|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)
politicko-společenského kontextu a širšího teoretického rámce. Seminář pak doplňuje jednotlivé přednášky o aktivní práci s konkrétními texty, které se vždy vztahují k jednotlivým obdobím. Schopnost kritického čtení umožňuje studentům osvojit si znalosti dějin myšlení o filmu, lépe pracovat s teoretickými koncepcemi a abstrahovat jednotlivé pojmy, které se v textech objevují. Seminář vyžaduje aktivní práci v kurzu a pravidelnou přípravu, tj. čtení textů na jednotlivé semináře a přípravu referátů a koreferátů. Jednotlivé texty jsou k nalezení na moodlu. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)
povinná literatura: Casetti, Francesco: Theories of Cinema, 1945-1995. University of Texas Press 1999. (část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru) Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002. + jednotlivé eseje zadané k četbě na seminář ke každému tématu
doporučená literatura: Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976. Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005. Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998. Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976. Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985. Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986. Silverman, Kaja: The Subject of Semiotics. Oxford University Press 1983. Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000. Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)
Přednáška: ústní zkouška z jednoho z tematických okruhů (11-19), které budou v tomto semestru přednášeny Seminář: písemná práce v rozsahu 10 normostran. Její téma si lze vybrat podle následujících okruhů: - analýza teoretického textu, který byl napsán ve sledovaném období a nebyl čten na semináři U písemné práce dodržujte citační normu závaznou pro KFS, kterou naleznete na Rozcestníku KFS (http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/metodika/biblio_citaceKFS.pdf) |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)
Dějiny filmových teorií II
10. Film a realita:ontologie filmového obrazu (23.2. 2015) - Kracauer, Bazin tematické okruhy: Pojem mimeze. Ontologie uměleckého díla. Fotografická povaha filmu. Objektivní aparát. Dvě koncepce realismu ve filmu (Bazin a Kracauer). Filmová řeč ve službách realismu (montáž vs. mizanscéna). Film jako extenze světa, film jako re/konstrukce světa. Film jako popis události, film jako událost sama. Teorie a kritika v neorealismu (Zavattini a Aristarco). povinné texty: André Bazin: Ontologie fotografického obrazu (1945). In: André Bazin: Co je to film? Československý filmový ústav, Praha 1979, s. 13-19. André Bazin: Mýtus totálního filmu. In: Co je to film?, str. 19-24. doporučená literatura: Kracauer, Siegfired: Teorie filmu. SPN, Praha 1968, zejm. s. 108-116. (Skripta FAMU: Studijní materiály dramaturgie II.) Bazin, André: Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979. MacCabe, Colin: Theory and Film: Principles of Realism and Pleasure (1976). In: Philips Rosen, ed. Narrative, Apparatus, Ideology. A Film Reader. Columbia University Press, 1986,s. 179-197. Casebier, Allan: Film and Phenomenology. Towards a Realist Theory of Cinematic Representation. Cambridge University Press, Cambridge (MA) 1991. Merleau-Ponty , Maurice: Film a nová psychologie (1945). Iluminace 1, 1989, č. 2, s. 12-22. Stam, Robert: Film Theory. An Introduction. Blackwell 2000; kap. The Phenomenology of Realism, s. 64-83. Aumont, Jacques- část z Aesthetics of film
11. Poststrukturalismus I. - kritika ideologie (2.3.2015) tematické okruhy: vliv nového marxismu na vývoj filmových studií, teorie filmového aparátu, co je to ideologie?, psychoanalytický model vztahů diváka a aparátu, film jako nástroj slasti, identifikace atd. povinné texty: Comolli - Narboni: Cinéma/Ideologie/Critique redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace 2001, č. 1. doporučená četba: Baudry, Jean Louis: The Aparatus. Metz, Christian: Imaginární signifikant. Baudry: Ideological Effects of the basic cinematographic Apparatus. Comolli-Narboni: Technique and Ideology."
12. Poststrukturalismus II. - psychoanalýza (9.3.2015) povinné texty: Christina Metz: Imaginární signifikant (1. kapitola) Soubor Baudry Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus
Témata: Subjekt (objekt) - Kaja Silverman
13. Feminismus a queer studies (16.3.2015) tematické okruhy: vliv lacanovských teorií na psychoanalytické čtení filmu, genderová problematizace jejich premis, "dělba práce" ve vztahu k bytí-v-obraze i diváctví, genderový rozpor narativních pozic, rozšíření pojmu "odlišnost" mimo genderový rámec - queer studies, ethic studies, atd. povinné texty: Mulvey, Laura. "Vizuální slast a narativní film". In Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999. Bell Hooks: The Oppositional Gaze: Black Female Spectators doporučená četba: Hanáková, Petra:Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu?. Praha: Academia, 2007. Penley, Constance (ed.): Feminism and Film. Metz, Christian: "Imaginární signifikant".
