Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (29.10.2019)
The course is devoted to the phenomenon of music considered as an epistemological problem: in which sense (if any) are we allowed to say that there is truth in art? Hegel's famous dictum according to which the beauty is the sensuous manifestation of truth (sinnliches Scheinen der Idee) will be used as a starting point of our exposition together with some insights into the joint cognitive and affective features of musical experience.
Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (02.09.2019)
Co znamená, když řekneme, že někdo rozumí hudební skladbě? Lze to srovnat s jinými oblastmi porozumění, jako je pochopení nějakého důkazu? – Jaká ji přidaná hodnota zhudebnění dramatických a literárních děl, řekněme Verdiho Macbetha oproti Macbethu Shakespearovu? Nepromítají se do nich jen obvyklé stížnosti, že v opeře není pěvcům rozumět, i proto, že zpívají často přes sebe a v cizích jazycích. A nejde tyto stížnosti proměnit ve výhodu? – Má Wagnerův antisemitismus či jeho údajně špatná povaha nějaký vliv na hodnotu jeho děl, či jak se v nich vůbec projevuje? Viz také Wittgensteinova noticka: “Wagner je první z velkých hudebníků, kdo má nepříjemný charakter”, kterou však dále nekomentuje? – Řekneme-li, že je nějaká skladba vtipná, znamená to totéž, že je veselá, či že vyjadřuje veselí? Nebo jsou zde rozdíly podobného typu, o jakých mluví Scruton, když podtrhává rozdíl mezi prázdnou hudbou a hudbou vyjadřující prázdnotu?
Tato nesourodá skupina otázek, a jejich rozšíření, má přeci jen něco společného. Vztahují se totiž k hudbě nejen jako k “pouhému” umění, ale především k epistemickému fenoménu. Ten se ukrývá I v běžném tvrzení, že je v umění či v konkrétním uměleckém díle skryta pravda, kde je však původem “pravdivosti” míněna spíše afektivní stránka hudby, to, že mocně působí na naše smysly, nikoli na náš rozum.
V semináři se budeme explicitně zabývat tím, jak a zda vůbec hudba artikuluje nějaké poznání, a tento problém učiníme měřítkem, vůči němuž lze tematizovat a odpovídat na rozličné otázky podobné těm položeným výše. Lze předeslat, že naše odpověď bude pozitivní: v umění se skrývá pravda, není to však nějaká pravda konkrétní, ale takříkajíc pravda o pravdě, tedy o poznání samém.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (02.09.2019)
Základní literatura
Kolman, Vojtěch, O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat. Od formy zobrazení k formám jazyka, Filosofia, Praha 2017.
Kolman, Vojtěch, “Proč Láokoón nekřičí. K diskontinuitám v poznání“, Svět literatury 56 (27), 2017, s. 9-21.
Kolman, Vojtěch, 2019, Noc, v níž se pořádají medvědí hony na zajíce. Filosofický původ jazykové komiky, nepublikovaný manuskript.
Rezek, Petr, 2019, Filosofická chapadla opery, Ztichlá klika, Praha 2019.
Další literatura
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Philosophie der Kunst. Vorlesung von 1826, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2004.
Huron, D., Sweet Anticipation. Music and Psychology of Expectations, The MIT Press, Cambridge MA 2006.
Lessing, Gotthold, Ephraim, Láokoón neboli o hranicích malířství a poesie, přel. Alois Outapalík, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1980.
Meyer, L., Emotion and Meaning in Music, University of Chicago Press, Chicago 1956
Scruton, R., The Aesthetics of Understanding, Methuen, New York 1983.
Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. (02.09.2019)
Atestace bude probíhat formou pohovoru nad probranou látkou. Předpokládá se aktivní účast na semináři a pravidelná účast s nevýše 3 absencemi.