SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Heraclitus I - AFS100175
Title: Hérakleitos I
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
Teacher(s): doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
Is interchangeable with: AGR100051
Files Comments Added by
download Hérakleit.docx only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit.pdf only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_08_audio_only.m4a only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_08.mp4 only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_09_audio_only.m4a only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_09.mp4 only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_10_audio_only.m4a only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_10.mp4 only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_11_audio_only.m4a only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_11.mp4 only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_12_audio_only.m4a only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
download Hérakleit_12.mp4 only Czech doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.
Annotation -
Last update: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr. (18.09.2021)

Background information on Heracleitus:

Philosophical and general cultural contexts of the late Greek archaic period, preservation of the writings, problems of interpretation, ancient interpretations, modern interpretations.
Basic interpretation of the minimalist series of fractions.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr. (14.09.2023)

Cíl předmětu:

Minimum k pochopení Hérakleita, tedy žánr a základní témata jeho spisu.

Představení základních výkladových problémů, např. z aristotelské pozice (případně hledání „generativní substance“) versus novější výklady přímo z textu, kterého je naštěstí dost, plus z kontextů literatury řecké archaické doby.

Ukázky problémů překladu, včetně práce s kritickým aparátem – na vybraných důležitých fragmentech.

(Složitější příklady, diskuze k nově nacházeným fragmentům a málo konsenzuální témata budou ponechány na kurz Hérakleitos II v letním semestru.)

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr. (21.09.2021)

Kratochvíl Zdeněk: Délský Potápěč k Hérakleitově řeči. Praha, Herrmann a synové, 2006. (Trochu zastaralý a příliš upovídaný výklad, ale stále použitelný. Pro tento kurz stačí jen asi polovina tohoto textu. Viz na přednáškách, i když předčítat nebudu.)

Zachované zlomky Hérakleitova textu (fragmenty B) plus antické referáty o něm (fragmenty A), originály, české překlady, poznámky, místy i komentáře na mém webu http://www.fysis.cz/presokratici/Herakleitos.htm

Formální analýza Hérakleitových zlomků https://ps.ucw.cz/kolymbetes/, v oddílu 1.3 si lze stáhnout prográmek, který bez potřeby instalace zobrazuje český i řecký text všech Hérakleitových zlomků jak v pořadí standardního číslování, tak podle klíčových slov i lecjak.

Kahn Charles: The Art and Thought of Heraclitus. Cambridge, University Press, 2010. (Základní dobře konsenzuální moderní výklad. Nebo starší verze tohoto Kahnova díla.)

Diels Hermann, Kranz Walther: Die Fragmente der Vorsokratiker. Berlin: Weidman 1951; Zürich-Hildesheim 1989. (Těžce zastaralé leč tradičně dostupné vydání předsokratiků, včetně Hérakleita.)

Mansfeld Jaap: Die Vorsokratiker I. Milesier, Pythagoreer, Xenophanes, Heraklit, Parmenides, griechisch/deutsch. Stuttgart 1983.

Robinson T. M.: Heraclitus. A Text and Translation with a Commentary. Phoenix 1987 (Phoenix Presocratics, 2).

Diogenés Laertios: Životy, názory a výroky proslulých filosofů. Pelhřimov, Nová tiskárna, 1995; zvl. IX, 1 (s. 347-351). Kvůli špatné dostupnosti tisku viz https://uloz.to/hledej?q=D%C3%8DOGEN%C3%89S%20LAERTIOS&autocomplete=std.

Svoboda Karel: Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha 1962. (Sice starší a ne úplné, leč překvapivě kvalitní, bohužel špatně dostupné.)

Další literatura u jednotlivých témat.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr. (18.09.2021)

Na výběr ze dvou možností:

1. Písemná seminární práce na téma vybraného problému, zlomku, termínu… Konkrétní téma je potřeba konzultovat v průběhu kurzu, nejpozději v jeho závěru. Tuto možnost doporučuji pokročilejším studentům.