14. Naratologie (23.3.2015) tematické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enonciace, digeseis x mimesis, čas, způsob a rod ve vyprávění, status vypravěče, osoba, perspektiva povinné texty: Barthes, Roland: "Úvod do strukturální analýzy vyprávění" In Znak, struktura, vyprávění s. 9 - 43 Gunning, Tom: Narrative Discourse and the Narrator System doporučená četba: Bal, Mieke: Fokalizace Exner, Milan: Aktanty a nevědomí. Habilitační práce na katedře estetiky FFUK, 2002 Greimas, Algirdas Julien: Základní prvky interpretace mýtického vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 44-85 Genette, Gérard: Hranice vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 240-256 Genette, Gérard: Rozprava o vyprávění.In Zeman a kol.:Průvodce po světové literární teorii. Panorama Praha, l988, s. 142-149 (digest) Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 9- 43 Todorov, Tzvetan: Kategorie literárního vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 142-179 Michalovič, Peter, Minár, Pavol: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris l997, s. 106-154 Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988, s. 108-111,274-282 Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny. UP Olomouc, 2000 Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wiscnosin Press, l985, s. 1-61 Browne, Nick: The Rhetoric of Filmic Narration. UMI Research Press, l982 Branigan Edward: Point of View in the Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. New York, Mouton, l984 Branigan, Edward: Narrative Comprehension and Film.London, Routledge, l992 Mišíková, Katarína: Myseĺ a príbeh vo filmovej fikcii. Disertační práce na katedře věd o umění FTF VŠMU, Bratislava 2006, rkp., s. 118-241 Metz, Christian: L´enonciation impersonelle, ou le site du film. Meridianes Klinsieck, Paris 1991 Enonciation et cinéma. Comunications no. 38, l983 Jost, Francois, Gaudreault André: Le Récit cinématographique. Nathan, Paris l990
Témata: (vyprávěcí) perspektiva (http://www.cinepur.cz/article.php?article=2), narace (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/narrativelyricdrama.htm) , story - diskurse (Chatman)
15. Neoformalismus a stylistická analýza (30.3.2015) D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burch tematickéokruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie. povinné texty: Bordwell, David: Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, s. 17 - 32 Thompsonová, Kristin: Estetika diskrepance: Pravidla hry. doporučená četba: Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film Art. McGraw-Hill 1997. Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema. Columbia University Press 1985. Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1987. Erlich, Victor: Russian Formalism. History - Doctrine. Mouton 1955. Mukařovský, Jan: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Studie z estetiky. Odeon 1966, s. 17-54. Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Akropolis 2003. Thompson, Kristin: Neformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace 1998, č. 1, s. 31 Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Lidové nakladatelství 1970.
Témata: prostor (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm )
16. Kognitivisus (13.4.2015) D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad. tematickéokruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako divácký konstrukt a jako stroj využívající ustrojení lidské mysli, percepce, rozumění, emoce a identifikace povinné texty: Plantinga, Carl: Movie Pleasures and the Spectator's Experience: Toward a Cognitive Approach. Grodal, Torben: Lidé, roboti, monstra, psychopati a klauni. doporučená četba: Bordwell, David: Narration in the fiction film. University of Wisconsin Press, 1987. Bordwell, David, Carroll, Noel (eds.): Post-theory. Reconstructing Film Studies. University of Wisconsin Press, 1996. Carroll, Noel: Mystifying Movies: Fads and Fallacies in Contemporary Film Theory. New York: Columbia University Press, 1988. Currie, Gregory: Image and Mind: Philosophy, Film and Cognitive Science. New York, Cambridge University Press 1995. Grodal, Torben: Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. Oxford University Press, 1999. Jullier, Laurent: Cinéma et cognition. L´Harmattan, 2001. Smith, Murray: Engaging Characters: Fiction, Emotion, and the Cinema. Oxford University Press, 1995.
