SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Philosophy II - AFS5U0005
Title: Oborová didaktika II
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=14689
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Pre-requisite : AFS5U0004
Annotation -
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (25.01.2023)
The course builds on Didactics of Philosophy I and extends, complements and deepens the spectrum of methods or conceptions discussed. The individual seminars will include tlectures as well as direct testing of various methods or procedures and follow-up guided discussion. Participation in the model lessons that conclude the course will also be offered to interested high school students and teachers to assist in their reflection.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (25.01.2023)

Povinná literatura:

Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017

Doporučená literatura:

Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007.

Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003.

Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368.

Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.

Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.

Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988.

Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455.

Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.

Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008.

Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010.

Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010.

Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013.

Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011.

Willingham, Daniel. Why don't students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012.

Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010.

Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (25.01.2023)

- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů

- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu 

Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (22.02.2024)

Předběžný časový plán:

1. Práce s textem a úkoly pro studující 

2. Filosofické dovednosti

3. Filosofické dovednosti, práce s textem a úkoly pro studující - workshop

4. Filosofie pro děti - workshop a diskuse s hostem (15. 3.)

5. Metodická pestrost ve výuce filosofie I.

6. Metodická pestrost ve výuce filosofie II.

7. Návštěva minikonference "Setkání přátel živé filosofie" (13. 4.)

8. Metodická pestrost ve výuce filosofie - workshop

9. Hodnocení a zpětná vazba ve výuce filosofie I.

10. Hodnocení a zpětná vazba ve výuce filosofie II.

11. Plán bloku a plán roku

12. Zpětná vazba od SŠ studujících a zpětná vazba ke kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html