|
|
|
||
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (06.09.2023)
Participation in the course is recommended not only for students of the Master's Degree in Teacher Education, but also for all other students of philosophy who want to develop their pedagogical skills. |
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (16.09.2022)
Povinná literatura: Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013. Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017 Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001. Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003. Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368. Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988. Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455. Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003. Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289. Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008. Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010. Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010. Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011. Willingham, Daniel. Why don't students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021. Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012. Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010. Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. |
|
||
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (14.09.2022)
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky. |
|
||
Last update: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (07.09.2023)
Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba 2. Cíle a a základní principy výuky filosofie - cíle výuky filosofie podle účastníků kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyučovat 3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků - návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská 4. Filosofické dovednosti a kritické myšlení - filosofické kompetence a jejich rozvíjení, vztah filosofického a kritického myšlení 5. Organizace vyučovací hodiny I. - smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka 6. Organizace vyučovací hodiny II. - problémové zaměření a strukturování vyučovací hodiny podle bonbónového modelu 7. Organizace vyučovací hodiny III. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny 8. Vysvětlení I. - základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení 9. Vysvětlení II. - workshop - účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií 10. Práce s textem a úkoly pro studující I. - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení 11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce 12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe |