SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication within language courses - ABO500768
Title: Komunikace v jazykové třídě
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)
Cílem semináře je seznámit studenty s problematikou komunikace ve vyučování nemateřského jazyka a přispět k rozvoji jejich komunikační kompetence v rámci pedagogického působení.
Dílčí teoretická témata, probraná formou studia odborné literatury a diskuse o ní, směřují k praktickému využití formou modelových cvičení.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)

BRUMFIT, Ch.: Communicative Methodology in Language Teaching. The Roles of Fluency and Accuracy. Cambridge: Cambridge University Press 1984.

McCROSKEY, J., C – RICHMOND, V., P. – McCROSKEY, L., L.: An Introduction to Communication in the Classroom: The Role of Communication in Teaching and Training. Boston: Pearson 2006.

EK van, J. A.: Objectives for Foreign Language Learning. Strasbourg, Council of Europe Publishing 1987.

ELLIS, R.: Task-based Learning and Teaching. Oxford, Oxford University Press 2003.

HÁNKOVÁ, D.: Mění nový obsah a metody jazykového vyučování roli učitele? In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 95–104.

HARMER, J.: English Language Teaching. Longman, Pearson 2001.

LYNCH, T.: Communication in the Language Classroom. 1. vyd. Oxford, Oxford, University Press 1996.

LITTLEWOOD, W.: Communicative Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press 1990.

JOHNSON, K.: Understanding Communication in Second Language Classrooms. 2. vyd. Cambridge: Cambridge University Press 1996.

KIRBY, D., L. – DARREN C.: Inside Out: Strategies for Teaching Writing. 4. vyd. Portsmouth, Heinemann 2012.

LARSEN-FREEMAN, D.: Techniques and Principles in Language Teaching. 2. vyd. Oxford, Oxford University Press 2000.

NUNAN, D.: Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge, Cambridge University Press 1989.

RICHARDS, J. C. – RODGERS, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. A Description and Analysis. 3. vyd. Cambridge, Cambridge University Press 1986.

SCRIVENER, J.: Learning Teaching. Oxford, Macmillan Education 2011.

THORNBURY, S.: How to Teach Speaking. Harlow, Longman 2005.

VALKOVÁ, J.: Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha, Karolinum 2014.

WALSH, S.: Talking the talk of the ELT classroom. ELT Journal, Vol. 60/2 2006.

WIDDOWSON, H. G.: Aspects of Language Teaching. Oxford, Oxford University Press 1990.

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)

Průběžná aktivní práce v semináři, ústní presentace vybraného tématu s použitím odborné literatury, závěrečný test

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)

Téma 1: Komunikační přístup k vyučování druhého jazyka a jeho principy projevující se v komunikačních aktivitách

Receptivní dovednosti: Typy aktivit a jejich vedení

Produktivní dovednosti: Typy aktivit a jejich vedení

Zásady úkolového učení (task-based learning). Komunikace v rámci úkolu 

 

Téma 2: Úloha a mluva učitele v komunikačním přístupu  

Role učitele a typy interakce ve vyučování 

Poměr mluvení učitele a studujícího

Zaměření na plynulost versus správnost

Zpětná vazba a práce s chybou

 

Téma 3: Komunikace učebního textu s uživatelem

Typy a postupy zadávání aktivit

Vysvětlující texty

Heuristické komponenty a proces řízeného objevování

 

Téma 4: Komunikace a sebereflexe studenta ve vyučování

Rozvíjení autonomie studujícího

Maximalisace mluvních příležitostí

Nástroje k sebereflexi pokroku

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html