Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (21.09.2019)
AAN120016 / GERONTAGOGIKA
ANPR / Bakalářské studium
2019/2020
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
ZS 2/1; povinný oborový předmět
Z + Zk/ 6 kreditů
Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širokých sociálně-ekonomických, kulturních a edukačních kontextů, jakými jsou např. demografická situace ČR, postavení seniorů v současné společnosti, meze a možnosti jejich docility či analýza vzdělávací nabídky. Absolvování tohoto předmětu by mělo přispět ke komplexnímu pochopení zásadních aspektů seniorského vzdělávání a umožnit studentům v budoucnu realizovat vzdělávací, osvětové a kulturní aktivity vhodné pro uvedenou cílovou skupinu.
Charakteristika obsahu předmětu:
1. Stáří a stárnutí v pohledu vybraných teoretických konceptů
2. Periodizace lidského života, vymezení sénia.
3. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje
4. Demografické aspekty stárnutí společnosti
5. Gerontagogika: předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd
6. Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah
7. Specifika seniorské edukace
8. Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách
9. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení
10. Paměť: typy paměti; paměťový proces. Trénování paměti.
11. Specifické požadavky seniorů na organizaci učebního procesu
12. Věkový manistreaming; bariéry edukace seniorů
13. Institucionální zabezpečení: univerzity třetího věku; akademie třetího věku; kluby důchodců; další instituce.
Povinná literatura:
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-802-1056-404.
DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu. Metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum Brno, 2016. ISBN 978-80-7028-484-1. Dostupné z: http://www.mcmp.cz/vzdelavani/metodicke-texty-a-doporuceni/seniori-v- muzeu/
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-808-7109-199.
KOCIANOVÁ, Renata et al. Analysis and comparison of forms and methods for the education of older adults in the V4 countries. Praha: FF UK v Praze, 2013. ISBN 978-80-7308-504-9.
KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK. Nové trendy ve vzdělávání dospělých / Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Kraków: AIVD ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/
Strategie přípravy na stárnutí společnosti 2019–2025. Praha: MPSV, 2019. [online]. Dostupné na: https://www.komora.cz/legislation/72-19-strategie-pripravy-na-starnuti-spolecnosti-2019-2025-t-6-6-2019/
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s., 2019. [online]. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/08/Analy%CC%81za_participace_web.pdf
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza „Humanitas“, 2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/
Doporučená literatura:
Andragogika – čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, č. 3/2011 a č. 2/2009. ISSN 1211-6378.
Dlouhodobý záměr seniorského vzdělávání na období 2008 až 2015. Brno: AU3V, 2008. [online]. Dostupné na: http://au3v.vutbr.cz/soubory/DZ_AU3V_CR.doc.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. ISBN 978-80-223-2287.
ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 978-80-244-0879-8.
E-senior. [online]. Dostupné na: http://www.e-senior.cz.
GRACOVÁ, Drahomíra a Erik SELECKÝ. Vývojové trendy edukácie seniorov na univerzitách tretieho veku v Európe. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-557-1378-6.
HATÁR, Ctibor. Geragogika. Vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-558-0666-2.
KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979.
Madridský plán a jiné strategické dokumenty. Praha: Gerontologické centrum a EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0174-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
ČSÚ. Senioři. Dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/seniori.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2104-7.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-802-1046-276.
Zápočet:
Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu cca 5 normostran, jejímž obsahem má být shrnutí realizovaného strukturovaného rozhovoru s vybraným seniorem. Požadavky na obsah a podobu tohoto interview musejí být předem konzultovány s vyučujícím. Hotový text je nutné odevzdat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky v tištěné podobě na sekretariát katedry a současně zaslat elektronicky na adresu: michal.serak@ff.cuni.cz.
Zkouška:
Zkouška má podobu diskuse nad předloženou písemnou prácí a její součástí je i zodpovězení jedné z vylosovaných otázek, jejichž zadání je totožné s výše uvedenými tématickými okruhy. Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny.
Prerekvizita:
Předmět Gerontagogika je prerekvizitou předmětu AAN120017 Proseniorská edukace.