SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cultural Linguistics, Ethnolinguistics and Deaf Communities - ACN500210
Title: Kulturní lingvistika, etnolingvistika a komunity neslyšících
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (03.10.2023)
Předmět se zaměřuje na kulturnělingvistické studium českého znakového jazyka, resp. zkoumání jazykového obrazu světa českých Neslyšících, zejména s ohledem na folklor.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (15.09.2023)

Osvojit si teoretické i metodologické základy kulturní lingvistiky (etnolingvistiky) v jejich modifikaci na studium znakových jazyků, např. s ohledem na opozici vlastní - cizí v jazykovém obrazu světa a v ní zakotvené stereotypy (zejm. stereotyp slyšícího a neslyšícího). Seznámit se s některými rysy kultury českých neslyšících, které je možné vyvodit z jejich jazyka a folkloru, s folklorními žánry oběcně a s možnostmi i limity při jejich aplikaci na znakové jazyky.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (30.08.2023)

Prezenční výuka:

Seminární práce, ústní zkouška.

Distanční výuka:

Stejné požadavky jako v prezenční výuce (ústní zkouška prostřednictvím on-line rozhovoru).

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (30.08.2023)

BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.

BARTMIŃSKI, J. –  BIELIŃSKA-GARDZIEL, I. – ŻYWICKA, B. (eds.) Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. Tom 1 – DOM. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, 2016.

BASOVNÍKOVÁ, M. Stereotyp slyšícího člověka v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. FF UK: 2017.

BŘINKOVÁ, L. Stereotypy národností a znaky pro národy v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. FF UK: 2016.

HÁJKOVÁ, Z. - JIRAKOVÁ, K. - TRSKOVÁ, H. - VINKLÁTOVÁ, V. Vtipy Neslyšících. In: Já - ty, my - oni. Člověk jako bytost společenská. Jazyk. Ed. L. Saicová Římalová. Praha: FF UK, s. 111 - 121.

JANEČEK, Petr (ed.): Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum, 2011, zejm. s. 13 – 38.

https://fhs.cuni.cz/FHS-928-version1-folklor_atomoveho_veku_janecek.pdf

KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina – kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

MACUROVÁ, A. – ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících. Český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum: 2018.

NOVÁKOVÁ, R. Neslyšící jako kulturní a jazyková menšina: Kultura Neslyšících. [DVD-ROM]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF Univerzity Karlovy, 2011.

ONG, W. Technologizace slova. Praha: Karolinum, 2006.

PADDEN, C. – HUMPHRIES, T. Deaf in America: Voices from a Culture. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press, 1988.

POSPÍŠILOVÁ, J. (ed.) Rajče na útěku. Kapitoly o kultuře a folkloru dnešních dětí a mládeže s ukázkami. Brno: 2003.

PTÁČEK, A. Humor neslyšících. [DVD]. 1. vyd., Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

ROSEN, Roz. Deaf Culture Fairy Tales. Savory Words, 2017.

SALZMANN, Z. Jazyk, kultura a společnost. Úvod do lingvistické antropologie. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku, 1997.

SHARIFIAN, F. Cultural Conceptualization and Language. Theoretical Framework and Application. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2011.

SUTTON-SPENCE, R. – KANEKO, M. Introduction Sign Language Literature. Folklore & Creativity. London: Palgrave Macmillan, 2016.

SUTTON-SPENCE, R. - NAPOLI, D. J. Deaf Jokes and Sign Language Humor. Humor - International Journal of Humor Research. 2012, 25(3), 311-337.

TAUB, S. Language From the Body: Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

VAŇKOVÁ, I. – MACUROVÁ, A. – HYNKOVÁ DINGOVÁ, N. Jinakost obrazů světa, jinakost stereotypů. Obraz domova v češtině a českém znakovém jazyce. In: Vaňková, I. –Vodrážková, V. – Zbořilová, R. (eds.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017.

VAŇKOVÁ, I. – NEBESKÁ, I. – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. – ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky.  Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

VAŇKOVÁ, I. – VODRÁŽKOVÁ, V. – ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017.

WIERZBICKA, A.  Semantics: Primes and Universals. New York – Oxford: Oxford University Press. 1996.

WIERZBICKA, A. Understanding Cultures through Their Keywords. English, Russian, Polish, German, and Japanese.  Oxford – New York: Oxford University Press, 1997. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (15.09.2023)

Předmět se soustředí na kulturnělingvistické studium českého znakového jazyka, resp. zkoumání jazykového obrazu světa českých Neslyšících, zejména s ohledem na folklor Neslyšících.

V opoře o literaturu z oblasti kognitivně orientované etnolingvistiky a kulturní lingvistiky mluvených jazyků (Anusiewicz, Bartmiński, Pajdzińska, Sharifian aj.) se bude věnovat studiu kulturně specifických projevů obecných konceptualizačních mechanismů v českém znakovém jazyce – jde zejm. o antropocentrismus, opozici „vlastní – cizí“, tělesné a zkušenostní ukotvení významu, jeho imaginativní a narativní charakter. V centru pozornosti pak budou konkrétní metody studia jazykového obrazu světa, zejm. stereotypů, a jejich modifikace pro studium znakových jazyků.

Studenti navážou na proběhlé počáteční výzkumy stereotypů v českém znakovém jazyce (stereotypy národností, stereotyp slyšícího člověka, stereotyp domova) a pokusí se na základě jazykových, textových a empirických dat doložit další stereotypy a hodnoty fixované v jazyce a kultuře českých Neslyšících.

Využity přitom budou též specifické kreativní projevy Neslyšících (folklor, literatura, kultura v širokém smyslu slova). V této souvislosti se studenti seznámí s některými pojetími moderního folkloru (popkultury) a pokusí se je aplikovat na projevy komunity českých neslyšíích.  Seznámí se s folklorními žánry oběcně a s možnostmi i limity při jejich aplikaci na znakové jazyky.

Entry requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (30.08.2023)
Předmět je určen pouze studentům studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících (NMgr.), pro něž je pevnou součástí studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze po domluvě s vyučující.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html