SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Problem-oriented teaching of philosophy not only for high school teachers - AFS500290
Title: Problémově orientovaná výuka filosofie nejen pro učitele
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15873
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (04.02.2024)
The course introduces participants to the concept of problem-oriented philosophy teaching and specific applications of this concept to the teaching of 1. introduction to philosophy and the concept of reality, 2. theory of knowledge, philosophy of science and language, 3. general ethics, 4. applied ethics, 5. political philosophy and philosophy of history, 6. relationship between philosophy and religion, 7. philosophical anthropology, 8. relationship between philosophy and art. The course will focus on 6 of these areas, depending on the preference of the participants. Each of the chosen areas will be the subject of 2 sessions in the course. During the first one, participants will be introduced to a well-established pedagogical elaboration of 1 sub-topic belonging to the given area. The subtopics will be selected by the participants from a wider range at the beginning of the course. The second session will be devoted to possibilities for further reflections and pedagogical elaboration of the subtopic, based in large part on input from the course participants.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (02.02.2024)

Udělení zápočtu předpokládá:

- aktivní účast na jednotlivých setkání

- 1x za semestr výběr krátkého (max. 20 NS) textu umožňujícího hlubší promýšlení probíraného tématu a představení z něj vycházející pedagogické intervence, kterou by mělo smysl provést na SŠ a/nebo v kurzu pro neoborové studující na VŠ

- aktivní účast na závěrečné reflexi

Literature - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (02.02.2024)

Doporučená literatura:

Král, Matěj. Šebešová, Petra. Vejvodová, Daniela. „Filosofie“. In Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

LaFollette, Hugh (ed.). Ethics in Practice: An Anthology. Chichester: Wiley-Blackwell, 2014.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.

Další texty budou doporučované v závislosti na zvolených tématech.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.02.2024)

Předběžný plán výuky:

- ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie

6 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu:

- Úvod do filosofie a pojetí skutečnosti (nabízené téma: život ve virtuálním prostředí a pojetí skutečnosti jako úvod do filosofie)

- Teorie poznání, filosofie vědy a jazyka (nabízená témata: lidské poznání, kauzalita a umírněný skepticismus; vědecké poznání, filosofie jazyka a fenomenologie)

- Obecná etika (nabízená témata: etika pravdomluvnosti; morální relativismus; tramvajové dilema jako úvod do etiky)

- Aplikovaná etika (nabízená témata: sexualita; svoboda slova; klimatická změna a vztah k budoucím generacím)

- Politická filosofie a filosofie dějin (nabízená témata: ekonomická spravedlnost; dějiny a smysl) 

- Filosofie a náboženství (nabízená témata: kritika náboženství a reakce na ni; rozum a víra, skok víry a současnost)

- Filosofie člověka (nabízená témata: jedinec a společenství; biotechnologické zdokonalování a lidská existence)

- Filosofie a umění (nabízená témata: umění a pravda, smysl tragédie; etika a narativita)

- ZÁVĚR: Obsahová a metodická reflexe kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html