|
|
|
||
Last update: SMOLIKFI (28.01.2020)
|
|
||
Last update: SMOLIKFI (28.01.2020)
Témata: Z předchozího semestru máme rozpracované dva projekty: 1. Analýza zájmenných a slovesných tvarů v longitudinálním projektu z laboratoře: v dětské produkci zachycené v přepisech ve dvou časových bodech (29 a 43 měsíců) je třeba vyhledat a kódovat výskyt sloves v 1. a 2. osobě a stanovit u nich subjekt + vyhledat případné reference k sobě nebo k adresátovi (matce) pomocí jmen namísto zájmen 2. Analýza chybějících slov v longitudinálním domácím korpusu: v dětské produkci zachycené v tomto korpusu je třeba vyhledávat výpovědi, v nichž zjevně nebo pravděpodobně chybí některá slova, zejména předložky, zvratná zájmena, sloveso být a obligatorní větné členy; tato chybějící slova budou následně anotována přímo v korpusu Novým tématem bude: 3. Všeobecná analýza slovesných tvarů v longitudinálním domácím korpusu: v dětské produkci zachycené v tomto korpusu budeme anotovat všechny slovesné tvary pomocí vybraných gramatických kategorií; v průběhu semestru společně postupně precizujeme postup a výběr kategorií |
|
||
Last update: SMOLIKFI (28.01.2020)
McDaniel, D., Cairns, H. S., &McKee, C. (Eds.). (1998). Methods for assessing children's syntax. Mit Press. MacWhinney, B. (2014). The CHILDES project: Tools for analyzing talk (zejm. vol. 1). Psychology Press. Brown, R. (1973). A first language: The early stages. Harvard U. Press. |
|
||
Last update: SMOLIKFI (28.01.2020)
Plnění úkolů během semestru: nejprve samostatný přepis dvou krátkých nahrávek dětské komunikace, poté během celého semestru průběžná práce na vybraném výzkumném tématu. Podle aktuálního postupu cca v polovině semestru stanovíme konečný objem dat, které bude potřeba zpracovat pro úspěšné zakončení semináře. |
|
||
Last update: SMOLIKFI (28.01.2020)
Sylabus: 1. hodina: všeobecné představení korpusů dětského jazyka 2. hodina: stručné představení CHATu (kódovacího systému pro přepis nahrávek dětské komunikace) a představení Notepadu++ jako nástroje pro prohledávání přepisů (pomocí regulárních výrazů) 3. hodina: podrobné provedení CHATem; zadání úkolu na přepis 4. hodina: společná kontrola přepisů, které studenti odevzdají před touto hodinou, + představení a rozdělení témat 5. – 13. hodina: průběžná práce na výzkumných tématech doma nebo na seminářích, konzultace
Přesné rozvržení hodin na začátku semestru se může upravit podle podílu studentů, kteří již absolvovali seminář v ZS. |