Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
The course is conducted in the form of exercises, during which various morphological and lexical phenomena are practiced with a brief introductory explanation of the theory. The topics are set so that they can be followed up by a more theoretical explanation in the course Grammar of Contemporary German I, which takes place in 1/LS. In this course, attention is paid mainly to non-verbal parts of speech. The course syllabus is flexible and can be slightly modified based on the needs of the group. The focus of this course is not only isolated morphological and lexical phenomena, but also their anchoring in communication and the practice of these phenomena in practical language.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Kurz je veden ve formě cvičení, při nichž dochází k praktickému procvičování různých morfologických i lexikálních jevů se stručným úvodním výkladem k teorii. Témata jsou stanovena tak, aby na ně mohl navazovat teoretičtější výklad v kurzu Gramatika současné němčiny I, který se koná v 1/LS. V tomto kurzu je věnována pozornost především neslovesným slovním druhům. Sylabus kurzu je flexibilní a může být drobně pozměněn v návaznosti na potřeby dané skupiny. V hledáčku zájmu tohoto kurzu jsou nejen izolované morfologické a lexikální jevy, ale také jejich ukotvení v komunikaci a nácvik těchto jevů v praktickém jazyce.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
The subject aims to unify the practical language skills of newly admitted applicants, which are very different. At the same time, it enables first-year students to meet regularly and systematically practice practically oriented German, thus creating a transition between the purely competence-oriented teaching of German at secondary school and between philological German taught at university.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Předmět si klade za cíl sjednotit praktické jazykové znalosti nově přijatých uchazečů, které jsou velmi rozdílné. Zároveň umožňuje studentům prvního ročníku pravidelné setkávání a systematický nácvik prakticky orientované němčiny a vytváří tak přechod mezi čistě kompetenčně orientovanou výukou němčiny na střední škole a mezi filologickou němčinou vyučovanou na vysoké škole.
Descriptors -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
I know the morphological system of German nouns.
I can do nouns incl. to use their specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German adjectives.
I know adjectives (declension, gradation) incl. to use their specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German pronouns.
I can use pronouns incl. to use their types and other specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German numerals.
I can do numbers incl. their types and other specifics to be used in normal communication without errors preventing understanding.
I know the morphological system of German adverbs.
I can adverbs incl. to use their specifics in normal communication without making mistakes preventing understanding.
I know the morphological system of German prepositions.
I can do prepositions incl. to use their specifics (geographical names, rections) in normal communication without making mistakes preventing understanding.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Znám morfologický systém německých substantiv.
Dokážu substantiva vč. jejich specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých adjektiv.
Dokážu adjektiva (skloňování, stupňování) vč. jejich specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých zájmen.
Dokážu zájmena vč. jejich druhů a dalších specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých číslovek.
Dokážu číslovky vč. jejich jejich druhů a dalších specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých příslovcí.
Dokážu příslovce vč. jejich specifik používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Znám morfologický systém německých předložek.
Dokážu předložky vč. jejich specifik (zeměpisné názvy, rekce) používat v běžné komunikaci, aniž by docházelo k chybám bránícím porozumění.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (17.01.2024)
The course ends with written credit test. The final test lasts 60 minutes. A total of three dates will be announced. The threshold for passing the test is set at 65%. The content of the test is compulsory study literature (see the list below). Students whose absence is not higher than 30% are admitted to credit. Without credit from the winter semester, you cannot take the exam in the summer semester.
Modified conditions for the examination ZS 2023/24: the pass mark is set at 60%. The follow-up course Praktische Sprachkompetenzen II can be taken even if credit has not yet been awarded for the course Praktische Sprachkompetenzen I.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (17.01.2024)
Kurs je zakončen zápočtem, resp. písemným zápočtovým testem. Závěrečný test trvá 60 minut. Vypsány budou celkem tři termíny. Hranice k úspěšnému složení testu je stanovena na 65%. Obsahem testu je povinná studijní literatura (viz seznam níže). K zápočtu jsou připuštěni studující, jejichž absence není vyšší než 30%. Bez zápočtu ze zimního semestru nelze skládat zkoušku v semestru letním.
Upravené podmínky pro zkouškové ZS 2023/24: hranice úspěšnosti se stanovuje na 60 %. Návazný kurz Praktische Sprachkompetenzen II lze navštěvovat i v případě, že z přesmětu Praktische Sprachkompetenzen I není ještě udělen zápočet.
Literature -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Materials required for the exam:
Berglová, E./Formánková, E./Mašek, M. (2002): Moderní gramatika němčiny. Fraus. Plzeň., s. 11-75, 142-173, 182-188
other study materials provided by the instructor in the course
Other materials and literature in the selection:
Benešová, Radka. Základy německé morfologie, České Budějovice 1996
Berglová, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny, Plzeň: Fraus, 2002
Dreyer, H./Schmidt, R. (2012): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Hueber.
