SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language for the Deaf as a Foreign Language I - ACN510012
Title: Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk I
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Is incompatible with: ACN300459
Is pre-requisite for: ACN510013
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.09.2019)
Úvodní vhled do problematiky výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka u neslyšících dětí a žáků.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (10.07.2017)

Seznámit studenty se základními otázkami výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka a přimět je k přemýšlení nad specifickou situací - v teoretické i praktické rovině - češtiny jako druhého/cizího jazyka ve vzdělávání neslyšících dětí a žáků.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (19.09.2019)

Aktivní účast v semináři (min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, seminární práce, úspěch u závěrečného testu (jeho součástí je i diskuse nad testem; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS).

Literature - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (31.01.2020)

Vybraná doporučená literatura:

ANDREJSEK, J. Státní maturitní zkouška z českého jazyka pro neslyšící studenty. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2010.

ANDREJSEK, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2015.

BAKER, A., WoLL, B. (eds.). Sign Language Asquisition. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 2008.

BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma? Analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníků základních škol praktických. Praha: FF UK, 2013.

BENEDIKTOVÁ, D. Pracovní návody z hlediska porozumění textu. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2013.

CARTER, R., LONG, M. N. Teaching Literature. New York. Longmann Publishing, 1991.

CEFR Companion Volume: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptor-2018/1680787989.

CERMAT. Nová maturita oficiálně [online]. c2010 [cit. 2019-09-22]. Dostupné z: <http://www.novamaturita.cz>.

CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením: Čeština jako druhý jazyk, Elektronická publikace, část 1, s. 52–59 [online; cit. 2019-07-02]. Dostupné z: <https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?t=63OPTgySoukxAKQCvMpt>.

CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A. Dětská řeč – analýza projevu neslyšícího dítěte. Rigorózní práce. Praha: UK, 2008.

CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A.Úloha znakového jazyka v rozvoji neslyšícího dítěte. Speciální pedagogika, 2010, roč. 20, č. 4, s. 265–274.

CLARK, E. V. First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, s. 32–50.

CZVV. Jednotná přijímací zkouška [online]. c2019 [cit. 2019-09-22]. Dostupné z: <https://prijimacky.cermat.cz/>.

ČAPEK, R. Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018.

ČAPEK, R. Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, 2017.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.

ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.

ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989.

ČERVINKOVÁ, I. Některé možnosti úprav textů pro neslyšící čtenáře. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 187–190.

ČERVINKOVÁ, I. Stavba slova v učebnicích českého jazyka pro ZŠ pro neslyšící a ZŠ pro žáky se zbytky sluchu. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 146–153.

ČERVINKOVÁ,  I. Předjetí hluchoty v úpravách českého učebního textu. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2001.

Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.

ČŠI. Česká školní inspekce. [online; cit. 2018-01-06]. Dostupné z: <http://www.csicr.cz>. [informace o projektech PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS, TALIS, NIQES, Kompetence I a Kompetence II]

Čtenářská gramotnost a jazykové vyučování. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: <http://www.ctenarska-gramotnost.cz/>.

Čtením a psaním ke kritickému myšlení. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: <http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php>.

DOHERY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Grada, 2005.

DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2007.

EMMOREY, K. Language, Cognition, and the Brain: Insights from Sign Language Research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.

Evropské jazykové portfolio pro neslyšící a osoby se sluchovým postižením. [online; cit. 2019-09-22]. Dostupné z: <https://docplayer.cz/5797776-Europass-jazykovy-pas-pro-neslysici-a-osoby-se-sluchovym-postizenim.html>.

Evropské jazykové portfolio pro studenty ve věku 15–19 let. Praha: Scientia, 2001.

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11–15 let. Praha: Fortuna, 2001.

Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let. Plzeň: Fraus, 2002.

FALTÍNOVÁ, R. Upravený Čapek. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 196–200.

FUKOVÁ, V. Výuka českého jazyka v 1.–3. ročníku základních škol pro sluchově postižené – popis současného stavu a možnosti inovace. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2013.

GARDNER, P. S. New Directions. Reading, Writing, and Critical Thinking. Cmbridge: Cambridge University Press, 2005.

GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel´stvo, 1992. 

GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti. Čeština doma a ve světě, 1999, roč. 7, č. 1, s. 24–29.

HARMER, J. How to teach English. England: Addison Wesley Longman Limited, 1998.

HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: PedF UK, 1997.

HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

HERCÍKOVÁ, B. Přehled základní české gramatiky pro zahraniční studenty. Praha: Karolinum, 1999.

HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.

HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka – K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha: Karolinum, 1999.

HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.

HRDLIČKA, M. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2000.

