Last update: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. (04.02.2020)
Předmět se soustředí na výuku dějin kinematografie Hongkongu po roce 1945. Představí tuto kinematografii jako specifický fenomén i jako studiový systém a bude se věnovat tomu, jak se v této komerční kinematografii projevují rozmanité lokální a autorské tendence. Ústředním motivem lekcí je téma lokální identity jejího zrcadlení v komerční produkci Hongkongu; a dále téma Honkgongu a Číny na politické, společenské a kulturnÌ rovině.
Předmět vhodně doplňuje povinný kurz Dějiny světového filmu B a C.
Informace přednášejícího
Jiří Flígl vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky a během následného studia filmové historie a teorie na FFUK se přes svůj zájem o asijské kinematografie dostal k práci pro filmové festivaly. Jako programový dramaturg začal v roce 2006 pracovat pro Febiofest. V nadcházejících letech dramaturgicky spolupracoval s festivaly Fresh Film Fest, MFF Karlovy Vary, Filmasia, Letní filmov· ökola a Festival otrlého diváka. Texty o kinematografii, seriálech i videohrách publikoval v Cinepuru, A2, E15 či na Aktuálne.cz. Byl spoluzakladatelem a redaktorem webu o asijských filmech Rejže.cz. V letech 2010 až 2018 působil jako dramaturg Centra převzatých pořadů v České televizi. Od roku 2017 pracuje jako redaktor pro Cartoon Network. Coby programový ředitel stál u zrodu brněnského festivalu televizních a online seriálů Serial Killer. Od roku působí jako ředitel pražského kina Aero.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. (04.02.2020)
Student bude po absolvování předmětu: - schopen identifikovat klíčové rysy kinematografie Hongkongu v oblasti produkční, autorské a estetické - seznámen s hlavními autorskými osobnostmi a tendencemi - schopen porovnat lokální tvorbu filmovou a televizní
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. (04.02.2020)
Rozbor libovolného snímku vyprodukovaného v Hongkongu po roce 1945. Minimální rozsah eseje 5 normostran (1 normostrana odpovídá 1800 znakům včetně mezer). Horní hranice není stanovena.
Práce odevzdávejte na jiri.fligl@gmail.com do 21.5. 2020.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. (04.02.2020)
BORDWELL, David. Planet Hong Kong : popular cinema and the art of entertainment. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2000. xii, 329. ISBN 0674002148.
STOKES Odham Lisa and Michael Hoover (1999): City on Fire: Hong Kong Cinema. London and New York: Verso.
Stephen Teo (1997): Hong Kong Cinema: The Extra Dimensions. London: BFI.
Yingjin Zhang (2004): Chinese National Cinema. London: Routledge.
POSHEK Fu and David Desser (eds.)(2000): The Cinema of Hong Kong: History, Arts, Identity. Cambridge University Press: Cambridge.
Esther C.M.Yau (ed.)(2001): Hong Kong Cinema in a Borderless World. University of Minnesota Press: Mineapolis and London.
Hong Kong new wave cinema (1978-2000). Edited by Botang Zhuo. Chicago, USA: Intellect, 2008. 262 p. ISBN 1841501484.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. (04.02.2020)
Série 6 přednášek a na ně navázané projekce. Přednášky proběhnou ve dnech 27.2./ 12.3./ 26.3. / 9.4./ 23.4./ 7. 5.
Vždy ve čtvrtek od 13:20 do 16:35.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. (04.02.2020)
Přednáška 1 - Počátky kinematografie Hongkongu a vytváření lokální identity. Vazba na čískou kinematografii. Fenomén kantonských filmů.
Přednáška 2 - Studiový systém a konkurenční boj studií Cathay a Shaw Brothers v 60. letech. Zakládání modernéch studií v 70.letech význačných na autorské osobnosti a hvězdy.
Přednáška 3 - Hongkongská nová vlna 80. let., provázanost s televizní tvorbou a její následná asimilace do středního proudu.
Přednáška 4 Zlatá era kinematografie Hongkongu v 80. a počátkem 90.let. Hlavní společnosti, tvůrci a hvězdy. Úspěch žánrové tvorby na mezinárodním videotrhu.
Přednáška 5 - Kinematografie ve stínu předání Hong Kongu zpět Číně? Reflexe dobových nálad v kinematografii.
Přednáška 6 - Kinematografie Hongkongu po roce 1997 a její polarizace na lokální filmy versus koprodukce s Čínou.