SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Internship - ABO900700
Title: Praxe průběžná I. (UČSŠ)
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (06.02.2024)
Kurz poskytuje prostor pro propojení teoretické a praktické složky učitelské přípravy. Skládá se ze společných observací hodin českého jazyka a literatury na vybraných středních školách, následné reflexe těchto observací a z diskuzí s pozvanými učiteli.

Během kurzu mohou studenti vypracovávat artefakty pro portfolio pedagoga na základě instrukcí vyučujících.

Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (06.02.2024)

Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů češtiny formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou analýzy observovaných vyučovacích hodin a diskuze s pozvanými učiteli. Studenti se seznámí s různými observačními technikami, získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (06.02.2024)

Podmínky k zápočtu

– příprava na moderování diskusí nad klíčovými tématy

-  písemné vypracování zvolených observovaných hodin a jejich kritická reflexi

- pravidelná účast na semináři: tj. účast na dohodnuté výuce na středních školách a na diskusích s pedagogy k analýzám navštívených hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2020)

Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.

Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.

Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.

Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press.

Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.

Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (06.02.2024)

Kurz je vypsán v rozvrhu na úterý od 14. 10 - 15. 40 v m. č. 24.

Kurz bude probíhat v následujících termínech, střídá se týden, kdy se scházíme na fakultě, s týdnem, kdy docházíme observovat výuku na vybrané střední školy.
Observace probíhají po domluvě se spolupracujícími učiteli, což může být i jiný den než je stanoveno v rozvrhu. Termíny observací budou oznámeny předem při úvodním setkání, budou potvrzeny rovněž po dohodě s účastníky semináři.

Program kurzu pro LS 2024 s rámcovým rozpisem termínů:

Úvodní setkání: 27. 2. 2024 (!POZOR, kurz začíná až v druhém týdnu semestru)

5. 3. 2024: v tomto týdnu proběhne 1. observace

12. 3. 2024: reflexe 1. observace, seminář se koná v pravidelném čase, úterý 14. 10 - 15.40 na FF UK

19.3. 2024: v tomto týdnu proběhne 2. observace

26. 3. 2024: reflexe 2. observace, seminář se koná v pravidelném čase, úterý 14. 10 - 15.40 na FF UK

2. 4. 2024: v tomto týdnu proběhne 3. observace

9. 4. 2024: reflexe 3. observace, seminář se koná v pravidelném čase, úterý 14. 10 - 15.40 na FF UK

16. 4. 2024: v tomto týdnu proběhne 4. observace

23. 4. 2024: reflexe 4. observace, seminář se koná v pravidelném čase, úterý 14. 10 - 15.40 na FF UK

30. 4. diskusní seminář, společná diskuse nad všemi proběhlými observacemi i jejich reflexemi

7. 5. závěr kurzu, příprava materiálů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html