Na počátku kurz načrtne základní obrysy myšlení zakladatele fenomenologie Edmunda Husserla a poté postupně
předloží
názory autorů, kteří se, vedeni fenomenologickým přístupem, zabývali estetickou problematikou. Představíme
"fundamentální ontologii" Martina Heideggera a názory tohoto autora na uměleckou tvorbu jako "dění bytí" a
"vyvstávání
světa na základě země"; zmíněny budou také paralelní přístupy Eugena Finka a Maurice Merleau-Pontyho. Dále se
budeme zabývat teorií imaginace Jeana-Paula Sartra, myšlenkou umění jako "exotismu" ve filosofii Emmanuela
Lévinase,
Ingardenovou koncepcí uměleckého díla jako "hodnotově-kvalitativního celku" a Patočkovým pojetím umění jako
součásti
"pohybu pravdy".
Literature - Czech
Last update: Mgr. Václav Paštěka (19.10.2022)
Základní literatura:
Kelly, M. (ed.), Encyclopedia of Aesthetics, Oxford 1998.
Lyotard, J.-F., Fenomenologie, Victoria Publishing, Praha 1995.
Perniola, M., Estetika 20. století, Karolinum, Praha 2000.
Povinná literatura:
Zkouška:
Fink, E, Hra jako symbol světa, Český spisovatel, Praha 1993.
Heidegger, M., Básnicky bydlí člověk, OIKOYMENH, Praha 1993.
Ingarden, R., O poznávání literárního díla, Československý spisovatel, Praha 1967.
Heidegger, M., Zrození uměleckého díla, Orientace, roč. 3, 1968, č. 5-6, Orientace, roč. 4., 1969, č.1.
Ingarden, R., O štruktúre obrazu, SVKL, Bratislava 1965.
Ingarden, R., Umělecké dílo literární, Odeon, Praha 1989.
Lévinas, E., Existence a ten, kdo existuje, OIKOYMENH, Praha 1997.
Merleau-Ponty, M., Oko a duch a jiné eseje, Obelisk, Praha 1971.
Patočka, J., Umění a čas I, II, OIKOYMENH, Praha 2004.
Sartre, J.-P. Imaginace a imaginárno, Estetika, roč. 6, 169, č. 2.