SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theatre History III: European Renaissance and Baroque - ADV0000039
Title: Dějiny světového divadla III.: Evropská renesance a baroka
Guaranteed by: Departement of Theatre Studies (21-KDV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Markéta Polochová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Markéta Polochová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (24.09.2020)
Dějiny světového divadla III.
Renesance a baroko v evropském divadle

Cílem přednášky je představit vývojové změny v evropském divadle s příchodem renesance a baroka, a to
zejména v oblasti dramatiky, scénografie a divadelního prostoru a herectví. Výklad bude uspořádán do těchto
základních tematických oblastí:
1. Italské renesanční divadlo
Periodizace a základní znaky epochy. - Reformátoři italské scénografie a divadelního prostoru (Sebastiano Serlio,
Niccolo Sabbatini, Josef Furtenbach, Giacomo Torelli aj.). - Italská renesanční dramatika (žánry commedia erudita,
pastorály a intermezza, autoři Ariosto, Torquato Tasso, Niccolò Machiavelli aj.). - Commedia dell‘ arte (inspirační
zdroje a znaky lidového italského divadla, typologie postav, profesionální herecké společnosti, scénáře, pokusy o
reformu).
2. Anglické alžbětinské divadlo
Odlišnosti vývoje divadla v Anglii. - Koncepce divadelního prostoru veřejných divadel a vliv na dramatiku i herecký
styl. - Alžbětinská dramatika (žánry, tvorba Williama Shakespeara, jeho předchůdců, současníků i následovníků). -
Dvorská linie anglického renesančního divadla (masques).
3. Divadlo španělského „zlatého věku“¨
Specifika španělského divadla a časové vymezení. - Typy divadelního prostoru ve Španělsku od konce 15. století
do konce 17. století. – Dramatika ve Španělsku v období renesance a baroka (Miguel de Cervantes, Lope de Vega,
Tirso de Molina, Calderón aj.).
4. Barokní divadlo v Itálii
Vymezení základních charakteristik. – Linie dvorského divadla: vynález opery a její význam pro rozvoj divadla. -
Inscenační postupy, inovace divadelní architektury a prostoru během 17. – 18. století v Itálii. - Slavní scénografové
(rody Burnacini, Galli-Bibiena, Vigarani ad.). - Klíčové divadelní události italského baroka.
5. Francouzský „klasicismus“ (barokní éra ve francouzském divadle)
Specifika francouzského divadla 17. století. – Vysvětlení klasicistické doktríny. – Francouzská klasicistní tragédie a
její autoři (Pierre Corneille a Jean Racine). – Vrchol francouzské komedie v tvorbě Molièra.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html