|
|
|
||
Kurz seminární formou představí tematiku queer kultury chápané v užším slova smyslu coby umělecké a mediální reprezentace. Klade si otázku, jakým způsobem se zkušenosti sexuální a genderové transgrese promítají do tvorby a recepce kulturních textů. Zabývat se budeme problematikou reprezentace v postavách narativních forem, specifickými způsoby čtení a senzibilitami jako camp nebo přímo queer druhy umění jako je drag. Druhá polovina kurzu představí obecně položené otázky v konkrétních uměleckých druzích: divadle, filmu a audiovizi, literatuře, výtvarném umění, hudbě a tanci. Last update: Hřib Matěj, Mgr. (02.09.2024)
|
|
||
aktivní účast v diskuzích na semináři, docházka prezentace v semináři – analýza zvoleného kulturního textu seminární práce 3-5 NS – stejné téma jako prezentace, využít nejméně 3 zdroje Last update: Hřib Matěj, Mgr. (02.09.2024)
|
|
||
1) úvodní setkání, představení kurzu, nastavení pravidel diskuse 2) co je queer? Povinná literatura: Butler, Judith. 2016. “Kriticky queer.” In Závažná těla: o materialitě a diskursivních mezích "pohlaví", 292-316. Limes (Karolinum). Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Doporučená literatura: Ciprová, Kristýna. 2013. “Queer v Česku.” In "Miluji tvory svého pohlaví": Homosexualita v dějinách a společnosti českých zemí, edited by Pavel Himl, Jan Seidl, and Franz Schindler, 597-615. Každodenní život. Praha: Argo. Putna, Martin C. 2013. “Úvod metodologický: Evropské a americké vědy o homosexualitě a kultuře.” In Homosexualita v dějinách české kultury Vyd. 2, 7-59. Historie (Academia). Praha: Academia. 3) kultura, populární kultura, subkultura Povinná: Fiske, John. 2017. “Populární schopnost rozlišovat.” In Jak rozumět populární kultuře, 211-245. POPs. Praha: Akropolis. Doporučená: Hebdige, Dick. 2012. “Styl jako záměrná komunikace, Styl jako kutilství.” In Subkultura a styl, 155-162. Praha: Dauphin. Halperin, David M. 2012. “Culture versus Subculture.” In How to Be Gay, 421-430. Cambridge: Harvard University Press. 4) kde hledat queerness v kulturních textech? Povinná: “Složky teorie vyprávění” a “Je narativ sémiotická struktura?”, str. 18-25. “Reálný autor, implikovaný autor, vypravěč, reálný čtenář, implikovaný čtenář, narativní adresát”, str. 152-158. in Chatman, Seymour B. 2008. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Teoretická knihovna. Brno: Host. Doporučená: Dyer, Richard. 2002. “Believing in Fairies: The Author and the Homosexual.” In The Culture of Queers, 31-48. London: Routledge. Putna, Martin C. 2013. “Vědy o literatuře a umění: Osoba nebo dílo.” In Homosexualita v dějinách české kultury Vyd. 2, 23-35. Historie (Academia). Praha: Academia. 5) selhání, monstrozita, horor Povinná: Westengard, Laura. 2022. “Queer Horror.” In The Cambridge Companion to American Horror, edited by Stephen Shapiro and Mark Storey, 120-138. Cambridge: Cambridge University Press. Doporučená: Stryker, Susan. 2006. “My Words to Victor Frankenstein above the Village of Chamounix: Performing Transgender Rage.” In The Transgender Studies Reader, edited by Susan Stryker and Stephen Whittle, 244-256. New York: Routledge. Halberstam, Judith. 2011. “The Queer Art of Failure.” In The Queer Art of Failure, 87-121. Durham: Duke University Press. 6) camp Povinná: Sontagová, Susan. 1964. „Poznámky o fenoménu camp“. In Labyrint Revue, 2000, roč. č. 7–8, s. 80-86. Doporučená: Halperin, David M. 2012. “Suffering in Quotation Marks.” In How to Be Gay, 186-200. Cambridge: Harvard University Press. Babuscio, Jack. 1999. “The Cinema of Camp (aka Camp and the Gay Sensibility)”. In Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject, edited by Fabio Cleto, 117-135. Edinburgh: Edinburgh University Press. Film: Zero Patience (1993, rež. John Greyson) 7) divadlo, performance, drag (host Peter Demeter z DAMU) Povinná: Iser, Wolfgang, 1993. “Representation: A Performative Act.” In The Aims of Representation: Subject, Text, History, edited by Murray Krieger, 217–234. Stanford: Stanford University Press Doporučená: Newton, Esther. 1972. “Role Models.” In Mother Camp: Female Impersonators in America, 97-111. Chicago: The University of Chicago Press. Bertrand, Mélissa, 2020. “Performative Theatre: a Queer Theatre?” Whatever. 3: 213–232. 8) audiovize a reprezentace Povinná: Sánchez-Soriano, Juan-José. 2023. “Homonormativity or Marginality: the Double Pattern in LGTBIQ+ Characters in TV series.” Quaderns del CAC 49: 53-69. Doporučená: Raymond, Diane. 2003. “Popular Culture and Queer Representation: A Critical Perspective.” In Gender, Race, and Class in Media: A Text-Reader, edited by Gail Dines and Jean M. Humez, 2nd ed., 98-110. California: Sage Publications. Dyer, Richard. 1983. “Seen to Be Believed: Some Problems in the Representation of Gay People as Typical.” Studies in Visual Communication 9 (2): 2-19. Film: Disclosure: Trans Lives on Screen (2020, rež. Sam Feder) 9) literatura (host Josef Šebek z FF UK) Povinná: Stockton, Will. 2022. “Identity.” In An Introduction to Queer Literary Studies: Reading Queerly, 34–63. London – New York: Routledge. Součková Milada. 1995 [1937]. Amor a Psyché. Praha: ERM; výběr. Bauman, Václav. 2017 [1987/1990]. Paci paci pacičky. Praha: Akropolis; výběr. Sinfeld, Alan. 2014 [1994]. “Estétství a dekadence.” In Texty v oběhu: Antologie z kulturně materialistického myšlení o literatuře, edited by Richard Müller and Josef Šebek, 566–596. Praha: Academia. Seitler, Dana. 2019. “Write, Paint, Dance, Sex: Queer Styles/American Fictions.” In After Queer Studies: Literature, Theory, Sexuality in 21st Century, edited by Tyler Bradway and E. L. McCallum, 35–51. Cambridge – New York: Cambridge University Press. 10) výtvarné umění Povinná: Bartlová, Milena. 2013. “Ten-Ta-Toyen: Obrazy toho, o čem se mlčí.” In Homosexualita v dějinách české kultury Vyd. 2, 349-358. Historie (Academia). Praha: Academia. Doporučená: Berger, John. 2016. “Kapitola 3.” In Způsoby vidění, 38-55. Praha: Labyrint. též Episode 2 pořadu Ways of Seeing https://www.youtube.com/watch?v=m1GI8mNU5Sg
11) tanec a hudba Povinná: Lawrence, Tim. 2011. “Disco and the Queering of the Dance Floor.” Cultural Studies 25 (2): 230-243. Doporučená: Taylor, Jodie. 2012. “Music and Identity – Selves, Sexualities and Scenes.” In Playing it Queer: Popular Music, Identity and Queer World-Making, 41-50. Bern: Peter Lang. Film: Paris is Burning (1990, rež. Jennie Livingston) 12) prezentace Last update: Hřib Matěj, Mgr. (02.09.2024)
|