SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Philosophy - AFSV00103
Title: Oborová didaktika
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8134
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (14.09.2021)
The course is intended primarily for students interested in teaching introduction to philosophy at secondary school level. During the course, diverse methods are practiced and discussed. The specific content of the course is to a large degree based on the preferences of the participants.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)

Základní literatura:

 

- Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.

- Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.

  

Doporučená literatura:

 

- Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021.

- Kol. autorů. „Filosofie“ In: Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

- Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. 

- Rudisill, John. „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 34:3 (September 2011): 241-271.

- Sistermann, Rolf.  Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. 

- Sistermann, Rolf.  Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. 

- Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)

Požadavky k získání atestace:

- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů

- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu na kurzu

- sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny, včetně jejího předvedení v rámci zkoušky

Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

 

 

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)

 

Cíle předmětu:

 

Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:

 - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole

- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny

- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka

- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup

- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob

 

Předběžný časový plán:

 

1. Úvod 

- cíle a obsah kurzu, úvod do filozofie v RVP, práce s motivací při vyučování, exponát pro vzdělávací centrum Didaktikon

 

2. Cíle a základní principy účelné výuky 

- jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce úvodu do filozofie 

 

3. Organizace vyučovací hodiny 

- různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

 

4. Učebnice a jiné zdroje vhodné pro výuku

- učebnice, články, videa a jiné zdroje vhodné pro výuku úvodu do filozofie

 

5. Vysvětlení

- účastníci kurzu budou zkoušet a společně reflektovat optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií 

 

6. Odhlasované konkrétní téma I. 

- účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie 

 

7. Odhlasované konkrétní téma II.

- účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie 

 

8. Modelová hodina vedená studenty I.

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

 

9. Modelová hodina vedená studenty II.  

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

 

10. Ukázky z primární literatury ve výuce 

- výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů

 

11. Filosofické dovednosti a jejich hodnocení

- vybrané koncepce rozpracování filosofických dovedností a možnosti jejich hodnocení

 

12. Plán vyučovacího bloku a plán roku

- možnosti členění výuky v rámci vyučovacího bloku a v rámci školního roku

 

13. Reflexe kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html