SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Maghreb countries - historical and socio-cultural context II - AAFRV1234E
Title: Pays du Maghreb - contexte historique et socioculturel II
Guaranteed by: International Office (21-ZO)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AAFRV11234
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Míla Janišová
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)
Notre perception des pays musulmans est principalement façonnée par leur image médiatique en tant que régions en conflit menaçant l’Europe d’un taux de migration élevé. Au mieux, nous les connaissons comme des destinations touristiques prisées (Egypte, Tunisie, Maroc). Et pourtant, l’Orient est un espace qui nous a apporté bien plus dans le domaine culturel que nous ne le pensons habituellement et que beaucoup ne le souhaiteraient peut-être pas.
Pour mieux comprendre la culture au sens étroit (littérature, film, musique, architecture, art plastique…), il nous faut entrer dans la culture au sens large du mot (régles sociétalles, traditions, religion, état de la société actuelle, politique…).
Les thèmes du séminaire représente des fruits du travail des étudiants de l'Institut des Études Romanes réalisé au semestre d'hiver. Ils ont élaboré le plan du cours, envisagé des thèmes ainsi que la bibliographie. Pendant le semestre d'été (ctd dans ce cours), nous consacrerons toujours une rencontre à une compréhension plus théorique du probleme, et la rencontre suivante, nous nous concentrerons sur sa réflexion dans l'art ce qui nous permettra d'insérer quelques pièces essentielles dans la mosaïque des connaissances des pays du Maghreb.

Naše povědomí o muslimských zemích modeluje především jejich mediální obraz coby konfliktních regionů ohrožujících Evropu vysokou mírou migrace. V lepším případě je známe jako oblíbené turistické cíle (Egypt, Tunisko, Maroko). A přece je Orient prostorem, který nám na kulturním poli dal mnohem víc, než si běžně uvědomujeme a než by možná mnozí i chtěli.
Abychom lépe porozuměli maghrebské kultuře v úzkém slova smyslu (literatura, film, hudba, architektura, výtvarné umění...), potřebujeme nejprve vstoupit do kultury vnímané šířeji (společenská pravidla, tradice, náboženství, politika, historie...).

Témata semináře vzešla ze setkávání se studenty ÚRS v zimním semestru, kteří připravili půdorys témat a materiálů. V pokračování kurzu v LS se budeme vždy jeden týden věnovat teoretičtějšímu uchopení tématu a další týden se zaměříme na jeho odraz v umění. Věříme, že se nám tak podaří vložit do mozaiky poznání maghrebských zemí několik podstatných dílků.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)

Zprostředkovat poznání dílčích kulturních a společenských aspektů zemí severní Afriky s občasným zabroušením i do dalších zemí, v nichž dominuje islám, blíže se seznámit s kulturní produkcí těchto zemí, 

podporovat interkulturní dialog a otevřenost vůči neznámému.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)

aktivní účast na seminářích založená na práci s prameny literární, filmové či jinak umělecké povahy

vedení jednoho semináře (příprava otázek k pramenům)

příspěvek na závěrečném kolokviu

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)

Hillenbrand, Carole. Islám: historie, současnost a perspektivy. Praha: Paseka, 2019.

Gombár, Eduard. Moderní dějiny Islámských zemí. Praha, Karolinum, 1999.

Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha, Vyšehrad, 2003.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)

  • Náboženská doktrína + její konkrétní každodenní realizace 

  • Politický kontext maghrebských zemí (historie i současnost) 

  • Jazyky v Maghrebu - jazykový amalgám, lingvistika dialektů, a s tím související identitární otázky (vynucená identita, arabská vs berberská vs “smíšená” identita)

  • Současné výzvy - např. vztahy Maghreb vs Španělsko, Francie

  • Dějiny kolonizace a dekolonizace Maghrebu + současné interpretace

  • Alžírsko - válka za nezávislost + občanská válka v 90. letech 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)

Studijní opory budou dostupné v Moodlu

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Lenka Kristenová (12.02.2024)

Pro účast na semináři je nutná znalost francouzštiny alespoň na úrovni B1 (pro práci s prameny)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html