The aim of the course is to introduce students to the issues of diagnosis, measurement and testing with regard to functional loading and loading. The course is designed starting from the theoretical background of the meaning and nature of measurement and testing. Diagnosis is discussed from the perspective of the procedure itself as well as from the perspective of application in the evaluation of physical fitness and physical activity for different population groups (children, youth, adults, seniors, the medically compromised). One area is the diagnosis of static states and dynamic expressions of the human body, human body position and movement, internal state and external expression, aerobic fitness diagnosis, characteristics, principles and options, field functional testing and laboratory functional testing, types of tests, test descriptions, norms and applicability. An important area is human body morphology, which defines body composition diagnostic procedures, both in terms of the procedure used and the parameters measured. The objectification and assessment of human body position and movement using kinematic analyses is a follow-up area for the evaluation of muscle activity during different types of muscle contraction and at different types and intensities of loading. Inverse dynamics and evaluation of the force expression of the human body during different movement activities is another important area where the main indicator is the response of the organism to the movement load, the possibilities of monitoring, evaluation and analysis. The discussed areas are linked to the application procedures for the evaluation of internal and external load during sports performance, with an emphasis on the creation of training profiles of the monitored subjects, the description of indicators (qualitative and quantitative), the evaluation of training status, the creation of intervention procedures.
Last update: Zahálka František, prof. Ing., Ph.D. (15.01.2025)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou diagnostiky, měřením a testováním s ohledem na funkční zatížení a zatěžování. Předmět je koncipován od teoretických východisek významu a podstaty měření a testování. Diagnostika je probírána jak z pohledu vlastní procedury, tak z pohledu aplikace při evaluaci tělesné zdatnosti a pohybové činnosti pro různé populační skupiny (děti, mládež, dospělí, senioři, zdravotně oslabení). Jednou oblastí je diagnostika statických stavů a dynamických projevů lidského těla, polohy a pohybu lidského těla, vnitřního stavu a vnějšího projevu, diagnostiky aerobní zdatnosti, charakteristika, zásady a možnosti, terénní funkční testování a laboratorní funkční testování, druhy testů, popis testů, normativy a použitelnost. Důležitou oblastí je morfologie lidského těla, kde se vymezují diagnostické postupy tělesného složení, jak z pohledu použitého postupu, tak z pohledu měřených parametrů. Objektivizace a hodnocení polohy a pohybu lidského těla pomocí kinematických analýz je návaznou oblastí pro hodnocené svalové aktivity při jednotlivých druzích svalové kontrakce a při různých typech a intenzitách zatížení. Inverzní dynamika a hodnocení silového projevu lidského těla při jednotlivých pohybových činnostech je další důležitou oblastí, kdy hlavním ukazatelem je odezva organizmu na pohybovou zátěž, možnosti sledování, hodnocení a analýzy. Probírané oblasti jsou provázány na aplikační postupy pro hodnocení vnitřního a vnějšího zatížení při sportovním výkonu, s akcentem na vytváření postupů profilů trénovanosti sledovaných subjektů, deskripce indikátorů (kvalitativní a kvantitativní), evaluace stavu trénovanosti, tvorba intervenčních postupů.
Last update: Zahálka František, prof. Ing., Ph.D. (15.01.2025)
Aim of the course -
The aim of the course is to familiarize students with the issues of functional diagnostics, measurement and testing. The course is based on the theoretical background of the meaning and essence of measurement and testing. Functional diagnostics is discussed from two basic areas of the approach to evaluation, that is, the area of specific diagnostic procedure and procedure, but also the area of application of specific evaluation of physical fitness and physical activity with respect to given groups of the population under study (children, adolescents, adults, seniors, the disabled, elite athletes, etc.). This course is designed to provide an understanding and application of the anatomic-kinesiological approach to the description and evaluation of the individual and the ability to identify and implement procedures for the diagnosis of functional static states and dynamic expressions of the human body, human body position and movement, internal state and external expression, aerobic fitness diagnosis, characteristics, principles and options, field testing and laboratory testing, types of tests, test descriptions, standards and applicability. Another objective is to master the field of diagnosis of human body morphology using specific body composition diagnostic procedures with respect to the objectification procedure used, and especially with respect to the parameters measured. Understanding and application of diagnosis, objectification and assessment of human body position and movement using kinematic analyses is also an objective.
Last update: Zahálka František, prof. Ing., Ph.D. (15.01.2025)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou funkční diagnostiky, měřením a testováním. Předmět vychází z teoretických východisek významu a podstaty měření a testování. Funkční diagnostika je probírána ze dvou základních oblastí přístupu k evaluaci, to je oblast konkrétní diagnostické procedury a postupu, ale i z oblasti aplikace konkrétní evaluace tělesné zdatnosti a pohybové činnosti s ohledem na dané skupiny sledované populace (děti, mládež, dospělí, senioři, zdravotně oslabení, sportovci, elitní sportovci apod.). Cílem předmětu je pochopení a aplikace anatomicko-kineziologického přístupu k popisu a hodnocení jednice a schopnost určit a realizovat postupy pro diagnostiku funkčních statických stavů a dynamických projevů lidského těla, polohy a pohybu lidského těla, vnitřního stavu a vnějšího projevu, diagnostiky aerobní zdatnosti, charakteristika, zásady a možnosti, terénní testování a laboratorní testování, druhy testů, popis testů, normativy a použitelnost. Dalším cílem je zvládnutí oblasti diagnostiky morfologie lidského těla pomocí konkrétních diagnostických postupů tělesného složení s ohledem na použitý postup objektivizace, tak zejména vzhledem k měřeným parametrům. Cíle je i pochopení a aplikace diagnostiky, objektivizace a hodnocení polohy a pohybu lidského těla pomocí kinematických analýz. Stejně jako seznámení se s hodnocením svalové aktivity při jednotlivých druzích svalové kontrakce. Další oblastí je inverzní dynamika a hodnocení silového projevu lidského těla při jednotlivých pohybových činnostech. Důležitým cílem je seznámení se s oblastí odezvy organizmu na pohybovou zátěž, možnosti sledování, hodnocení a analýzy, kde je i oblast použitelné techniky pro diagnostiku, měření a testování z pohledu laboratorního a terénního testování s akcentem na moderní technologie záznamu obrazu, polohy a pohybu včetně nositelné individuální elektroniky. Veškeré probírané oblasti jsou provázány na aplikační postupy pro hodnocení vnitřního a vnějšího zatížení při sportovním výkonu, s akcentem na vytváření postupů profilů trénovanosti sledovaných subjektů, deskripce indikátorů (kvalitativní a kvantitativní), evaluace stavu trénovanosti, tvorba intervenčních postupů.
Last update: Zahálka František, prof. Ing., Ph.D. (15.01.2025)