DUDEN Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim, 2005.
Dusilová et al. (1998): Cvičebnice německé gramatiky. Polyglot. Praha.
Hall, K. / Scheiner, B. (2001): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Hueber.
Helbig, Gerhard a Joachim Buscha. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.Leipzig, 1996.
Helbig, G./Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig.
Povejšil, Jaromír (2004): Mluvnice současné němčiny. Academia. Praha.
Rinas, K. (2003): Vorsicht – Fehler! Odstraňujeme nejčastější „české“ chyby v němčině. Fraus. Plzeň.
Šemelík, M. /Kloudová, V. et al. (2019): Deutsche Grammatik. Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Karolinum. Praha.
Hentschel, Elke a Harald Weydt. Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin, 1994. Institut für Deutsche Sprache.
Grammis, das grammatische Informationssystem des IdS. Dostupné z: http://hypermedia.ids-mannheim.de
Teaching methods -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
The course takes the form of an exercise. The main role here is played by the activity of the students, the development of language tasks and exercises of various kinds on selected language phenomena.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Kurz má formu cvičení. Hlavní roli zde hraje aktivita studentů, vypracovávání jazykových úloh a cvičení různého druhu na vybrané jazykové jevy.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (16.01.2024)
Comprehension of all topics to the depth determined by the course.
Ability to apply acquired knowledge in practical language.
Max. 3 absences.
Activity in lessons.
Regular preparation of homework and preparation for teaching.
EXTRAORDINARY CHANGES IN ENROLLMENT ORGANIZATION APPLICABLE FOR ZS AK.R.2023/24: Enrolments are held in attendance in alternative premises in the building Celetná 20, m.č. 034 on the announced dates. The date 8.1., which fell in the credit and therefore teaching week, is cancelled. Instead, a new credit test is scheduled for 15.1.2024. The content of the credit test covers all the topics covered. The success rate limit is 60 %.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (16.01.2024)
Zvládnutí všech probíraných jevů do hloubky, kterou určí průběh kurzu.
Schopnost aplikovat získané znalosti v praktickém jazyce.
Max. 3 absence.
Aktivita v hodinách.
Pravidelné vypracovávání domácí přípravy a příprava na výuku.
MIMOŘÁDNÉ ZMĚNY V ORGANIZACI ZÁPOČTU PLATNÉ PRO ZS AK.R.2023/24: Zápočty se konají prezenčně v náhradních prostorách v budově Celetná 20, m.č. 034 ve vypsaných termínech. Ruší se termín 8.1., který spadal do zápočtového, a tedy výukového týdne. Namísto něj je vypsán nový zápočtový termín 15.1.2024. Obsahově zápočtový test pokrývá všechny probrané tematické okruhy. Hranice úspěšnosti je 60 %.
Syllabus -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
1.–3. Substantives (gender, declension and its types, forming plurals, substantive homonymy; vocabulary expansion noun)
4. Article (practical practice of using articles; contextual perception)
5. Proper names (proper names of persons + geographical names – specifics of their use; automation of inflection a prepositional phrases)
6. Adjectives (inflection + gradation; practice and automation on specific texts)
7. Numerals
8. Adverbs (grading and use in a sentence)
9. Prepositions (case prepositions, rections; expanding the vocabulary with rectional syntagmas)
10. Conjunctions (types of conjunctions; connection with the topic of word order and syntax; practice and automation of the most common types of sentences major and minor)
11.–13. Other grammatical phenomena or expansion of previous topics according to the current needs of the given year (repetition discussed, practice and deepening of language competence when working with authentic material or at communication tasks)
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
1.–3. Substantiva (rod, skloňování a jeho typy, tvoření plurál, substantivní homonymie; rozšiřování slovní zásoby substantiv)
4. Člen (praktický nácvik užívání členů; kontextové vnímání)
5. Vlastní jména (vlastní jména osob + geografické názvy – specifika jejich užití; automatizace flexe a předložkových vazeb)
6. Adjektiva (skloňování + stupňování; nácvik a automatizace na konkrétních textech)
10. Spojky (druhy spojek; spojení se tématem slovosedu a syntaxe; nácvik a automatizace nejčastějších druhů vět hlavních i vedlejších)
11.–13. Další gramatické jevy či rozšíření předchozích témat podle aktuální potřeby daného ročníku (opakování probraného, nácvik a prohlubování jazykové kompetence při práci s autentickým materiálem nebo při komunikačních úlohách)
Learning resources -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)