|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)
|
|
||
Last update: UCJSAICO (31.01.2018)
Cílem přednášky je představit základní teoretické problémy osvojování prvního jazyka dítětem a seznámit zúčastněné se základními otázkami osvojování jevů různých jazykových rovin, s charakteristickými rysy jednotlivých období vývoje jazyka od narození do adolescence a se základními poruchami vývoje jazyka. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)
Skripta: Saicová Římalová, L.: Osvojování jazyka dítětem. Praha 2016. (Dostupné v tištěné i v el. verzi v nakladatelství Karolinum.)
Altmann, G.: Výstup na Babylonskou věž. Praha 2005. Ambridge, B. - Lieven, E. V. M.: Child Language Acquisition. Cambridge University Press 2011. Clark, E.: First Language Acquisition. Cambridge University Press 2009. (nebo jiné vyd.) Červenková, B.: Rozvoj komunikačních a jazykových schopností. Praha 2019. Doherty-Sneddon, G.: Neverbální komunikace dětí. Praha 2005. Horňáková, K. - Kapalková, S. - Mikulajová, M.: Kniha o detskej reči. Bratislava 2005. (česky Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha 2009.) Chejnová, P.: Acquisition of Morphological Categories and Vocabulary in early Onntogenesis of a Czech Child. Praha 2017. Kapalková, S. a kol.: Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava 2010. Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001. Kesselová, J.: Morfológia v komunikácii detí. Prešov 2003. Kesselová, J.: Funkčno-sémantická kategória relačnosť v ranej ontogenéze reči dieťaťa hovoriaceho po slovensky. Prešov 2014. Klimovič, M.: Detský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov 2016. Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha 2002. McDaniel, D. - McKee, C. - Smith Cairns, H. (eds.): Methods for Assesing Children´s Syntax. Cambridge, Mass. - London 1998. O’Grady, W.: How Children Learn Language. Cambridge University Press 2005. Owens, Jr., R. E.: Language Development. Boston et al. 2001. (nebo jiné vyd.) Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979. Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha 2005. (vybrané části) Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. Sekerová, K. - Sekera, O.: Řeč orientovaná n adítě. Ostrava 2016. Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov 1999. Slančová, D. (ed.): Štúdie o detskej reči. Prešov 2008. Slančová, D. (ed.): Desať štúdií o detskej reči. Prešov 2018. Smolík, F.: Teoretické přístupy k osvojování jazyka. Hradec Králové 2007. Smolík, F. - Seidlová Málková, G.: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha 2014. Šalamounová, Z.: Socializace do školního jazyka. Brno 2015. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 2005. Šimíčková-Čížková, J. a kol.: Přehled vývojové psychologie. Olomouc 2010. (nebo jiná publikace o vývojové psychologii) Trávníček, J.: Vyprávěj mi něco... Příbram - Praha - Litomyšl 2007. Viktorová, I.: Od sedmi do jedenácti. Praha 2009. Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha 2003. (vybrané části) Zezulková, E.: Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava 2011. relevantní časopisecké a sborníkové články, hesla v lingvistických encyklopediích, internetové zdroje Další literatura k jednotlivým tématům bude doporučována v průběhu kursu dle zájmu zúčastněných. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (03.05.2020)
Písemný test ověřující znalosti v rozsahu látky probrané na přednášce + diskuse o prostudované literatuře (je třeba předložit seznam četby). Úprava požadavků v LS 2019/2020 s ohledem na minořádnou situaci: Písemný test ověřující znalosti v rozsahu probrané látky (na dálku) + odevzdání seznamu četby se stručným kritickým shrnutím tří položek (tří studií, tří kapitol z knihy atp.; písemně) |
|
||
Last update: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)
Probíraná témata: vymezení oboru a základních pojmů, metody výzkumu dětské řeči, výzkum osvojování češtiny základní teoretické přístupy k osvojování jazyka faktory ovlivňující osvojování jazyka, řeč orientovaná na dítě problematika osvojování zvukové stránky, sémantiky a pragmatiky, slovní zásoby, gramatiky (morfologie a syntaxe), osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění) periodizace vývoje, základní charakteristika jednotlivých etap specifické případy; základní poruchy a jejich charakteristika |