prostředky kamery.

Literature - Czech
Last update: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)

doporučená nebo povinná literatura:
Periodika:
American Cinematographer magazine, ISSN 0002-7928
British Cinematographer, ISSN 1477-1020
Sight & sound, ISSN 2515-5164
Iluminace, ISSN 0862-397X

Odborné publikace:
ALTON, John, 1995. Painting with light. Berkeley: University of California Press. ISBN 978-0-
520-08949-5.
BARAN, Ludvik, 1989. Zázraky filmového obrazu. Praha: Panorama. ISBN 80-7038-036-5.
BERGERY, Benjamin, 2002. Reflections: Twenty-One Cinematographers At Work. 1st edition.
Hollywood, California: A S C Holding Corp. ISBN 978-0-935578-16-4.
BORDWELL, David, 2007. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 2. vyd. Praha: AMU.
ISBN 978-80-7331-207-2.
ŠOFR, Jaromír, 2014. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: NAMU. ISBN 978-80-
7331-274-9.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html