|
|
|
||
Last update: Mgr. Jana Segi Lukavská (02.02.2024)
Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8143 |
|
||
Last update: Mgr. Jana Segi Lukavská (12.01.2024)
Cílem předmětu je 1) analyzovat hlavní textové znaky literatury pro děti a mládež a pokusit se porozumět, co její specifičnost ovlivňuje; 2) nahlédnout své vlastní předsudky týkající se dětí a literatury jim určené; 3) poznat cesty, jak literaturu pro děti a mládež zprostředkovat jejím primárním recipientům; 4) získat přehled o aktuálně vydávaných titulech pro děti a mládež. |
|
||
Last update: Mgr. Jana Segi Lukavská (05.02.2024)
1. Aktivní účast v semináři: četba textů, podíl na diskusích, pravidelná docházka, průběžné plnění zadaných úkolů 2. Příprava skupinového projektu (interpretační/didaktický) |
|
||
Last update: Mgr. Jana Segi Lukavská (12.01.2024)
Sekundární literatura: Friedlaenderová, Hana (et al.). České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021. Brno: Host, 2023. HUNT, Peter. Understanding children's literature: key essays from the second edition of The International companion encyclopedia of children's literature. 2nd ed. New York: Routledge, 2005. CHABON, Michael. Dětské čtivo. In Mapy & legendy: četba a psaní na pomezí. Praha: Plus, 2011, s. 66–72. CHALOUPKA, Otakar – NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I–III. Praha: Albatros, 1973, 1976, 1979. MALÝ, Radek. K problematice kánonu v literatuře pro děti a mládež. In Český jazyk a literatura 65, č. 4, 2014, s. 173–177. MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. Překlad Richard Podaný. Praha: BB/art, 2008. NIKOLAJEVA, Maria. Reading for Learning: Cognitive Approaches to Children's Literature. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2014. NODELMAN, Perry. The hidden adult: defining children's literature. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 2008. SEGI LUKAVSKÁ, Jana (ed.). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990–2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.
Primární literatura: Bude upřesněna během kurzu. Výběr např. z následujících titulů: Olga Stehlíková: Mojenka; Petra Soukupová: Kdo zabil Snížka; Pernilla Stalfelt: O smrti smrťoucí; Jana H. Hoffstädter: Cesta na svět; Kristin Roskifte: Každý (se) počítá; David Böhm: A jako Antarktida; Isabel Minhós Martins; Maria Manuel Pedrosa; Madalena Matoso: Uvnitř; Elena Favilli & Francesca Cavallo: Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky; Roald Dahl: Karlík a továrna na čokoládu; John Seven: A Rule is to Break. A Child's Guide to Anarchy; Astrid Lindgren: Pipi Dlouhá Punčocha; Mrázková, Daisy: Můj medvěd Flóra; Jana Šrámková: Tonda, Slávka a kouzelné světlo; Daniela Fischerová: Pohoršovna; Vojtěch Matocha: Prašina; Štěpánka Jislová: Srdcovka... |
|
||
Last update: Mgr. Jana Segi Lukavská (02.02.2024)
Tematické okruhy: 1) Základní teoretické problémy v LDM 2) Zdroje četby dětí a mládeže: proč číst s mládeží kanonickou i nekanonickou literaturu. 3) Žánry a útvary v četbě dětí a mládeže 4) Témata v četbě dětí a mládeže 5) Média četby dětí a mládeže: proč číst s mládeží komiks, e-booky, audioknihy… |