SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Language of Cinema - AFV0000261
Title: Filmová řeč (Petr Marek)
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (8)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Is pre-requisite for: AFV0000270
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (15.09.2021)
Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.
Dvě navazující semestrální přednášky.
Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (15.09.2021)

BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.

PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.

DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.

VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.

ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.

DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.

DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.

BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, Praha: NAMU, 2011

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (15.09.2021)

ZIMNÍ SEMESTR - ZÁPOČET:

Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Variantou pro studenty mimo katedru režie FAMU je i splnění praktického úkolu ve smyslu předmětu Praktická filmová řeč.

ÚSTNÍ VARIANTA:
prezentace analýzy krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla s doložením audiovizuálními ukázkami. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Délka samostatného mluveného slova minimálně 5 minut. Následuje diskuse s pedagogem.

PÍSEMNÁ VARIANTA:
analýza krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla a následná diskuse s pedagogem. Písemná práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru.  

PRAKTICKÁ VARIANTA (pro studenty mimo katedru režie FAMU):
Student má za úkol v roli kameramana, režiséra a střihače realizovat krátký tvar (cca 2-3min), v němž účelně uplatní tyto základní figury klasického filmového vyprávění: celek, polodetail, detail, pohled/protipohled, návazný střih, střih v pohybu, křížový střih, pohyb kamery, subjektivní pohled. Kamera je ve většině záběrů statická a obraz komponovaný "klasicky". V realistickém ději se musí vyskytnout minimálně dvě postavy. V části děje se vyskytují odděleně, v části společně v interakci. Během společné analýzy výsledného tvaru v rámci přednášky Filmová řeč se hodnotí míra koherence formy a obsahu a adekvátnost výrazových prostředků, zvolených pro vyjádření děje. Nehodnotí se idea a zvuková stopa. Technické parametry jsou volné. Je možno natáčet na jakékoli vlastní snímací zařízení (včetně mobilního telefonu). Výsledné audiovizuální dílo musí být dodánu v průběhu semestru.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (15.09.2021)

SYLABUS OBOU SEMESTRŮ

1.
ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:
Kontrast
Rytmus
Pohyb
Rámování
Rozzáběrování
Objektivita / subjektivita
Vedení pozornosti
Princip triády

Ukázky:
Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1
Jacques Tati: Playtime
Jacques Tati: Traffic
Alain Resnais: Stará známá písnička
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
Andrej Tarkovskij: Stalker
Sam Raimi: Evil Dead II



2.
ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU
Rozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray).
Pravidlo osy.
Úhel pohledu.
Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.

Ukázky:
F. Gary Gray: Be Cool



3.
DRUHÝ PLÁN
Vznik významu v druhém plánu záběru.
Sémiotická úloha scénografie.

Ukázky:
Wim Wenders: Falešný pohyb
Radim Špaček: Rychlé pohyby očí
Orson Welles: Občan Kane
Woody Allen: Hollywood v koncích
Robert Wiene: Kabinet dr. Caligariho
Michelangelo Antonioni: Červená pustina
Agnes Varda: Bez střechy a bez zákona
Agnes Varda: Cléo od 5 do 7
Sergej Ejzenštejn: Ivan Hrozný
Ridley Scott: Vetřelec



4.
TĚŽIŠTĚ
Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.

Ukázky:
Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archy
M. Night Shyamalan: Vesnice
Rainer Werner Fassbinder: Bolwieser
Steven Spielberg: Čelisti
Gus Van Sant: Elephant
Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood
Paul Thomas Anderson: The Master
Wim Wenders: Million Dollar Hotel



5.
POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUT
Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.

Ukázky:
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut



6.
ÚLOHA CELKU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.

Ukázky:
Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho
Charles Chaplin: Zlaté opojení
Stanislav Strnad: Poprask na silnici E4
Ricky Gervais, Stephen Merchant: Kancl
Blake Edwards: Komisař Clouseau na stopě
Blake Edwards: Návrat růžového pantera
Jacques Tati: Prázdniny pana Hulota
Jacques Tati: Playtime
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
Roman Polanski: Hořký měsíc
Miloš Forman: Muž na Měsíci
Vladimír Drha: Do zubů a do srdíčka
Francis Ford Coppola: Rozhovor
Denis Villeneuve: Maelstrom
Paula White: Pryer for Donald Trump
Ladj Ly: Les Misérables
Stanley Kubrick: Shining
Woody Allen: Take The Money And Run
Michael Haneke: Funny Games




7.
ÚLOHA DETAILU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.

Ukázky:


Mike Nichols: Absolvent
Alfred Hitchcock: Rich and Strange
Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme
Orson Welles: Občan Kane
M. Night. Shyamalan: Šestý smysl
Wes Craven: Noční můra v Elm Street
Lars von Trier: Království
David Cronenberg: eXistenZ
David Lynch: Zběsilost v srdci
David Lynch: Modrý samet
Marinada - Laki dečki teške cure
Alfred Hitchcock: Její zpověď
Alfred Hitchcock: Psycho
Jan Hřebejk: Pelíšky
Jan Švankmajer: Zahrada
Jan Svěrák: Jízda
Jan Svěrák: Akumulátor 2
Bob Fosse: All That Jazz
Alexej German: Chrustaljove, vůz!




