SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prague School in European Context - ABO500705
Title: Pražská škola v evropském kontextu
Guaranteed by: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Eva Krásová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Eva Krásová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (08.02.2024)
Náplní kurzu bude bližší seznámení s myšlením Pražské školy skrze původní texty některých jejích příslušníků a jejich usouvztažnění se soudobým kontextem myšlení o jazyce a literatuře. Kurz tak umožňuje průhled ke klíčovým tématům myšlení o literatuře 20. století, jako je otázka podstaty uměleckého díla a role formy v jeho práci, reflexe procesuality jazyka v kontextu vyjadřování časovosti, povaha písma a jeho vztah k založení strukturalismu, otázka možnosti zkoumání uměleckého díla exaktními metodami, sebepojetí vědy o poezii. Na druhé straně nabízí pohled na fenomén Pražské školy zvenčí a otevírá debatu o jejích více a méně známých přínosech. <br>
Kurz bude vyučován metodou „flipped classroom“, při níž je studentům rozděleným do týmů zadáno téma k domácí přípravě (rozsahu max. 3 hodin týdně) a seminář je využit k diskusi a korekci nastudovaného materiálu. Výstupem kurzu bude digitální projekt.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (19.02.2024)

Výstupem kurzu bude jeden z následujících produktů (jeden v rámci týmu):

-          Vědecká databáze

-          Koncept popularizačního webu

-          Mapa

-          Kampaň na sociálních sítích

+ výzkumný deník (v rámci týmu) 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (03.02.2022)

ČERMÁK, Petr – ČERMÁK, Jan – POETA, Claudio. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha: Academia, 2012.

HAVRÁNKOVÁ, Marie – PETKEVIČ, Vladimír (eds.). Pražská škola v korespondenci: dopisy z let 1924-1989. Praha: Karolinum, 2014.

JAKOBSON, Roman. Remarques sur l'évolution phonologique du russe, comparée à celle des autres langues slaves. Prague: Jednota československých matematiků a fysiků, 1929.

JAKOBSON, Roman. Dialogy. Praha: Český spisovatel, 1993.

JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Brno: Host, 1995.

JAKOBSON, Roman – GLANC, Tomáš (ed.). Formalistická škola a dnešní literární věda ruská – Brno 1935 (Praha: Academia, 2005.

MATHESIUS, Vilém. Jazyk, kultura a slovesnost. Praha: Odeon, 1982.  

VACHEK, Josef. Praguiana: some basic and less known aspects of the Prague linguistics school. Amsterdam: John Benjamins, 1983.  

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie 1. Brno: Host, 2000.

MUKAŘOVSKÝ, Jan 2001 Studie 2. Brno: Host, 2001.

SAUSSURE, Ferdinand de – BALLY, Charles – SECHEHAYE, Albert (eds.).  Kurs obecné lingvistiky; přel. F. Čermák. Praha: Academia, 2007.

TRNKA, Bohumil. „Jazykozpyt a myšlenková struktura doby“; Slovo a slovesnost 10 (1948) č. 2, s. 73–80.

ČERVENKA, Miroslav 2016 „Základní kategorie pražského literárněvědného strukturalismu“; Slovo a smysl XXV, č. 13, s. 169–188.

DOLEŽEL, Lubomír Kapitoly z dějin strukturální poetiky – od Aristotela k Pražské škole; přel. B. Fořt . Brno: Host, 2000.

GRYGAR, Mojmír. Trvání a proměny – Dvanáct kapitol o umění a dějinách, Praha: Torst, 2006.

HAVRÁNKOVÁ, Marie – PETKEVIČ, Vladimír 2014 Pražská škola v korespondenci: dopisy z let 1924-1989, Praha: Karolinum, 2014.

HOSKOVEC, Tomáš. „Synchronie et diachronie au centre et à la périphérie : du foyer pragois de structuralisme fonctionnel“; Cahiers Ferdinand de Saussure 64 (2011), s. 49–72

CHVATÍK, Květoslav (2004) Od avantgardy k druhé moderně – Cestami filozofie a literatury (Praha: Torst)

de MAURO, Tullio 2007 „Biografické a kritické poznámky o Ferdinandovi de Saussurovi“ in Ferdinand de Saussure: Kurz obecné lingvistiky; přel. F. Čermák (Praha: Academia), s. 255–428

Sládek, O. (ed.): Český strukturalismus v diskusi. Brno: Host, 2014.

SÉRIOT, Patrick. Struktura a celek: intelektuální počátky strukturalismu ve střední a východní Evropě. Praha: Academia, 2002.

SLÁDEK, Ondřej. Jan Mukařovský: život a dílo. Brno: Host, 2015.

SLÁDEK, Ondřej „Mukařovský’s Structuralism and Semiotics“. Estetika : The Central European Journal of Aesthetics 53 (2016,) č. 2, s. 184–199

TOMAN, Jindřich 2011 Příběh jednoho moderního projektu – Pražský lingvistický kroužek, 1926–1948 (Praha: Karolinum)

VELTRUSKÝ, Jiří „Jan Mukařovský's Structural Poetics and Esthetics“; Poetics Today 2, č. 1b, s. 117–157, 1980.

VOLEK, Emil Znak, funkce, hodnota. Praha – Litomyšl: KČL FF UK, 2005. 

WELLEK, René – WARREN, Austin Teorie literatury; přel. M. Calda. Olomouc: Votobia, 1996.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (08.02.2024)

 

Kurz bude vyučován metodou „flipped classroom“, při níž je studentům rozděleným do týmů zadáno téma k domácí přípravě (rozsahu max. 3 hodin týdně) a seminář je využit k diskusi a korekci nastudovaného materiálu.

Metoda by měla umožnit studentům zvolit si k rozpracování téma, které vyhovuje jejich odbornému zaměření a zájmu (např. zvolit téma konkrétní nebo teoretické, komparativní nebo naopak bohemistické atd.).

Práce v týmech a povaha výstupů reaguje na změněnou situaci vědecké praxe.

 

Předběžný program setkání:

1. Co je to Pražská škola? Hlavní osobnosti, díla, mezinárodní význam – digitální rešerše

2. Hlubší studie významných témat – klasická rešerše

3.-4. Výběr konkrétního tématu k rozpracování v rámci týmu

5.-8. Práce na zvoleném tématu

 9.-11. Příprava výstupu

12. Prezentace výstupu ostatním, diskuse

Výstupem kurzu bude jeden z následujících produktů:

-          Vědecká databáze

-          Koncept popularizačního webu

-          Mapa

-          Kampaň na sociálních sítích

 

Předběžné návrhy témat (pouze možnosti, lze i cokoliv jiného):

  • Koloniální a teritoriální aspekty v myšlení členů Pražské školy
  • Konceptualizace Pražské školy v následných obdobích (mytizace, emigrantský diskurz, popularizace a schematizace)
  • Mukařovského analýza Polákovy Vznešenosti přírody v komparativním kontextu (Kleistovo Jaro atd.)
  • Mapování kontaktů a přesunů členů Pražské školy (výzkum z oblasti geografie vědy)
  • Máchovské studie v Pražské škole
  • Pražská škola z pohledu feministické kritiky
  • Problém literárnosti jako ústřední téma Pražské školy a návaznost na ruský formalismus
  • Skaličkův pojem věty jako základ české konceptualizace jazyka
  • Vztah Pražské školy k německé jazykové oblasti
  • Vztah Pražské školy k Británii a soudobé britské vědě

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html