SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of Film Theories B - AFV000025
Title: Dějiny filmových teorií B
Guaranteed by: Film Studies Department (21-KFS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 6
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AFV100003
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Pre-requisite : AFV000042
Interchangeability : AFV100003
Is interchangeable with: AFV100003
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)
Kurz Dějiny filmových teorií je primárně určen studentům druhých ročníků bakalářského studia a navazuje na Dějiny filmových teorií A. Kurz sestává se z přednášky a semináře. Přednáška seznamuje studenty s významnými teoretickými proudy v dějinách myšlení o filmu od roku 1950 do současnosti. Cílem kurzu je představit nejen jednotlivé osobnosti tohoto období a jejich teoretické koncepce, ale i tyto koncepce reflektovat, zasadit je do dobového
politicko-společenského kontextu a širšího teoretického rámce.
Seminář pak doplňuje jednotlivé přednášky o aktivní práci s konkrétními texty, které se vždy vztahují k jednotlivým obdobím. Schopnost kritického čtení umožňuje studentům osvojit si znalosti dějin myšlení o filmu, lépe pracovat s teoretickými koncepcemi a abstrahovat jednotlivé pojmy, které se v textech objevují. Seminář vyžaduje aktivní práci v kurzu a pravidelnou přípravu, tj. čtení textů na jednotlivé semináře a přípravu referátů a koreferátů. Jednotlivé texty jsou k nalezení na moodlu.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)

povinná literatura:

Casetti, Francesco: Theories of Cinema, 1945-1995. University of Texas Press 1999. (část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)

Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press

2002.

+ jednotlivé eseje zadané k četbě  na seminář ke každému tématu

 

doporučená literatura:

Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An IntroductionOxford University Press 1976.

Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin

2005.

Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford

University Press 1998.

Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976. Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.

Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.

Silverman, Kaja: The Subject of Semiotics. Oxford University Press 1983.

Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000. Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)
 

Forma atestace:
Přednáška: zkouška (ústní zkouška)

Seminář: zápočet (za aktivní účast na semináři), zkouška (písemná práce) Požadavky k atestaci:

Přednáška: ústní zkouška z jednoho z tematických okruhů (11-19), které budou v tomto semestru přednášeny

Seminář: písemná práce v rozsahu 10 normostran. Její téma si lze vybrat podle následujících okruhů:

- analýza teoretického textu, který byl napsán ve sledovaném období a nebyl čten na semináři
- komparace více textů či teoretických koncepcí ze sledovaného období
- tematicky zaměřená práce na jeden pojem, teoretický koncept, problém, který je zásadní pro toto období

U písemné práce dodržujte citační normu závaznou pro KFS, kterou naleznete na

Rozcestníku KFS (http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/metodika/biblio_citaceKFS.pdf

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (09.02.2015)

Dějiny filmových teorií II

 

10. Film a realita:ontologie filmového obrazu (23.2. 2015)

- Kracauer, Bazin

tematické okruhy:

Pojem mimeze. Ontologie uměleckého díla. Fotografická povaha filmu. Objektivní aparát. Dvě koncepce realismu ve filmu (Bazin a Kracauer). Filmová řeč ve službách realismu (montáž vs. mizanscéna). Film jako extenze světa, film jako re/konstrukce světa. Film jako popis události, film jako událost sama. Teorie a kritika v neorealismu (Zavattini a Aristarco). 

povinné texty:

André Bazin: Ontologie fotografického obrazu (1945). In: André Bazin: Co je to film? Československý filmový ústav, Praha 1979, s. 13-19.

André Bazin: Mýtus totálního filmu. In: Co je to film?, str. 19-24.

doporučená literatura:

Kracauer, Siegfired: Teorie filmu. SPN, Praha 1968, zejm. s. 108-116. (Skripta FAMU: Studijní materiály dramaturgie II.)


Bazin, André: Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979.


MacCabe, Colin: Theory and Film: Principles of Realism and Pleasure (1976). In: Philips Rosen, ed. Narrative, Apparatus, Ideology. A Film Reader. Columbia University Press, 1986,s. 179-197.