8.
POHYB KAMERY 1
Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:
Alain Resnais: Pas Sur La Bouche
Robert Altman: Hráč
Jan Svěrák: Kolja
Joe Wright: Pokání
Miklós Jancsó: Hvězdy na čepicích
Youtube: Neříkej
Edgar Wright: Mint Royal - Blue Song
Wim Wenders: Million Dollar Hotel
Agnes Varda: Štěstí



9.
POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERA
Pokročilá užití kamerového pohybu.

Ukázky:
Miklós Jancsó: Allegro Barbaro
Miklós Jancsó: Horoskop Ježíše krista
Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk
Jean-Luc Godard: Weekend
Petr Makaj: Rána z milosti
Michelangelo Antonioni: Zatmění
Michelangelo Antonioni: Povolání: Reportér
Alfred Hitchcock: Frenzy
Joel Coen: Blood Simple
Peter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a Irena
Alexej German: Chrustaljove, vůz!



10.
STŘIH A MONTÁŽ 1
Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.

Ukázky:
Alfred Hitchcock: Rich and Strange
Alfred Hitchcock: Psycho
Serge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus)
Sergej Ejzenštejn: Křižník Potěmkin
Sergej Ejzenštejn: Generální linie
Miloš Forman: Taking Off
Youtube: Chuck Norris Shooting
Woody Allen: Láska a smrt
Luc Besson: Leon
Jean-Luc Godard: Bláznivý Petříček
Agnes Varda: Štěstí
Gerard Damiano: Deep Throat
Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho
Andrzej Wajda: Člověk ze železa
Sam Raimi: Rychlejší než smrt
David Cronenberg: Naked Lunch



11.
STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM
Montážní principy zařazené do příběhového filmu.

Ukázky:
Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky



12.
STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM
Analýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.

Ukázky:
Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku



13.
INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE
Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.

Ukázky:
Eric Rohmer: Letní příběh
Takeshi Kitano: Kikujiro
Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk
Robert Sedláček: Muži v říji
Tomáš Vorel: Kouř
Jan Svěrák: Vratné lahve
Jan Hřebejk: Pelíšky
Ondřej Trojan: Pějme píseň dohola
Tomáš Saska: Příběh ženy
Andrej Tarkovskij: Stalker
Andrej Tarkovskij: Solaris



14.
HUDBA A ZVUK 1
Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:
Paul Jackson: Mladí v partě - Fujtajbl
Ridley Scott. Vetřelec
Alexandr Stefanovič: Únos č.13
Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme
Jean-Luc Godard. Žena je žena
David Lynch: Ztracená dálnice
Jaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejny
Marek Najbrt: Protektor
Marek Najbrt: Mistři
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
Jindřich Honzl: Peníze nebo život
Zdeněk Troška: Zkouškové období
Stanley Kubrick: 2001: Vesmírná odysea
Alain Resnais: Prozřetelnost
Luc Besson: Leon



15.
HUDBA A ZVUK 2
Základní principy užití hudby a zvuku.

Ukázky:
Jacques Rivette: Haut Bas Fragile
John Badham: Saturday Night Fever
Wim Wenders: Summer In The City
Claire Denis: Beau Travail
Apichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron Pussy
Věra Chytilová: Panelstory
Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč
Lars von Trier: Melancholia
Paul Thomas Anderson: Opilí láskou
Věra Chytilová: Kalamita
Ettore Scola: Tančírna
Bob Fosse: All That Jazz
Benedek Flieghauf: Dealer
Tom Tykwer: Lola běží o život



16.
IDENTIFIKACE 1
Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:
David Lynch: Ztracená dálnice
Lars von Trier: Evropa
Jan Svěrák: Jízda
Zucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím!
Andrzej Wajda: Člověk z mramoru
Lars von Trier: Kdo je tady ředitel
Steven Soderbergh: Dannyho parťáci 2
Krzystof Zanussi: Ochranné zbarvení
Steven Soderbergh: Zakázané ovoce
Terrence Mallick: Tenká červená linie
Tom Tykwer: Lola běží o život



17.
IDENTIFIKACE 2
Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.

Ukázky:
Miloš Forman: Muž na Měsíci
Woody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prach
Woody Allen: Annie Hall
Ridley Scott. Vetřelec
Francis Ford Coppola: Rozhovor
Orson Welles: Občan Kane
Sam Raimi: Evil Dead II
Tomáš Vorel: Kouř
Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč
Alain Resnais: Prozřetelnost
Alain Resnais: Loni v Marienbadu
Danny Boyle: Trainspotting
Francois Truffaut: Hebká kůže



18.
SYMBOLICKÝ FILM
Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.

Ukázky:
Miklós Jancsó: Allegro Barbaro
Jean-Luc Godard: Nouvelle Vague
Jurij Norštejn: Ježek v mlze



19.
UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

Ukázky:
Alain Resnais: Stará známá písnička



20.
UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

Ukázky:
Alain Resnais: Stará známá písnička



21.
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB

Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.

Ukázky:
JAN NEKOVÁŘ - Cena Neuron 2019 za významný vědecký objev v oboru matematika




22. - 24.
PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html