Analysis of Opera Performance (Seminar) - ADV0000001
|
|
Schedule Noticeboard
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (27.06.2019)
spočívá v sémantické analýze. Budeme postupovat od rozboru libreta a hudby k rozboru inscenačních složek (scéna a herectví). Půjde nám o analýzu znakových systémů na mediální (libreto – hudba – jevištní konkretizace) a intermediální úrovni (libreto hudba, libreto – jevištní konkretizace, hudba – jevištní konkretizace). Budeme si všímat nejen analogií, ale rovněž diskrepancí v rámci inscenace. Součástí analytického výkonu bude schopnost reflektovat jevy, které se dějí v rámci představení bez ohledu na inscenaci jako dílo. Akt lidského zpěvu provázaný s určitými fyziologickými reakcemi, dominance hudby a smyslových momentů, vnímání interpreta v jeho tělesnosti, bezprostřední interakce mezi zpěvákem a publikem – to vše vybízí k pohledu, který zdůrazní jedinečnost konkrétního představení. Program semináře bude následující: v první hodině si na příkladu inscenace opery Bély Bartóka Modrovousův hrad (režie David Radok, 2015) předvedeme modelovou analýzu, v dalších hodinách pak budou následovat vaše referáty. Každý si zvolí pro analýzu dle vlastního uvážení nějakou operu, kterou zhlédl v divadle nebo ze záznamu. Návrh prosím mějte připravený už na první termín, ať při dalším setkání můžeme rovnou začít s referáty! Po každém referátu bude následovat diskuse. Podmínkou získání zápočtu bude kromě předneseného rozboru pokud možno 100% fyzická účast a zapojení do diskuse. Odbornou literaturu si zadáme v první hodině v návaznosti na zvolené inscenační tituly. Seminář je určen všem, kdož mají operu rádi, ale nevědí, jak k ní z pozic teatrologie přistupovat, stejně tak je ale určen i těm, pro které je opera dosud neznámým pojmem a chtěli by si k ní najít cestu. |