Casebier, Allan: Film and Phenomenology. Towards a Realist Theory of Cinematic Representation. Cambridge University Press, Cambridge (MA) 1991.


Merleau-Ponty , Maurice: Film a nová psychologie (1945). Iluminace 1, 1989, č. 2, s. 12-22.

Stam, Robert: Film Theory. An Introduction. Blackwell 2000; kap. The Phenomenology of Realism, s. 64-83.


Aumont, Jacques- část z Aesthetics of film 

 

11. Poststrukturalismus I. - kritika ideologie (2.3.2015)

tematické okruhy: vliv nového marxismu na vývoj filmových studií, teorie filmového aparátu, co je to ideologie?, psychoanalytický model vztahů diváka a aparátu, film jako nástroj slasti, identifikace atd.

povinné texty:

Comolli - Narboni:  Cinéma/Ideologie/Critique

redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace 2001, č. 1.

doporučená četba:

Baudry, Jean Louis: The Aparatus.

Metz, Christian: Imaginární signifikant.

Baudry: Ideological Effects of the basic cinematographic Apparatus.

Comolli-Narboni: Technique and Ideology."

 

12. Poststrukturalismus II. - psychoanalýza (9.3.2015)

povinné texty:

Christina Metz: Imaginární signifikant (1. kapitola) Soubor

Baudry Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus

 

Témata: Subjekt (objekt) - Kaja Silverman

 

13. Feminismus a queer studies (16.3.2015)

tematické okruhy: vliv lacanovských teorií na psychoanalytické čtení filmu, genderová problematizace jejich premis, "dělba práce" ve vztahu k bytí-v-obraze i diváctví, genderový rozpor narativních pozic,  rozšíření  pojmu  "odlišnost"  mimo  genderový  rámec  -  queer  studies,  ethic studies, atd.

povinné texty:

Mulvey, Laura. "Vizuální slast a narativní film". In Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999.

Bell Hooks: The Oppositional Gaze: Black Female Spectators

doporučená četba:

Hanáková, Petra:Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu?. Praha: Academia, 2007.

Penley, Constance (ed.): Feminism and Film.

Metz, Christian: "Imaginární signifikant".

 

14. Naratologie (23.3.2015)

tematické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enonciace, digeseis x mimesis, čas, způsob a rod

ve vyprávění, status vypravěče, osoba, perspektiva

povinné texty:

Barthes, Roland: "Úvod do strukturální analýzy vyprávění" In Znak, struktura, vyprávění s. 9 - 43

Gunning, Tom: Narrative Discourse and the Narrator System

doporučená četba:

Bal, Mieke: Fokalizace

Exner, Milan: Aktanty a nevědomí. Habilitační práce na katedře estetiky FFUK, 2002

Greimas, Algirdas Julien: Základní prvky interpretace mýtického vyprávě. In Kyloušek, Petr (Ed.):

Znak, struktura, vyprávě. Brno 2002, s. 44-85

Genette, Gérard: Hranice vyprávě. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávě. Brno

2002, s. 240-256

Genette, Gérard: Rozprava o vyprávění.In Zeman a kol.:Průvodce po světové literární teorii. Panorama Praha, l988, s. 142-149 (digest)

Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávě. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura,

vyprávě. Brno 2002, s. 9- 43

Todorov, Tzvetan: Kategorie literárního vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávě. Brno 2002, s. 142-179

Michalovič, Peter, Minár, Pavol: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris l997, s. 106-154

Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988, s. 108-111,274-282

Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny. UP Olomouc, 2000

Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wiscnosin Press, l985, s. 1-61

Browne, Nick: The Rhetoric of Filmic Narration. UMI Research Press, l982

Branigan Edward: Point of View in the Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical

Film. New York, Mouton, l984

Branigan, Edward: Narrative Comprehension and Film.London, Routledge, l992

Mišíková, Katarína: Myseĺ a príbeh vo filmovej fikcii. Disertační práce na katedře věd o umění FTF VŠMU, Bratislava 2006, rkp., s. 118-241

