SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Language of School-age Youth - ABO500948
Title: Jazyk mládeže ve školním věku
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Teacher(s): prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Václav Paštěka (25.10.2023)
Studenti získají základní přehled o vybraných aspektech vývoje jazykové a komunikační kompetence mládeže ve školním věku a o možnostech a tradicích jeho studia, zejména se zaměřením na potřeby učitelské profese.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (23.01.2023)

Cílem, k němuž předmět směřuje, je:

a) aby se studenti po jeho absolvování orientovali v problematice jazykového jazykového a komunikačního vývoje mládeže ve školním věku a jeho různých aspektech a

b) aby byli schopni připravit a provést jednoduchý výzkumný projekt v této oblasti.

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (23.01.2023)

ZÁKLADNÍ

ANDROUTSOPOULOS, J. K.; SCHOLZ, A. Jugendsprache – langue de jeunes – youth language. Frankfurt am Main etc.: Peter Lang, 1998 (vybrané kapitoly).

BERMAN, R. A. Developing Linguistic Knowledge and Language Use across Adolescents. In E. Hoff, M. Shatz (eds.). Blackwell Handbook of Language Development. Part IV: Language Development after Early Childhood, Blackwell Publishing, 2007, str. 347–367.

BERMAN, R. A. Language Development across Childhood and Adolescents; Between emergence and mastery. The long developmental route od language acquisition. In R. A. Berman (ed.), Language Development across Childhood and Adolescence. John Benjamins Publishing, str. 1-8; 9-34.

LEVEY, S.; POLIRSTOK, S. Language Development. Understanding Language Diversity in the Classroom. Sage Publ., 2011, str. 161–226.

McLAUGHLIN, S. Introduction to Language Development, London: Singular Publishing group, 1998, str. 349–398.

NADSTAVBOVÁ

NIPPOLD, Marilyn A. Later language development: school-age children, adolescents, and young adults. 3rd ed. Austin, TX: PRO-ED, c2007. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0614/2006015862.html.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

POPOVIČOVÁ-SEDLÁČKOVÁ, Zuzana. Slang v mládežníckom diskurze. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2013.

PRŮCHA, J. Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 454-458.

PRŮCHA, J. Vzdělávání žáků z etnických menšin a z rodin imigrantů. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 465-470.

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Socializace do školního jazyka. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae.

ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 348-353.

ZEMAN, Jiří. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Recenzované monografie.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (23.01.2023)

Seminář je zakončen zápočtem; udělení zápočtu je vázáno na splnění zadaných úkolů na odpovídající úrovni a aktivní účast na semináři. 

Při distanční výuce bude atestace udělena za kvalitní splnění zadaného úkolu s přihlédnutím k aktivní účasti v semináři.

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (07.02.2021)

V centru pozornosti budou především:

a) vývoj schopnosti žáků aktivně užívat jazykových prostředků v uvedeném období;

b) vývoj dovednosti žáků porozumět vybraným jazykovým prostředkům a komunikačním strategiím;

c) vývoj vybraných komunikačních dovedností, zvl. umění psát a umění číst, včetně vývojových poruch;

c) jazyk mládeže jako sociální skupiny a subkultur mládeže;

d) jazyk a komunikace v médiích určených mládeži, res. užívaných mládeží;

e) postoje mládeže k jazyku, národnímu jazyku a jeho varietám.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html