SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Revitalization of the language and culture of ethnic minorities - AET100215
Title: Revitalizace jazyka a kultury etnických menšin
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:oral
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Leoš Šatava, CSc.
Teacher(s): prof. PhDr. Leoš Šatava, CSc.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. (18.12.2019)
Sledována je problematika etnicity, etnických menšin a menšinových jazyků, zejména v souvislosti s odbornými
přístupy k těmto fenoménům. Pozornost je věnována vzájemnému vztahu a provázanosti jazyka a etnicity a
odlišnostem v pojímání uvedených jevů. Představena je řada schémat, paradigmat a teorií identity, etnicity a
nacionalismu. Hlavní důraz je kladen na procesy etnické a jazykové asimilace/revitalizace, jež jsou detailně
sledovány na teoretické i praktické rovině. Blíže zmíněny jsou mj. aktuální fenomény „jazykové krajiny“ a „nových
mluvčích“. Prezentovány jsou modelové případové studie: podrobně analyzována a interpretována je řada
úspěšných příkladů etnojazykové revitalizace z Evropy (Velšané, Baskové, Sámové…) či dalších světadílů (Maoři
na Novém Zélandě).
Aim of the course - Czech
Last update: prof. PhDr. Leoš Šatava, CSc. (17.05.2023)

Výstup z výuky (learning outcome): v rámci absolvování předmětu získá student následující dovednosti:

1/ Detailní znalost problematiky etnojazykové asimilace/revitalizace v kontextu současných etnických, resp. etnopolitických procesů (s akcentem na Evropu).

2/ Schopnost orientovat se v menšinové problematice obecně s akcentem na rozměry asimilace/revitalizace, stejně jako v historických a politických souvislostech (zejména vztah menšina–většina).

3/ Kritické vidění vysoce aktuálních aspektů menšinové problematiky (lidskoprávní problematika, diskriminace, etnosociální darwinismus apod.).

Předmět je v kontextech teorie i praxe tematicky úzce provázán s předměty "Etnické menšiny Evropy" (AET 100190), "Teorie etnicity" (APA 555048) a "Lužice: Kultura, společnost, prostor" (AET 100 216).

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. (18.12.2019)

Hlavní studijní texty:

Šatava, L. (2009): Jazyk a identita etnických menšin. Praha: SLON.

Anderson, B. (2008): Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum;

Bazin, J. (2002): Každému svého Bambaru. Cargo, 4, č. 1-2, s. 6-33;

Brouček, S. a kol. (1991): Základní pojmy etnické teorie. Český lid, 78, č. 4, s. 237-257;

Eriksen, T. H. (2007): Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton;

Eriksen, T. H. (2012): Etnicita a nacionalismus. Praha: SLON;

Gellner, A. (1993): Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal;

Gellner, E. (2003): Nacionalismus. Brno: CDK;

Genzor, J. (2015): Jazyky světa. Historie a současnost. Brno: Lingea;

Hroch, M. (1986): Evropská národní hnutí v 19. století. Praha: Svoboda;

Hroch, M. (2009): Národy nejsou dílem náhody. Praha: SLON;

Hroch, M. (1999): V národním zájmu. Praha: Lidové noviny;

Hroch, M. (ed.) (2003): Pohledy na národ a nacionalismus. Praha: SLON;

Řezník, M. (2003): Formování moderního národa. Evropské „dlouhé“ 19. století. Praha: Triton.

Další texty:

Gauß, K.-M. (2003): Vymírající Evropané. Praha: Vitalis;

Hubinger, V. (1988): Etnos a etnikum. Český lid, 75, č. 1, s. 43-50;

Loevenstein, B. W. (1997): My a ti druzí. Brno: Doplněk;

Pokorný, J. (2010): Lingvistická antropologie. Jazyk, mysl a kultury. Praha: Grada;

Pospíšil, I. (2006): Práva národnostních menšin. Praha: Eurolex Bohemia;

Rákos, P. (2001): Národní povaha naše a těch druhých. (Sebeklamy a předsudky jako dějinotvorná síla). Bratislava: Kalligram;

Sartori, G. (2005): Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán;

Scruton, R. (2011): O potřebnosti národů. Brno: CDK;

Tesař, F.: Etnické konflikty (2007). Praha: Portál;

Thiessová, A.-M. (2007): Vytváření národních identit v Evropě 18.-20. století. Praha: CDK;

Vaculík, J. (2009): České menšiny v Evropě a ve světě. Praha: Libri.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. (18.12.2019)

Tematické okruhy - sylabus:

1/ Problémy etnicity a menšinových jazyků - úvod;

2/ Terminologie; schémata;

3/ Etnická identita; faktory a modely etnicity;

4/ Jazyk jako znak etnicity; postoj/vztah k jazyku;

5/ Etnické a jazykové menšiny a jejich místo ve společnosti;

6/ Jazyková politika; jazykové plánování;

7/ Etnicko-jazyková asimilace versus revitalizace;

8/ Teorie a praxe etnicko-jazykové revitalizace; „noví mluvčí“ (“new speakers”);

9/ Role zákonodárství; školství; úřední styk;

10/ Školství; média;

11/ Videoprojekce k problematice;

12/ Modely etnicko-jazykové revitalizace;

13/ Závěrečné shrnutí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html