SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Consultancy in Adult Education - AAN500054
Title: Poradenství ve vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Veronika Kazimourová (22.10.2020)
AAN500054 / PORADENTSVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANDR /Navazující magisterské studium
2019/2020
PhDr. Jan Gruber, Ph.D.
LS, 2/1 ; povinný předmět
Z + ZK / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem poradenské práce a jejich aplikací v činnosti poradce ve
vzdělávání dospělých. Pozornost je zaměřena na funkce poradenství ve vzdělávání dospělých, především (ale
nejen) v oblasti firemního vzdělávání, dále na klienta v poradenském procesu, roli poradce, vlastní poradenský
proces, metodické nástroje a poradenství pro další specifické cílové skupiny dospělých. V prakticky orientovaných
seminářích se zaměříme na rozvoj kompetence poradce, jako je dovednost naslouchat, komunikovat s klientem,
ale i na prezentaci a argumentaci vzdělávacích programů v prostředí organizací. Budou využívány rovněž případové
studie a kazuistiky z poradenské praxe.
.
Charakteristika obsahu předmětu:
1. Cíle a cílové skupiny poradenství ve vzdělávání dospělých
2. Kompetence poradce ve vzdělávání dospělých
3. Komunikace s klientem v poradenství ve vzdělávání dospělých
4. Poradenský proces a jeho fáze
5. Psychologické aspekty role klienta v poradenství o vzdělávání.
6. Práce se změnou, psychické obrany, vývojové aspekty a typologie osobnosti
7. Souvislosti poradenského procesu - argumentace, evaluace a organizace
8. Hodnotící metody jako podpora poradenského procesu
9. Skupinové a individuální metody poradenské práce
10. Kompetence pro řízení vzdělávací a profesní dráhy
11. Poskytovatelé vzdělávacích služeb a poradenství v e vzdělávání dospělých
12. Poradenství, hodnocení a vzdělávací proces jako ucelený projekt ve vzdělávání a rozvoji dospělých
13. Strategie řízeného vzdělávání dospělých a jejich komunikace v rámci poradenství

Povinná literatura:
FREIBERGOVÁ, Zuzana. Studijní poradenství ve vzdělávání dospělých. [online] Praha: Národní vzdělávací fond,
2007. ISBN neuvedeno. Dostupné z:
http://www.nvf.cz/cms///assets/docs/0a6bd861adf1089cff41131fa8bf71d3/570-0/poradenstvi-pro-dospele.pdf.
GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1995. ISBN
80-85850-10-9.
MPSV. Metodika poradenské práce pro další profesní vzdělávání. [online] Praha: Konsorcium pro Informačně-
poradenský systém, 2008. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/esf/projekty/ipsys/cile/metodika

Doporučená literatura:
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-134-7.
FREIBERGOVÁ, Zuzana. Metodika poradenského procesu realizovaného s uchazeči o zaměstnání na Úřadu práce
České republiky: certifikovaná metodika MPSV č.j. 2013/80685-141. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2013.
Dostupné z: http://www.nvf.cz/metodika-poradenskeho-procesu-realizovaneho-s-uchazeci-o- zamestnani-na-
uradu-prace-ceske-republiky.
FREIBERGOVÁ, Zuzana a Pavlína MAŘÍKOVÁ. Zprostředkování a poradenství pro uchazeče o zaměstnání
realizované Úřadem práce České republiky. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2013. Dostupné z:
http://www.nvf.cz/zprostredkovani-zamestnani-a-poradenstvi-pro-uchazece-o-zamestnani-realizovane-uradem-
prace-ceske-republiky.
GIBSON, Robert L. a Marianne H. MITCHELL. Introduction to Counseling and Guidance. New Jersey: Pearson
Education, 2003. ISBN 0-13-094201-4.
GLADDING, Samuel T. Counseling: A Comprehensive Profession. New Jersey: Pearson, 2013. ISBN 978-0-13-
265797-6.
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, Lidmila VALENTOVÁ a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: Univerzita Karlova v
Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-098-6.
HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství. Příručka pro země s nízkými a středními příjmy. [online] Praha: Centrum
Euroguidance, Dům zahraničních služeb, 2007. ISBN 978-8090400528. Dostupné z:
http://www.euroguidance.cz/cz/publikace/karierove-poradenstvi-prirucka-pro-zeme-se-strednimi-a-nizsimi-
prijmy.html.
KOL. Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. [online] Praha: Dům zahraničních služeb pro Centrum
Euroguidance, 2013. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/publikace/mezinarodni-prirucka.pdf.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a
zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
LANGER, Tomáš. Techniky skupinového poradenství. [online] Dostupné z:
http://old.nvf.cz/spps/dokumenty/skupinove_poradenstvi.pdf.
LANGER, Tomáš. Specifika andragogického poradenství v oblasti zaměstnanosti. Andragogika. Praha: DAHA,
2006, 10 (3). ISSN 1211-6378.
LANGER, Tomáš. Skupinové poradenství v nezaměstnanosti. Andragogika. Praha: DAHA, 2007, 11 (3). ISSN-1211
-6378.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN
978-80-736-7509-7.
NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
OECD. Career Guidance. A Handbook for Policy Makers. Paris: OECD, 2004. ISBN 9264015191. Dostupné z:
http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005.
ISBN 978-80-86429-36-6.
UNESCO. Handbook on career counselling. UNESCO: Paris, 2002. ISBN neuvedeno. Dostupné na:
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf.
WATTS, Anthony G., a kol. Rethinking careers education and guidance: theory, policy and practice. New York:
Routledge, 1996. ISBN 0-415-13975-9.

Zápočet: Zápočet je realizován formou tvorby kazuistiky a jejího rozboru v písemné formě, včetně SWOT analýzy.

Zkouška: Zkouška je realizována formou následné rozpravy (online) na základě kazuistiky, v návaznosti na rozsah
látky uvedené v Charakteristice obsahu předmětu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html