Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Written language work is intended to demonstrate the student's ability to work with specialist literature and language material.
The work is continuously consulted with the teacher. The student is responsible for its formal and language level.
The work has a scope of about 12 pages. Emphasis is placed on careful work with analyzed documents and work with language corpora, so that the student reflects authentic language use. This work is a preparation for a bachelor's work. It is written in German. The work must have the following components:
a. Introduction and exposition of the problem.
b. View of the processed phenomenon in secondary literature.
c. Analytical part.
d. Synthetic part.
e. Summary.
f. Bibliography.
Students of the teacher's study program (Teaching German Language and Literature) can, as an alternative form of written work from didactics, prepare materials for their professional portfolio (in the Mahara application), so that each of the five predefined parts of the portfolio contains min. two records.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Písemná práce z jazyka má doložit schopnost studenta pracovat s odbornou literaturou a jazykovým materiálem.
Práce je průběžně s pedagogem konsultována. Student zodpovídá za její formální a jazykovou úroveň.
Práce má rozsah cca 12 stran. Důraz se klade na pečlivost práce s analyzovanými doklady a práci s jazykovými korpusy, aby student reflektoval autentický jazykový úzus. Tato práce je přípravou na práci bakalářskou. Je psaná v němčině. Práce musí mít tyto součásti:
a. Úvod a expozice problému.
b. Pohled na zpracovávaný jev v sekundární literatuře.
c.Analytická část. <br>
d.Syntetická část.
e. Shrnutí.
f. Bibliografie.
Studenti učitelského studijního programu (Učitelství německého jazyka a literatury) mohou jako alternativní formu písemné práce z didaktiky zpracovat materiály do svého profesního portfolia (v aplikaci Mahara), a to tak, aby každá z předdefinovaných pěti částí portfolia obsahovala min. dva záznamy.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
The aim of the thesis is the analysis and commentary of a selected grammatical phenomenon according to the student's interest based on the secondary literature recommended by the teacher.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Cílem práce je analýza a komentář vybraného gramatického jevu dle zájmu studenta na základě sekundární literatury doporučené pedagogem.
Literature -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J., Jak napsat odborný text. Leda, Praha 1999. ÚGS má pro studenty k dispozici: http://german.ff.cuni.cz/index.php?id=92728 - Citování elektronických zdrojů podle mezinárodní normy ISO 690-2
Projekt Bibliografické citace dle normy ČNS ISO 690 a ČNS ISO 690-2 [online]. 2004-2007 [cit. 2007-08-26]. Dostupné na WWW: .
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J., Jak napsat odborný text. Leda, Praha 1999. ÚGS má pro studenty k dispozici: http://german.ff.cuni.cz/index.php?id=92728 - Citování elektronických zdrojů podle mezinárodní normy ISO 690-2
Projekt Bibliografické citace dle normy ČNS ISO 690 a ČNS ISO 690-2 [online]. 2004-2007 [cit. 2007-08-26]. Dostupné na WWW: .
Teaching methods -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
In the case of distance learning, the student enters the topic and consults the progress of the work with their supervisor after mutual agreement (by e-mail, MS Teams video conference, etc.)
In the case of choosing a didactically focused written work in the form of a portfolio in Mahara, students should contact dr. Hejhalová and will agree with her the exact parameters of the output product.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
V případě distanční výuky student zadává téma a konzultuje průběh práce se svým vedoucím po vzájemné domluvě (e-mailem, videokonferencí MS Teams atp.)
V případě volby didakticky zaměřené písemné práce ve formě zpracování portfolia v Mahaře se studenti před zahájením práce obrátí na dr. Hejhalovou a domluví si s ní přesné parametry výstupního produktu.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
The work has a scope of about 12 pages. Emphasis is placed on careful work with analyzed documents and work with language corpora, so that the student reflects authentic language use. It is written in German. The work must have the following components: a. Introduction and exposition of the problem. b. View of the processed phenomenon in secondary literature. c. Analytical part. d.Synthetic part. e. Summary. f. Bibliography.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Práce má rozsah cca 12 stran. Důraz se klade na pečlivost práce s analyzovanými doklady a práci s jazykovými korpusy, aby student reflektoval autentický jazykový úzus. Je psaná v němčině. Práce musí mít tyto součásti: a. Úvod a expozice problému. b. Pohled na zpracovávaný jev v sekundární literatuře. c.Analytická část. d.Syntetická část. e. Shrnutí. f. Bibliografie.
Syllabus -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Determining the topic of the work with the supervisor
Determination of the work methodology with the supervisor
Research of professional literature
Processing of the theoretical part of the work
Materials research/research
Processing of the empirical part of the work
Processing the introduction and conclusion of the work
Possibility of ongoing consultations with the supervisor.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)