2. Ověření toho, že adept něco udělal pro své pochopení Hérakleita, formou ústní zkoušky z rozsahu, který sám deklaruje (přednášky, doporučená literatura, jiná literatura). Pokud by k tématům měla patřit jiná literatura, což obecně vzato vítám, je dobré to předem konzultovat, aby se předešlo plevelu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr. (21.09.2021)

1. Hérakleitos v kontextu konce řecké archaické doby

Hérakleitovo dílo a mudrci (Biás), Míléťané, Pythagorás, Xenofanés, ale také starší básníci: Archilochos, Hésiodos a homérské eposy. Hérakleitos u Diogena Laertia.

Jazyk, žánr a styl. Iónská próza. Jednotlivé aforismy nebo výňatky z plynulého textu? Něco mezi, jako hudební variace. Původní pořadí fragmentů až na výjimky neznáme. Metafora hologramu nebo klubka, nelinearizovaný text, viz analýza na webu kolymbetes.

 

2. Základní rétorické, syntaktické a lexikální prostředky

Ambivalentní vazba středního členu věty, chiasmus, pejorativní význam plurálu, souřadné vyslovování opozit. Ostatní při výkladu zlomků (trojí zápor, 3 slovesa, sklenutí, ironie, zvukomalba, zdání příslibu definice…).

Základní výrazy (spíše než „pojmy“, ty leda ve foucaultovském smyslu): logos, xynos (společné), kosmos, jedno, všechno, fysis, je třeba, polemos (zápas), vždy, oheň…

Výrazy a postupy, které nejsou přítomné už proto, že je na ně příliš brzy: podstata, prvek nebo živel, dělení pojmů, konkluze; pravda, příčina, jsoucno a myslet v technizovaném smyslu slova…

 

3. Zachování textu a výklady

Epicharmos, Sofoklés, Hippokratés, (Sókratés, Eurípidés), Platón, Aristotelés, stoici Kleanthés a Chrysippos, střední platonici Plútarchos a Kléméns z Alex., Plótínos, Diogenés Laertios, Stobaios…

Novodobé interpretace: aristotelské, Hegel, Heidegger, (Patočka), Chernis, Vlastos, Bollack a Wismann, Ch. Kahn, S. Mouraviev…

Hypotetický (spíše fiktivní) životopis, viz hlavně Hérakleitos u Diogena Laertia IX, 1.

 

4. Logos, společné, fysis, metafora spánku a probuzení

Zlomek B 1.

 

5. Nechápaví lidé a skutečnost (zkušenost průběhově přítomné přirozenosti)

B 2, B 50, B 17, B, 72, B 34, B 108, B 123

Relační výroky (závislé na kontextu): B 9, B 13, B 61, B 110

 

6. Metafora řeky, proudění a plynutí proměn přirozeností

B 12, B 91, B 49a, viz Platónovo shrnutí Hérakleita: Panta rhei, vše proudí (plyne) a metafora potápěče

 

7. Přitakání celku, uvažování

B 70, B 101, B 116, B 112, B 113, B 114, B 89

 

8. Zápas o všechno a jedno

B 80, B 53, B 136, B 24, B 25, B 132 („dialektika pána a raba“)

 

9. Otevřená eschatologie? Život a smrt (jen předběžně)

B 96, B 27, B 18, B 20, B 21, B 26, B 88, B 19

 

10. Duše –  živí se vlhkostí, ale má se zažehnout a zazářit

B 98, B45, B 115, B 84, B 67a, B 36, B 77, B 118, B 117, B 107

 

11. Jedno a všechno (jedno jako hledisko, jako příčné provázání mnohosti, cykličnost diferencí), kosmos, vždyživý oheň

B 124, B 125, B 10, B 54, B 51, B 30, B 90

 

12. Teologie (jen předběžně)

B 93, B 92, B 52, B 32, B 41, B 78, B 79, B 67, B 102

(Řadu problematičtějších témat záměrně nechávám na letní semestr.)

Entry requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr. (18.09.2021)

Nějaké minimum orientace v předsokraticích i v celku antické filosofie a kultury je vítané, ne však nutné.

Základním předpokladem je zájem a ochota myslet, jinak by to byl je nudný „úvod“.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html