SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Film preservation and restoration - AFV0000301
Title: Prezervace a restaurování filmu
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. MgA. Tereza Frodlová
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (16.08.2019)
Kurz představí film coby objekt archivní péče a zaměří se na vybraná témata spojená s jeho prezervací, restaurováním a dalším zpřístupňováním. V průběhu semestru se budeme soustředit na fyzickou charakteristiku filmového materiálu a technologii jeho výroby a laboratorního zpracování. Budeme sledovat životní cyklus filmových materiálů, projevy stárnutí a možnosti jejich dlouhodobého uchování. V souvislosti s prezervací filmového média si představíme první iniciativy vedoucí k vytváření filmových sbírek a dějiny audiovizuálních archivů. Seznámíme se s náplní jejich práce a dotkneme se otázek a dilemat, se kterými se archivy coby paměťové instituce setkávají.
Poněvadž je film ze své podstaty multiplicitní médium, zaměříme se na existenci více verzí téhož díla a způsoby, jak můžeme uvažovat o pojmu originálu v kinematografii. Na konkrétních příkladech si představíme různé přístupy k restaurování tradiční analogovou i digitální cestou a také kritickou práci s filmovým materiálem coby pramenem historického poznání.
Cílem kurzu je osvojit si uvažování o filmovém médiu jako materiálním objektu se svojí vlastní charakteristikou a historií a na základě průběžné četby zadané literatury otevřít diskuzi nad vybranými pojmy a teoretickými otázkami.
Výuka proběhne formou kombinace přednášek a diskuzí na základě zadané četby. Součástí kurzu bude návštěva vybraných pracovišť, která se na práci s filmovými materiály specializují.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (16.08.2019)

BATISTOVÁ, Anna (2005): Poezie destrukce. Typologie, periodizace a reflexe destrukce filmových pohyblivých obrazů. Iluminace, 17, č. 3, s. 27‐46.

BRANDI, Cesare (2000): Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc.

EDMONDSON, Ray (2004): Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles. Paris: UNESCO; online na <http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001364/136477e.pdf>.

ENTICKNAP, Leo (2005): Moving Image Technology. London: Wallflower Press.

FIAF Code of Ethics; online na <https://www.fiafnet.org/pages/community/code-of-ethics.html>.

FOSSATI, Giovana (2009): From Grain to Pixel. The Archival Life of Film in Transition. Amsterdam: Amsterdam University Press.

CHERCHI USAI, Paolo (2000): Silent Cinema. An Introduction. London: The British Film Institute.

KLIMEŠ, Ivan (2011): Filmová historie z odpadkového koše. Iluminace, 23, č. 2, s. 112‐116.

Matuszewski, Bolesław (1993): Nový historický pramen. Iluminace, 5, č. 2, s. 87-91.

MEYER, Mark‐Paul (1996): Ethics of Archive Film Restoration using New Technology. Image Technology, 78, č. 8, s. 10‐12.

READ, Paul – MEYER, Mark‐Paul (2000): Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth‐Heinemann.

URBAN, Miroslav (2001): Filmová laboratoř. Praha: Akademie múzických umění v Praze.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (16.08.2019)

Ústní zkouška a vypracování práce (esej/referát) na předem dohodnuté téma

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html