Students will learn basic topics of empirical research and its use in pedagogical practice in Art education. Students will be led to obtain and practice skills to interpret practical experiences from pedagogical practice and to formulate them as research guestions, hypotheses and problems. Students will learn how to prepare, plan, realize and evaluate their own training research (action research).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Navazující kurz prohlubuje pochopení problematiky empirického výzkumu ve výtvarné výchově, zaměřuje se na realizovatelnost výzkumu a jeho význam pro školní praxi. Zaměřuje se na osvojení schopnosti práce s metodami empirického výzkumu a praktické porozumění jeho klíčových kategorií (formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, stanovení teoretických kontextů, stanovení výzkumné metody, sběr, analýza a kódování dat, vyhodnocení a interpretace dat) a prohlubuje porozumění kontextům oborového výzkumu.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Aim of the course -
The aim is to introduce students with basis theoretical and practical principles of empirical research and enable them to use it in everyday practice in school.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Získání kompetencí k přípravě, realizaci a vyhodnocení výzkumu ve výtvarné výchově, se zaměřením na výzkum v terénu.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Course completion requirements - Czech
Aktivní účast ve výuce. Zápočet.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Literature -
McBRIDE, R.: Úvod do kvalitativního výzkumu (průvodce pro učitele). Liberec : Technická univerzita Liberec, Fakulta pedagogická 1995
GAVORA, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X
HENDL, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, nakladatelství Univerzity Karlovy. ISBN 80-71184-549-3
PELIKÁN, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8
STRAUSS, Anselm L.; Corbinová, Juliet: Základy kvalitativního výzkumu (Postupy a techniky metody zakotvené teorie). Brno - Boskovice : Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert 1999. ISBN 80-858434-60-X
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky GAVORA, J. Úvod do pedagogického výzkumu. Pořadí vydání neuvedeno. Brno: PAIDO, 2000. 127 s. ISBN 80-85931-79-6.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
JIRÁSEK, I. Metodologická studie. In: Pedagogika, UK Praha, 2015, vol. 1, s. 57-74. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11134&lang=cs
KOLEKTIV AUTORŮ Věda a výzkum ve výtvarné výchově. Sborník příspěvků z vědeckého semináře kat.Vv. Praha: 1998.100 s. ISBN 80-86039-59-5.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.
PÍŠOVÁ, M. Učitel – expert – Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. In: Pedagogika, UK Praha, 2010, vol. 3-4, s. 47-58. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=908&lang=cs
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Ed. J. Slavík). 1. vydání. Praha: UK PedF 1995. ISBN 80-7184-132-3.
SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
McBRIDE, R.: Úvod do kvalitativního výzkumu (průvodce pro učitele). Liberec: Technická univerzita Liberec, Fakulta pedagogická, 1995.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993. 347 s. ISBN 80-7184-141-2.
NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. In: Pedagogika, UK Praha, 2003, vol. 3., s. 300-308. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942&lang=cs
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1.vyd. Praha : UK v Praze, Karolinum 2004. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
STRAUSS, Anselm L.; Corbinová, Juliet: Základy kvalitativního výzkumu (Postupy a techniky metody zakotvené teorie). Brno - Boskovice : Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert 1999. ISBN 80-858434-60-X.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Teaching methods -
lecture/seminar
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
přednáška/seminář
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Syllabus -
Theory
1) qualitative and quntitative research in Art education
qualitative research, quantitative research, Art education, Art
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Kurz seznamuje studenty s problematikou empirického výzkumu ve výtvarné výchově, zaměřuje se na realizovatelnost výzkumu a aplikaci výzkumných výsledků pro školní praxi. Kurz je navazující, rozvíjí získané znalosti a schopnosti (formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, stanovení teoretických kontextů, stanovení výzkumné metody, analýza a kódování dat, vyhodnocení a interpretace dat) v rovině aplikace.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)