HRONOVÁ, A., MOTEJZÍKOVÍ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002.

HUDÁKOVÁ, A. Čtení s porozuměním vyžaduje znalost jazyka. In Červenková, A. (ed). Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 2527.

HUDÁKOVÁ, A. De-Sign Bilingual. Gong, 44, 2016, č. 10–12, s. 37.

HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In Heterogennost v komunikaci, v textu a v jazyce. Opera linguae bohemicae studentium. Praha: UK FF, 1999, s. 45–53.

HUDÁKOVÁ, A. Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 44, 2016, č. 10–12, s. 6.

HUDÁKOVÁ, A. Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 22, 2018, č. 9–10, s. 8–9.

HUDÁKOVÁ, A. Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 44, 2016, č. 7–9, s. 11.

HUDÁKOVÁ, A. Žáci s vadami sluchu u státních maturit? Aneb Nakročení k racionální diskusi o vzdělávání žáků s vadami sluchu v České republice. Speciální pedagogika, 14, 2004, č. 3, s. 177–198.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání žáků s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2008.

HUDÁKOVÁ, A., FILIPPOVÁ, E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí – uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 8, 2017, s. 53–64.

HUDÁKOVÁ, A., NOVÁKOVÁ, R. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 2016, č. 2, s. 115–125.

HUMPHRIES, T., KUSHALNAGAR P., MATHUR G., NAPOLI D. J., PADDEN C., RATHMANN C. Ensuring Language Acquisition for Deaf Children: What linguistics can do. Language, 2014, roč. 90, č. 2, s. 30–52. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: <http://www.swarthmore.edu/SocSci/dnapoli1/lingarticles/Ensuring%20Language%20Acquisition.pdf>.

CHMÁTALOVÁ, Z. Plošné testování jazykových dovedností žáků se sluchovým postižením. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2015.

CHMÁTALOVÁ, Z. Testy a testování dovedností ve znakovém jazyce u neslyšících dětí. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2011.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2013.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2013.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006.

CHRÁSKA, M. Didaktické testy ve školní praxi. Brno: Paido, 2002.

JANÍKOVÁ, V. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby. Brno, 2005, s. 128–129.

KERN, R. Literacy and Language Teaching. New York: Oxford University Press, 2000.

KORSUNSKAJA, B.D. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha: SPN, 1978.

KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 1, s. 22–23.

KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007.

LEESON, L., VAN DEN BOGAERDE, B., RATHMANN, CH., HAUG, T.: Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. Common Reference Level Descriptors [online]. Council of Europe, European Centre for Modern Languages of the Council of Europe. 2016 [online; cit. 2018-01-06]. Dostupné z: <http://www.ecml.at/Portals/1/mtp4/pro-sign/documents/Common-Reference-Level-Descriptors-EN.pdf>.

LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio, příručka pro učitele a školitele. Praha: MŠMT ČR, 2001.

MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících. Český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018.

MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In Šmídová, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 35–42.

MAKOVSKÁ, l. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF UK, 2013.

Manuál pro tvorbu ŠVP [online; cit. 2019-07-02]. Dostupné z: <http://www.nuv.cz/file/188>.

MASATAKA, N. Motherese in signed language. Infant Behavior and Development, 15, č. 4, 1992, s. 453–460. [online; cit. 2017-13-5]. Dostupné z: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/016363839280013K>.

MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha: FF UK, 2015.

MEIER, R. P. Sign Language Acquisition. Oxford Handbooks Online, 2016, s. 1–26. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: <http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199935345.001.0001/oxfordhb-9780199935345-e-19?print=pdf>.

Metodická podpora pro učitele žáků se sluchovým postižením [online]. [cit. 2019-07-02]. Dostupné z: <https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13278>.

MRKVIČKOVÁ, I. Kategorie pádu jako problém aplikované lingvistiky. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2006.

NEDBALOVÁ, M. Literární texty a jejich adaptace ve výuce češtiny jako cizího jazyka [online]. 2015. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: <https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/132613>.

NEDBALOVÁ, Ž. Vyjadřování příčiny a důsledku v psané češtině českých neslyšících. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2016.

OCCHINO, C., ANIBLE, B. WILKINSON, E. & MORFORD, J. P. Iconicity is in the eye of the beholder: How language experience affects perceived iconicity. Gesture, 2017, 16(1), s. 100–126. 

ORTEGA, G. Iconicity and sign lexical acquisition: A review. Frontiers in Psychology, 2017, č. 8, s. 1280.

PEJŠMANOVÁ, B. Dětská řeč – výskyt klasifikátorů českého znakového jazyka v projevu neslyšícího dítěte. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2012.

