SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Documentary Film of the 1990s - AFV0000304
Title: Český dokumentární film 90. let
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (17.02.2020)
Obsahem kurzu je kritické poznání proměn a vývoje transformačního období 90. let. Etapa transformace kinematografie po r. 1989 zásadně ovlivnila procesy, jejichž důsledky jsou patrné dodnes a významně utvářejí podobu soudobého filmového průmyslu. Mezi klíčové faktory, které ovlivnily vývoj české dokumentaristiky patří mj. privatizace Barrandova a Krátkého filmu, proměna pracovních podmínek i trhu dokumentárního filmu, vývoj České televize a vztah k vlastní výrobě i koprodukci, vývoj na Katedře dokumentární tvorby FAMU nebo vznik MFDF Jihlava. Kromě popsání institucionálních změn se kurz bude věnovat také vývoji dokumentárního filmu – jeho žánrům, metodám i estetice. Pokusíme se také identifikovat posuny v pojetí a chápání dokumentárního filmu jako kinematografické formy. Zároveň nám filmy 90. let mohou poskládat mozaiku obrazu 90. let – téma rekonceptualizace národní identity, feminismu, minorit, kulturní identity aj.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (14.04.2020)

Podmínkou zakončení kurzu je písemná analýza jednoho vybraného dokumentárního filmu 90. let (v rozsahu cca 3normostran) a závěrečná práce (v rozsahu 3–5normostran).

 

Témata závěrečných prací:

 

Téma závěrečné práce můžete volit z následujících okruhů a námětů. Okruhy lze pojímat volně, vítána jsou také vlastní témata.

 

§  Proměna pojetí autorského dokumentárního filmu – proměna vnímání autora dokumentárních filmů

§  Podoby eseje v českém dokumentu 90. let

§  Dokumentární film v televizi (reflexe vývoje žánru, formátu)

§  Vliv Karla Vachka na pojetí dokumentárního filmu v ČR

§  Obraz společnosti v českém dokumentu 90. let

§  Feminismus?! Feministická témata v českém dokumentu 90. let

§  Na okraji: obraz minorit a minoritních témat v dokumentárním filmu 90. let

§  Vizualita v českém dokumentárním filmu 90. let

§  Proměna diskurzu o dokumentárním filmu v českém prostředí

§  Komparace autorského přístupu (režisérů, kameramanů, střihačů)

§  Jiný dokument: formální experimenty v českém dokumentárním filmu 90. let

 

Závěrečné práce zasílejte na email magda.spanihelova@ff.cuni.cz

Práce můžete zasílat i jednotlivě (analýzu filmu zvlášť, téma zvlášť).

Termín pro odevzdání prací: 15. 6. 2020 

 

Seznam doporučených filmů naleznete v sekci Literatura.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (07.04.2020)

Česálková (ed.), Lucie, Generace Jihlava. Brno: Větrné mlýny 2014.

Holý, Ladislav: Malý český člověk a skvělý český národ. Národní Identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství 2010.

Králová, Lucie. Rozumět televizi. Produkční kultura v České televizi v oblasti dokumentárního filmu 1993–2017. Praha: FAMU 2017.

Krumpár, Pavel, Česká televize jako filmový producent 1992–2002. Iluminace 22, 2010, č. 4, č. 5.

Palúch, Martin, Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989. Bratislava: Vlna 2015.

Sommerová, Olga, Filmový esej. Praha: Malá Skála 2000.

Štoll, Martin, Jan Špáta. Malá Skála: Praha 2007.   

Švoma, Martin, Karel Vachek etc. Praha: AMU 2008.

Třeštíková, Helena, Sběrná kniha. Helena Třeštíková v rozhovor s Pavlem Kosatíkem. Praha : Paseka 2017.

Třeštíková, Helena, Třeštík, Michael, Časosběrný dokumentární film. Praha: NAMU 2015.

 

Dobová periodika.

