SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Productive Skills in the Context of CEFR - ACC110011
Title: Produktivní dovednosti v kontextu SERRJ
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D. (03.10.2022)
This course focuses on productive skills in the context of the CEFR. It looks in detail at levels B2, C1 and C2, including testing methods in standardised tests of Czech as a foreign language.
Techniques for improving productive skills, assessment and self-assessment of speakers at B2 level and guided procedures to facilitate the transition to C level will be introduced.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D. (03.10.2022)

Cílem předmětu je seznámit studenty s vymezením naprahových úrovní SERRJ, s hlavními zdroji a s možnostmi využití uvedeného dokumentu k autoevaluaci či k praktické výuce. Prostřednictvím úloh standardizovaného testování budou studenti seznámeni se způsobem ověřování produktivních dovedností zmíněných referenčních úrovní, dále si budou osvojovat strategie řešení vybraných úloh a budou prohlubovány jejich produktivní schopnosti a dovednosti vztahující se k vyšší referenční úrovni. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D. (03.10.2022)

Podmínkami pro zakončení předmětu jsou: pravidelná docházka, plnění úkolů každého týdne, aktivní účast v semináři. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (18.09.2019)

COUNCIL OF EUROPE. Relating Language Examinations to the Common European Framework of Reference: Learning, Teaching, Assessment. (2009). Strasbourg: Language Policy Division. Available online at: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/ManualRevision-proofread-FINAL_en.pdf

FIGUERAS, N., NOIJONS, J. (eds.) (2009). Linking to the CEFR levels: Research Perspectives. Arnhem: Cito, EALTA.

KAFTANDJIEVA, F. (2004). Standard Setting. In Reference Supplement to the preliminary pilot vision of the manual for relating language examinations to the Common European Framework of Reference, Section B. Strasbourg: Language Policy Division.

MARTYNIUK, W., (ed.)(2010). Aligning Tests with the CEFR: Reϔlections on Using the Council of Europe’s draft Manual. Cambridge: Cambridge University Press.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. (2002). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

WEIR, C. J. (2005). Limitations of the Council of Europe’s Framework of reference (CEFR) in developing comparable examinations and tests. In Language Testing, 22(3), 289–300.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Antoni Ludwicki (03.10.2022)

Seminář bude probíhat online. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D. (02.11.2022)

Opakovaný zápis povolen.  

Sylabus

- průběžně budou zadávány úkoly, k nimž bude v následujících seminářích podávána zpětná vazba

- pv každém semináři bude prostor věnován praktickým cvičením

1. týden

-       základní zdroje

-       produktivní dovednosti a seznámení s referenčními úrovněmi B2 a C1

-       evaluace a autoevaluace

2. týden

-       mluvení B2

-       kritéria hodnocení

-       typy úloh, procvičování

3. a 4. týden

-       mluvení B2 a C1

-       posuny v kritériích hodnocení

-       typy úloh, procvičování

5. týden

- psaní B2

- kritéria hodnocení

- typy úloh, procvičování 

6. a 7. týden

- psaní B2 a C1

- posun v kritériích hodnocení

- typy úloh, procvičování

8. týden 

- porovnání vybraných formátů testování produktivních dovedností 

9.–11. týden 

- otevřené úlohy s dlouhou odpovědí

12. týden

-zaměření na problematické úlohy (příp. komplikované řečové jevy), které se v semináři projevily 

- shrnutí klíčových informací semináře 

- závěrečná zpětná vazba 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html