SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Romanesque Art in the Czech lands and Europe - ADU100414
Title: Románské umění v českých zemích a v Evropě
Guaranteed by: Institute of Art History (21-UDU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:oral
Hours per week, examination: winter s.:2/0, --- [HT]
summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ADU500284
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jan Klípa, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (17.09.2019)
Jan Klípa
Románské umění v českých zemích a v Evropě
ZS–LS 2019–2020

Anotace:
Přednáškový cyklus se zaměří na kulturu a umění v přemyslovských Čechách přibližně mezi léty 1000 a 1300. Představen bude historické pozadí s důrazem nejen na politické dějiny, ale také na prostředí a sítě aktérů, kteří vznik uměleckých děl ovlivňovali a objednávali (biskupství, kláštery, města). Architektura bude do výkladu zahrnuta okrajově, jako přirozený kontext, v němž byly obrazy prezentovány a vnímány – půjde tedy spíše o seznámení s liturgickým prostorem, než s dějinami architektonických forem. Detailně se budeme zabývat románským malířstvím nástěnným i knižním a soudobým kamenosochařstvím s přesahem k počátkům řezby na konci sledovaného období. Pozornost bude věnována též artefaktům řazeným do pomocné kategorie uměleckého řemesla, které nicméně zpravidla nejtěsněji souvisely s tehdejším liturgickým provozem a tedy s nimi dobový recipient přicházel do kontaktu minimálně stejně často jako s nástěnnou malbou či architektonickou skulpturou. Opomenuty nebudou i dobově významné obrazy na mincích, pečetích či na keramických kachlích. Výklad bude v zásadě sledovat chronologickou linii, ovšem s častějšími tematickými průřezovými odbočkami, soustředěnými na větší kulturní a uměleckohistorické celky, objednavatelské osobnosti či jednotlivé významné památky, kterým bude věnován detailní zájem. V rámci těchto případových studií se budeme zabývat rovněž otázkami historiografickými a představeny budou starší i aktuální metodologické proudy ve studiu umění raného (v naší oblasti) středověku. Pozornost pak bude samozřejmě věnována i užšímu geografickému kontextu střední Evropy v jejímž rámci se tuzemská umělecká produkce rozvíjela (Podunají, Bavorsko, Sasko, piastovské Polsko a arpádovské Uhry) a v daných případech rovněž i existujícím kulturním a uměleckým vztahům v širší perspektivě (severní Itálie, Pomází, Porýní, Byzanc…)
V letním semestru budou zařazeny i krátké exkurze po Praze (Pražský Hrad, Klášter sv. Jiří, Strahov, Břevnov,…)

Atestace:
Formou ústní zkoušky (termíny budou vypsány až po LS). Ta se bude skládat z části, v níž si student sám vybere a představí jedno téma a z jedné otázky zkoušejícího z jiné oblasti.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (17.09.2019)

Základní literatura:

Dějepis výtvarného umění v Čechách I. Praha, 1931

Jiří Mašín, Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě, Praha, 1954

Jiří Kuthan (ed.), Umění doby posledních Přemyslovců, Roztoky u Prahy, 1982

Anežka Merhautová – Dušan Třeštík, Románské umění v Čechách a na Moravě, Praha, 1983

Rudolf Chadraba (red.), Dějiny českého výtvarného umění I/1, Praha, 1984

Emanuel Poche (ed.), Praha středověká, Praha, 1984

Jan Royt, Středověké malířství v Čechách, Praha 2002

Rolf Toman – Achim Bednorz (eds.), Románské umění: Architektura, sochařství, malířství, Praha, 2006

Petr Sommer – Dušan Třeštík – Josef Žemlička (eds.), Přemyslovci: Budování českého státu, Praha 2009

 

Další literatura:

Jan Květ – Václav Mencl – Václav Chaloupecký, Praha románská: Osmero knih o Praze II., Praha, 1948

Jan Květ – Hans Swarzenski, Czechoslovakia: Romanesque and Gothic Illuminated Manuscripts, Paris, 1959

Anežka Merhautová, Raně středověká architektura v Čechách, Praha, 1971

Karl Schwarzenberg – Erich Bachmann – Jiří Mašín – Hermann Fillitz, Romanik in Böhmen, München, 1977

Anežka Merhautová – Dušan Třeštík, Ideové proudy v českém umění 12. století, Praha, 1985

Anežka Merhautová – Pavel Spunar, Kodex vyšehradský, Praha, 2006

Dušan Foltýn – Jan Klípa et al. (eds.), Otevři zahradu rajskou: Benediktini v srdci Evropy 800–1300, Praha, 2015

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (17.09.2019)

Anotace:

Přednáškový cyklus se zaměří na kulturu a umění v přemyslovských Čechách přibližně mezi léty 1000 a 1300. Představen bude historické pozadí s důrazem nejen na politické dějiny, ale také na prostředí a sítě aktérů, kteří vznik uměleckých děl ovlivňovali a objednávali (biskupství, kláštery, města). Architektura bude do výkladu zahrnuta okrajově, jako přirozený kontext, v němž byly obrazy prezentovány a vnímány – půjde tedy spíše o seznámení s liturgickým prostorem, než s dějinami architektonických forem. Detailně se budeme zabývat románským malířstvím nástěnným i knižním a soudobým kamenosochařstvím s přesahem k počátkům řezby na konci sledovaného období. Pozornost bude věnována též artefaktům řazeným do pomocné kategorie uměleckého řemesla, které nicméně zpravidla nejtěsněji souvisely s tehdejším liturgickým provozem a tedy s nimi dobový recipient přicházel do kontaktu minimálně stejně často jako s nástěnnou malbou či architektonickou skulpturou. Opomenuty nebudou i dobově významné obrazy na mincích, pečetích či na keramických kachlích. Výklad bude v zásadě sledovat chronologickou linii, ovšem s častějšími tematickými průřezovými odbočkami, soustředěnými na větší kulturní a uměleckohistorické celky, objednavatelské osobnosti či jednotlivé významné památky, kterým bude věnován detailní zájem. V rámci těchto případových studií se budeme zabývat rovněž otázkami historiografickými a představeny budou starší i aktuální metodologické proudy ve studiu umění raného (v naší oblasti) středověku. Pozornost pak bude samozřejmě věnována i užšímu geografickému kontextu střední Evropy v jejímž rámci se tuzemská umělecká produkce rozvíjela (Podunají, Bavorsko, Sasko, piastovské Polsko a arpádovské Uhry) a v daných  případech rovněž i existujícím kulturním a uměleckým vztahům v širší perspektivě (severní Itálie, Pomází, Porýní, Byzanc…)

V letním semestru budou zařazeny i krátké exkurze po Praze (Pražský Hrad, Klášter sv. Jiří, Strahov, Břevnov,…)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html