 

 

Český dokument 90. let – filmy

Bitva o život (Roman Vávra, Miroslav Janek, Vít Janeček, 2000)

Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Karel Vachek, 2000)

Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu) (Karel Vachek, 1996)

Deník babičky Němcové (Jan Gogola ml., 1999)

Denně předstupuji před tvou tvář (Drahomíra Vihanová, 1992)

Deset let v životě mladého muže (Helena Třeštíková, 1999)

Drahý Mistře (Pavel Koutecký, 1996)

Ekologia Viva (Daniela Gébová, 1999)

ELFilm (Jakub Sommer, 2001)

Hledači pevného bodu (Pavel Koutecký , 2001)

Jeden rok (Břetislav Rychlík, 1999)

Mezi světlem a tmou (Jan Špáta, 1990)

Mladí muži poznávají svět (Radim Špaček, 1995)

Mňága – Happy End (Petr Zelenka, 1996)

Mordochór (Martin Řezníček, 1999)

Největší přání II (Jan Špáta, 1990)

Nespatřené (Miroslav Janek, 1996)

Nonstop (Jan Gogola ml., 1998)

Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství (Karel Vachek, 1992)

O čem sní muži (Olga Sommerová, 1999)

O čem sní ženy (Olga Sommerová, 1999)

Papírové hlavy (Dušan Hanák, 1996)

Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře (Ivan Vojnár, 2000)

Rodinné kroniky (Vít Pančíř, 1999)

Rychlé starty (Andrea Sedláčková, 1998)

Řekni mi něco o sobě (cyklus Heleny Třeštíkové)

Selhání (Pavel Štingl, 2000)

Skrytý půvab byrokracie (Pavel Koutecký, 1999)

Sladké století (Helena Třeštíková, 1997)

Starověrci (Jana Ševčíková, 2001)

TGM Osvoboditel (Věra Chytilová, 1990)

V zahradě (Ivan Vojnár, 1995)

Vzlety a pády (Věra Chytilová, 2000)

Vzpomínám, vzpomínáš, vzpomínáte? (Pavel Koutecký, 1998)

Zánik Československa v parlamentu (Pavel Koutecký, 1993)

Ženy na přelomu tisíciletí (cyklus Heleny Třeštíkové 1996–2000)

 

 

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (14.04.2020)

18. 2. 2020 | Zahájení kurzu - návštěva výstavy: Obrazy konců dějin. Česká vizuální kultura 1985 - 1995 | https://www.upm.cz/obrazy-koncu-dejin-ceska-vizualni-kultura-1985-1995/

 

25. 2.

Český dokumentární film 90. let – úvod

 

3.3.

Tradice: kontinuita a kvalita českého dokumentu. Hegemon Jan Špáta.

 

Liretatura:

Martin Štoll, Jan Špáta. Praha: Malá Skála 2007.

Jana Hádková, Tereza Brdečková, Dívej se dolů. Praha: ČSFÚ 1989.

Jana Hádková, Dokumentaristické variace Jana Špáty. In: Informace rady československých filmových klubů, 1983, č. 3.

Marta Šímová (ed.), O Janu Špátovi.... Festival českých filmů finále Plzeň 2007.

Jan Špáta, Okamžiky radosti. Praha: Malá Skála 2002.

Jan Špáta, Mezi světlem a tmou. Praha: Malá Skála 2004.

 

10. 3.

Česká televize: proměny struktur

 

Literatura:

Pavel Krumpál, Česká televize jako filmový producent 1992–2002 (1. část). Iluminace roč. 22 (2010), č. 4.

Pavel Krumpál, Česká televize jako filmový producent 1992–2002 (2. část). Iluminace roč. 23 (2011), č. 1.

Lucie Králová, Rozumět televizi. Produkční kultura České televize v oblasti dokumentárního filmu 1993–2017. FAMU 2017. Disertační práce.

Jakub Korda, Úvod do studia televize 2. Faktuální televize a její žánry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.

 

 

Další výuka bude probíhat prostřednictvím moodlu  <https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9550#section-0>

 

Tematické okruhy kurzu:

 

1)   Televizní normy a formy. Dokumentární film v televizi.

2)   Hyperion: volnost, rovnost, bratrství (K. Vachek, 1992)

3)   Karel Vachek – tvorba 90. let a proměna pojetí dokumentárního filmu

4)   Obraz (proměny společnosti) a reprezentace národní identity

5)   Ženy (v) dokumentu a feministická témata

6)   Vizuální dokument

7)   Manifestace českého dokumentárního prostředí

8)   Diskurz o dokumentárním filmu v 90. letech

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html