Témata: percepce, aktivita vs. pasivita (moving images, cultre and the mind)
17. Studium recepce S. Kracauer, W. Iser, H. R. Jauss, J. Staigerová, M. Hansenová… tematické kruhy: teorie interpretace a práce čtenáře, recepční estetika (kostnická škola) v literární vědě a její aplikace na film, teorie implikovaného čtenáře. Sociologie filmu, textuální vs empirické studium historické recepce a jeho ovlivnění ideologicko-kritickým způsobem čtení filmu a novou historií. povinné texty: Staiger, Janet: Mody recepce. In: Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004. Česálková, Lucie: Kino na vícero použití. Jancovich, Mark: Kulturní geografie filmové konzumpce. Iluminace, 20, 2008, č. 1, s. 15-37. doporučená četba: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2003. Eco, Umberto: The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press, 1979. Esquenazi, Jean-Pierre: Sociologie des publics. 2003. Hansen, Miriam: Babel and Babylon. Spectatorship in American Silent Film. Harvard University Press 1991. Iser, Wolfgang: The Implied Reader: patterns of Communictaion in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1974. Jauss, Hans Robert: Toward an Aesthetics of Reception. Minneapolis Univesity of Minnesota Press, 1982. Kracauer, Siegfried: From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film. Princeton University Press, 2004. Odin, Roger; Esquenazi, Jean-Pierre (eds.): Cinéma et réception. Réseaux 2000. Sorlin, Pierre: Sociologie du cinéma. Paris 1977. Sorlin, Pierre: European Cinemas, European Societies 1939-1990. London 1991. Staiger, Janet: Interpreting Films: Studies in the Historical Reception of American Cinema. 1992. Staiger, Janet: Perverse Spectators. The Practices of Film Reception. New York University Press, New York and London, 2000. Williams, Linda: Viewing Positions. Ways of Seeing Film. Rutgers University Press, New Jersey, 1994.
Témata: recepce, interpretace
18. Nová filmová historie a archeologie médií (27.4.2015) tematické okruhy: nové metody historiografie, "jiné" kontinuity vývoje filmu, raný film jako výzkumná plocha pro teorii a reflexi pozdního filmu, atd. Archeologie médií. povinné texty: Gunning, Tom: "Estetika úžasu a (ne)důvěřivý divák.". In: Petr Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha 2004. Gunning, Tom: Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda Siegfried Zielinksi: Šťastný nález místo marného hledání. Metodické výpůjčky a odkazy k anarcheologii médiá doporučená četba: Szczepanik, Petr (ed.). Nová filmová historie Zielinski, Siegfried: Audiovisions: Cinema and television as entr'actes in history. Amsterdam University Press 1999. Zielinski, Siegfried: Deep Time of the Media. Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Cambridge/London: MIT Press, autumn 2005.
Témata: historie, čas (Ricoeur; http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm)
19. Kulturální studia (20.4.2015) tematické okruhy: britská elitistická kritika jako kontrastní pozadí kulturálních studií (Mathew Arnold, F.R. Leavis); počátky kulturálních studií (Raymond Williams), od ideologického textu k sémiotické demokracii (Stuart Hall, John Fiske), televizní mýdlové opery v hledáčku kulturálních studií (Ien Angová, Tamara Liebesová, Elihu Katz) povinné texty: Hall, Stuart: Kódování/Dekódování. Ang, Ien: Watching Dallas. Methuen, London, 1985. doporučená četba: Berger, A. A. (1995). Cultural Criticism. A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage. Fiske, J. (1987). Television Culture. London: Routledge. Fiske, J., Hartley, J. (1978). Reading Television. London: Routledge. Kellner, D. (ed.) (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell. Storey, J. (1998). Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall. Storey, J. (ed.) (1998). Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall. Turner, G. (1990). British Cultural Studies. London: Unwin Hyman.
Témata: masmédia (McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím, Praha, Odeon 1991.; De Fleur, M., Ball-Rokeach, S.: Teorie masové komunikace, Praha, Karolinum 1996.; Šmíd, M.: Úvod a texty ke studiu masových médií, Praha, Katolinum 1992)
povinné texty: Jarrett, Michael: Zvuková doktrína. Rozhovor s Walterem Murchem. Iluminace 15, 2003, č. 3, s. 81-96. Altman, Rick: Material Heterogeneity of Recorded Sound. In: R. Altman (ed.): Sound Theory, Sound Practice. New York: Routledge 1992, s. 15-31.
20. Vizuální studia (11.5.2015) Crary, Jonathan: Modernizace vidění. Mitchel. W. J. T.: Showing Seeing: A Critique of Visual Culture. doporučená literatura: Filipová, L. - Rampley, M. (ed.): Možnosti vizuálních studií. Elkins, James: Ten Ways to Make Visual Studies More Difficult Mirzoeff, Nicholas: Introduction of visual culture. Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta 2000. Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge: MIT Press 1992. Francastel, Pierre. Malířství a společnost. Praha: Barrister & Principal 2003. Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazu a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo 2000 Lovejoy, Margot. Digital Currents. Art in the Electronic Age. NY: Routledge 2004. Dalle Vacche, Angela. The Visual Turn. Classical Film Theory and Art History. NY: Rutgers UP 2003. Silverman, Kaja. Threshold of the Visible World. Routledge 1996.
Témata: obraz (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/image.htm)
|