Metz, Christian: L´enonciation impersonelle, ou le site du film. Meridianes Klinsieck, Paris 1991

Enonciation et cinéma. Comunications no. 38, l983

Jost, Francois, Gaudreault André: Le Récit cinématographique. Nathan, Paris l990

 

Témata: (vyprávěcí) perspektiva (http://www.cinepur.cz/article.php?article=2), narace (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/narrativelyricdrama.htm) , story - diskurse (Chatman)

 

15. Neoformalismus a stylistická analýza (30.3.2015)

D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burch

tematickéokruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie.

povinné texty:

Bordwell, David:  Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, s. 17 - 32

Thompsonová, Kristin: Estetika diskrepance: Pravidla hry.

doporučená četba:

Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film Art. McGraw-Hill 1997.

Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema. Columbia

University Press 1985.

Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1987. Erlich, Victor: Russian Formalism. History - Doctrine. Mouton 1955.

Mukařovský, Jan: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Studie z estetiky. Odeon 1966, s. 17-54.

Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Akropolis 2003.

Thompson, Kristin: Neformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace

1998, č. 1, s. 31

Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Lidové nakladatelství 1970.

 

Témata: prostor (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm )

 

16. Kognitivisus (13.4.2015)

D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad.

tematickéokruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako divácký konstrukt a jako stroj využívající ustrojení lidské mysli, percepce, rozumění, emoce a

identifikace

povinné texty:

Plantinga, Carl:  Movie Pleasures and the Spectator's Experience: Toward a Cognitive Approach.

Grodal, Torben: Lidé, roboti, monstra, psychopati a klauni.

doporučená četba:

Bordwell, David: Narration in the fiction film. University of Wisconsin Press, 1987.

Bordwell, David, Carroll, Noel (eds.): Post-theory. Reconstructing Film Studies. University of

Wisconsin Press, 1996.

Carroll, Noel: Mystifying Movies: Fads and Fallacies in Contemporary Film Theory. New York: Columbia University Press, 1988.

Currie, Gregory: Image and Mind: Philosophy, Film and Cognitive Science. New York, Cambridge

University Press 1995.

Grodal, Torben: Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. Oxford

University Press, 1999.

Jullier, Laurent: Cinéma et cognition. L´Harmattan, 2001.

Smith, Murray: Engaging Characters: Fiction, Emotion, and the Cinema. Oxford University Press,

1995.

 

Témata: percepce, aktivita vs. pasivita (moving images, cultre and the mind)

 

17. Studium recepce

S. Kracauer, W. Iser, H. R. Jauss, J. Staigerová, M. Hansenová…

tematické kruhy: teorie interpretace a práce čtenáře, recepční estetika (kostnická škola) v literární vědě a její aplikace na film, teorie implikovaného čtenáře. Sociologie filmu, textuální vs empirické studium historické recepce a jeho ovlivnění ideologicko-kritickým způsobem čtení filmu a novou historií.

povinné texty:

Staiger, Janet:  Mody recepce. In: Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004.

Česálková, Lucie: Kino na vícero použití.

Jancovich, Mark: Kulturní geografie filmové konzumpce. Iluminace, 20, 2008, č. 1, s. 15-37.

doporučená četba:

Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2003.

Eco, Umberto: The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press, 1979.

Esquenazi, Jean-Pierre: Sociologie des publics. 2003.

Hansen, Miriam: Babel and Babylon. Spectatorship in American Silent Film. Harvard University

Press 1991.

Iser, Wolfgang: The Implied Reader: patterns of Communictaion in Prose Fiction from Bunyan to

Beckett. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1974.

Jauss, Hans Robert: Toward an Aesthetics of Reception. Minneapolis Univesity of Minnesota

Press, 1982.

Kracauer, Siegfried: From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film. Princeton

University Press, 2004.

Odin, Roger; Esquenazi, Jean-Pierre (eds.): Cinéma et réception. Réseaux 2000. Sorlin, Pierre: Sociologie du cinéma. Paris 1977.