PETERSON, C. C. Development of social-cognitive and communication skills in children born deaf. Scandinavian Journal of Psychology, 2009, roč. 50, č. 5, s. 475–483.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207–219.

POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 168–173.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2000.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.

ROSEN, R. Deaf Culture Fairy Tales.Savory Words, 2017.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Když začínáme mluvit…: Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha, FF UK, 2014.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum 2016.

SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2005.

SHERMAN, T.; HOMOLÁČ, J. "Maybe the worst thing is that I speak with a Czech accent": Language and trajectories of young Vietnamese in the Czech Republic (v tisku).

SCHICK, B., MARSCHARK, M., SPENCER, P. E. Advances in the Sign Language Asquisition in Deaf Children. Oxford, New York: Oxford University Press, 2006.

SCHIRMER, B.B. Language and Literacy Development in Children Who are Deaf. New York: 1994. 

SIKOVÁ, K. Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014.

SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading. New York: Oxford University Press, 1994.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.

SPOONER, R. A.Languages, Literacies, and Translations: Examining Deaf Students’ Language Ideologies through English-to-ASL Translations of Literature. Dissertation thesis. [online]. Michigan: University of Michigan, 2016. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: <https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/133217/raspoon_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.

STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků a v souladu s referenční úrovní A2. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2012.

STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: UIV, 1995. 

SUMER, B., GRABITZ, C. & KüNTAY, A. Early produced signs are iconic: Evidence from Turkish Sign Language. In G. Gunzelmann, A. Howes, T. Tenbrink, & E. Davelaar (Eds.) Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society (CogSci 2017). Austin, TX: Cognitive Science Society, 2017, s. 3273–3278.

ŠEBESTA, K. a kol. Druhý a cizí jazyk. Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2014.

ŠEBESTA, K. a kol. Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2017. [online; cit. 2019-09-22]. Dostupné z: <https://e-shop.ff.cuni.cz/fcgi/verso.fpl?fname=eo2_priloha&id=80202>.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.

ŠORMOVÁ, K., ŠEBESTA, K. a kol. Korpusy v jazykovém vyučování. Praha: FF UK, 2019. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: <https://e-shop.ff.cuni.cz/fcgi/verso.fpl?fname=eo2_priloha&id=107370>.

ŠUSTEROVÁ, P. Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2015.

UR, P. A Course in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

VALE, D., FEUNTEUN, A. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

VALKOVÁ, J. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: FF UK v Praze, 2014.

Včelka. Procvičujte s dětmi čtení každý den. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: <https://www.vcelka.cz/cs/>.

WHITE, R., ARNDT, VALERIE. Process Writing. New York. Longmann Publishing, 1991.

WRIGHT, A. Pictures for Language Learning. New York: Cambridge University Press, 1989.

 

Analyzované učebnice, učební pomůcky, texty atd.

Další zdroje informací: studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), publikace a legislativní normy související s probíranými tématy; časopisy a sborníky: Gong, Unie, Infozpravodaj/Dětský sluch, Speciální pedagogika, Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Cizí jazyky (ve škole), Časopis pro moderní filologii, Český jazyk a literatura, Čeština doma a ve světě aj., učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, webové stránky (www.rvp.cz, www.inkluzivniskola.cz, http://www.auccj.cz/ atd.) aj.

K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (31.01.2020)

Kurz, který navazuje na většinu oborových kurzů, poskytuje úvodní vhled do problematiky výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka u českých neslyšících žáků: obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících žáků, a to i na pozadí osvojování/výuky českého znakového jazyka.

Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):

1.      Čeština jako cizí jazyk – uvedení do problematiky, historie;

2.      Čeština jako cílový jazyk; čeština pro neslyšící jako mateřský/první vs. druhý/cizí jazyk;

3.      Čeština ve vzdělávání neslyšících dětí a žáků - jako vyučovaný a vyučovací jazyk;

4.      Čeština ve vzdělávání neslyšících dětí a žáků: bilingvismus a bikulturalismus vs. monolingvismus a monokulturalismus;

5.      Učení (se) cizímu jazyku: metody, přístupy, postupy;

6.      Složky jazykové výuky, jejich vztahy a integrace;      

7.      Společný evropský referenční rámec pro jazyky – pojetí, struktura, testování, nástroje…;

8.      Společný evropský referenční rámec pro jazyky a čeština;

9.      Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk;

10.      Žáci s OMJ v české škole & neslyšící žáci-uživatelé českého znakového jazyka vs. neslyšící žáci-uživatelé češtiny;

11.    Studie o jazykovém vývoji neslyšících dětí;

12.    Aktuální témata.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html