Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (17.01.2023)
Corpus-based Exercises are dedicated to students of Czech as foreign. The course is taught only in Czech therefore the minimum B1 level of Czech is required.
Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (17.01.2023)
Seminář je primárně určen studentům bohemistiky pro cizince a cizincům studujícím na Univerzitě Karlově, kteří by se chtěli seznámit s možností využití jazykových korpusů ve studiu českého jazyka jako cizího. Jedná se tedy o jazykovou výuku s korpusovým přístupem. Studenti nemusejí znát základy práce s korpusem, nicméně takové znalosti budou pro ně výhodou.
Cílem semináře je obohatit slovní zásobu studentů, zlepšit jejich znalost gramatiky, a především naučit je řešit úkoly pomocí korpusu. V průběhu semestru se budeme zabývat valencí sloves a nejčastějšími kolokacemi substantiv s jinými slovními druhy, pracovat s rozhraním KonText a nástrojem TEITOK, pomocí kterého si během semestru vytvoříme vlastní korpus, na jehož základě budeme analyzovat texty studentů s ohledem na nejčastější chyby.
Počet studentů v semináři je z kapacitních důvodů omezen na 10.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (17.01.2023)
Requirements are as follows: active participation in seminars, submission of three thematic essays, homeworks, final task.
Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (17.01.2023)
Požadavky k zápočtu jsou následující: aktivní účast na seminářích, odevzdání tří tematických esejí, řešení domácích úkolů, zápočtový úkol.
Literature -
Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (12.01.2024)
Basic:
CVRČEK, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum.
ZASINA, A. J. (2023): Korpusová cvičebnice pro studenty češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum.
Recommended:
JOHNS, T. (1991): Should you be persuaded: Two samples of data-driven learning materials. Classroom Concordancing: ELR Journal, 4, s. 1–16.
VALIŠOVÁ, P. (2011): Výukové materiály založené na korpusu. In F. Čermák (Ed.), Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusu (s. 313−323). Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
ZASINA, A. J. (2018): O problémech nerodilých mluvčích s kvantitou na základě analýzy korpusových dat. In S. Škodová & M. Hrdlička (Eds.), Čeština jako cizí jazyk v průsečíku pohledů,(s. 281-298). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (12.01.2024)
Základní:
CVRČEK, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum.
ZASINA, A. J. (2023): Korpusová cvičebnice pro studenty češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum.
Doporučená:
JOHNS, T. (1991): Should you be persuaded: Two samples of data-driven learning materials. Classroom Concordancing: ELR Journal, 4, s. 1–16.
VALIŠOVÁ, P. (2011): Výukové materiály založené na korpusu. In F. Čermák (Ed.), Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusu (s. 313−323). Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
ZASINA, A. J. (2018): O problémech nerodilých mluvčích s kvantitou na základě analýzy korpusových dat. In S. Škodová & M. Hrdlička (Eds.), Čeština jako cizí jazyk v průsečíku pohledů,(s. 281-298). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (08.02.2024)