SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
How to work with poetry at school? - ABO700645
Title: Co s poezií ve škole?
Guaranteed by: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Klára Čermochová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (05.02.2024)
Seminář je zacílen především na studenty učitelských oborů magisterského stupně, u nichž se už předpokládá určitá zkušenost s výukou nebo její brzké zahájení, aby bylo možné přelít zkušenosti ze semináře co nejdříve do praxe. Předmět má dvě roviny, které se budou v průběhu semestru prolínat:

1) Projdeme základy teorie verše a osvěžíme základy poetiky, kterou by měli studenti už mít za sebou. Tyto znalosti budeme ověřovat a upevňovat teoreticky i prakticky, grafikou, poslechem, hlasitým přednesem i vlastní tvorbou. Pobavíme se i o tom, které z těchto věcí se ve školách reálně učí a zda jsou to právě ty, které si myslíme, že by naši žáci měli skutečně vědět.

2) Představíme si postupně širokou škálu možností, jak se dá pracovat s poezií ve škole - poslech, doplňování, vlastní tvorba, rekonstrukce textů, vizuální opora, spojení s hudbou, grafikou, vlastní kresbou a výsvarným uměním, pohybová opora, zvýraznění rytmu, komika, šok a další. Důraz bude kladen na rozdíly mezi jednotlivými texty i mezi cílovými skupinami studentů, zejména co se věku týče. Každý by měl na konci mít k dispozici paletu aktivit a textů, které mu sedí a s nimiž je skutečně schopen ve výuce pracovat.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (28.01.2024)

Povzbudit budoucí učitele, aby s poezií ve škole pracovali, aby se nebáli s ní experimentovat a používat ji rozličnými způsoby - nejen k hledání motivů, analýze rýmových schémat a odpovídání na otázu "Co tím chtěl básník říci?". Dát jim do ruky rozmanité nástroje, vhodné pro různé druhy poetických textů i pro různě staré žáky.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (17.03.2024)

Vzorná docházka (po druhé absenci už výstražně zvedám prst), aktivita v hodinách, pečlivá domácí příprava na hodiny.

Na konci písemné zamyšlení - shrnutí, co ze znalostí a aktivit si já osobně beru do praxe.

---

Doporučená literatura:

 

Poetický slovník / Tibor Žilka

- jeden z vícero poetických slovníků. Nemám je pročtené, nedoporučím vám konkrétní...

Nástin dějin evropského verše / Michail Leonovič Gasparov ; [překlad Robert Ibrahim, Alena Machoninová].

- úctyhodný pokus zmapovat historický vývoj a souvislosti jednotlivých národních veršových tradic. Zdařile přeloženo. Často k ní sahám, když potřebuji něco o anglickém, ruském atd. verši. Už jen popis sylabotónických revolucí v jednotlivých národních literaturách.

ZPÍVANÁ pOEZIE : úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84 / Vladimír Merta, 1990.

- drobné dílo skutečního textaře z praxe na téma "píseň není báseň", tak přestaňte písňový text jako báseň hodnotit. Velmi praktická, současně vhled do české undergroundové folkové scény.

Kapitoly o českém verši / Miroslav Červenka ; k vydání připravili Květa Sgallová a Jiří Holý.

- odkaz nejslavnějšího moderního versologa, Miroslava Červenky, který pracoval dlouhou dobu s Květou Sgallovou. 40 let bádání nahuštěné v knize, která je hutná, ale nezatížená zbytečnými čísly, tabulkami a grafy. Hodně se věnuje metrům. Doporučuji přečíst alespoň předmluvu.

O českém verši / Květa Sgallová, 2015.

- sebrané texty Květy Sgallové za její dlouhou kariéru. Průkopnice automatické analýzy verše v době prvních PC, v jistém smyslu na ni navazuje Versologický tým z Akademie věd. Věnovala se hodně rýmu a sémantice meter.

Úvod do teorie verše / Robert Ibrahim (= Robert Kolár), Petr Plecháč, Jakub Říha, 2013.

- nejnovější příručka o českém verši. Moderní, exaktní, spíše heslovitá encyklopedie.

Úvod do teorie verše / Josef Hrabák, vyšla mnohokrát od 50. do 80. let.

- asi první česká komplexní kniha o českém verši, považovaná za zastaralou, ale v řadě témat vysvětluje lépe a v souvislostech témata totožná s novější knihou. Novější Úvod výše byl napsán jako náhrada této, mně se ale osvědčilo používat obě. Hrabáka na souvislé čtení a knihu od kolektivu autorů z roku 2013 pro hledání jednotlivých pojmů.

 

E-zdroje:

www.versologie. cz

www.rymy.cz

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (28.01.2024)

Není třeba žádných vstupních znalostí, předpokládá se ovšem ochota tyto znalosti nabýt, a to i za cenu větší náročnosti předmětu - na hodinách se vyžaduje co největší přítomnost tělem i duchem, v týdnu pak svědomitá příprava. Předpokladem (ne úplně nezbytným, ale praktickým) je absolvování předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html