|
|
|
||
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)
Základní literatura:
- Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013. - Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.
Doporučená literatura:
- Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021. - Kol. autorů. „Filosofie“ In: Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021. - Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. - Rudisill, John. „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 34:3 (September 2011): 241-271. - Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. - Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. - Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021. |
|
||
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)
Požadavky k získání atestace: - aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu na kurzu - sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny, včetně jejího předvedení v rámci zkoušky Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.
|
|
||
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)
Cíle předmětu:
Po skončení kurzu by měl být účastník schopen: - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole - s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny - užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob
Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, úvod do filozofie v RVP, práce s motivací při vyučování, exponát pro vzdělávací centrum Didaktikon
2. Cíle a základní principy účelné výuky - jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce úvodu do filozofie
3. Organizace vyučovací hodiny - různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
4. Učebnice a jiné zdroje vhodné pro výuku - učebnice, články, videa a jiné zdroje vhodné pro výuku úvodu do filozofie
5. Vysvětlení - účastníci kurzu budou zkoušet a společně reflektovat optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií
6. Odhlasované konkrétní téma I. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie
7. Odhlasované konkrétní téma II. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie
8. Modelová hodina vedená studenty I. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
9. Modelová hodina vedená studenty II. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
10. Ukázky z primární literatury ve výuce - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů
11. Filosofické dovednosti a jejich hodnocení - vybrané koncepce rozpracování filosofických dovedností a možnosti jejich hodnocení
12. Plán vyučovacího bloku a plán roku - možnosti členění výuky v rámci vyučovacího bloku a v rámci školního roku
13. Reflexe kurzu |