Sorlin, Pierre: European Cinemas, European Societies 1939-1990. London 1991.

Staiger, Janet: Interpreting Films: Studies in the Historical Reception of American Cinema. 1992. Staiger, Janet: Perverse Spectators. The Practices of Film Reception. New York University Press,

New York and London, 2000.

Williams, Linda: Viewing Positions. Ways of Seeing Film. Rutgers University Press, New Jersey,

1994.

 

Témata: recepce, interpretace

 

18. Nová filmová historie a archeologie médií (27.4.2015)

tematické okruhy: nové  metody  historiografie,  "jiné"  kontinuity  vývoje  filmu,  raný  film  jako výzkumná plocha pro teorii a reflexi pozdního filmu, atd. Archeologie médií.

povinné texty:

Gunning, Tom: "Estetika úžasu a (ne)důvěřivý divák.". In: Petr Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha 2004.

Gunning, Tom: Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda

Siegfried Zielinksi: Šťastný nález místo marného hledání. Metodické výpůjčky a odkazy k anarcheologii médiá

doporučená četba:

Szczepanik, Petr (ed.). Nová filmová historie

Zielinski, Siegfried: Audiovisions: Cinema and television as entr'actes in history. Amsterdam University Press 1999.

Zielinski, Siegfried: Deep Time of the Media. Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Cambridge/London: MIT Press, autumn 2005.

 

Témata: historie, čas (Ricoeur; http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm)

 

19. Kulturální studia (20.4.2015)

tematické okruhy: britská elitistická kritika jako kontrastní pozadí kulturálních studií (Mathew

Arnold,  F.R.  Leavis);  počátky  kulturálních  studií  (Raymond  Williams),  od  ideologického  textu k sémiotické demokracii (Stuart Hall, John Fiske), televizní mýdlové opery v hledáčku kulturálních studií (Ien Angová, Tamara Liebesová, Elihu Katz)

povinné texty:

Hall, Stuart: Kódování/Dekódování.

Ang, Ien: Watching Dallas. Methuen, London, 1985.

doporučená četba:

Berger, A. A. (1995). Cultural Criticism. A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage. Fiske, J. (1987). Television Culture. London: Routledge.

Fiske, J., Hartley, J. (1978). Reading Television. London: Routledge.

Kellner, D. (ed.) (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell.

Storey, J. (1998). Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall.

Storey, J. (ed.) (1998). Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall. Turner, G. (1990). British Cultural Studies. London: Unwin Hyman.

 

Témata: masmédia (McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím, Praha, Odeon 1991.; De Fleur, M., Ball-Rokeach, S.: Teorie masové komunikace, Praha, Karolinum 1996.; Šmíd, M.: Úvod a texty ke studiu masových médií, Praha, Katolinum 1992)

 

povinné texty:

Jarrett, Michael: Zvuková doktrína. Rozhovor s Walterem Murchem. Iluminace 15, 2003, č. 3, s.

81-96.

Altman, Rick: Material Heterogeneity of Recorded Sound. In: R. Altman (ed.): Sound Theory, Sound Practice. New York: Routledge 1992, s. 15-31.

 

20. Vizuální studia (11.5.2015)

Crary, Jonathan: Modernizace vidění.

Mitchel. W. J. T.: Showing Seeing: A Critique of Visual Culture.

doporučená literatura:

Filipová, L. - Rampley, M. (ed.): Možnosti vizuálních studií.

Elkins, James: Ten Ways to Make Visual Studies More Difficult

Mirzoeff, Nicholas: Introduction of visual culture.

Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta 2000.

Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge: MIT Press 1992.

Francastel, Pierre. Malířství a společnost. Praha: Barrister & Principal 2003.

Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazu a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo 2000

Lovejoy, Margot. Digital Currents. Art in the Electronic Age. NY: Routledge 2004.

Dalle Vacche, Angela. The Visual Turn. Classical Film Theory and Art History. NY: Rutgers UP 2003.

Silverman, Kaja. Threshold of the Visible World. Routledge 1996.

 

Témata: obraz (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/image.htm)

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html