SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar for Preparation of a Diploma Thesis (Instrument) - OPNU4H024A
Title: Seminář k přípravě diplomové práce (nástroj)
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNH4H043A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Is pre-requisite for: OPNU4H042A
Annotation -
Following the experience of developing a bachelor's thesis, deepening the orientation in the basic stages of scientific research work and in research methods. Closer knowledge of methodological problems of selected music psychological and didactic topics.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Aim of the course - Czech

Obecnější cíle:

·         respektovat logiku a etapový charakter vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice;

·         dbát na etiku práce s informačními zdroji;

·         znát klasifikaci a charakteristiku teoretických a empirických výzkumných metod, použitelných při řešení diplomové práce s výzkumným zaměřením v oboru;

Konkrétní cíle:

·         zopakovat získané poznatky z řešení bakalářské práce;

·         prostudovat dostupné dokumenty k diplomové práci fakultní i katedrální povahy;

·         zvážit volbu tématu diplomové práce podle metodiky SMART;

·         stanovit cíle teoretické části diplomové práce;

·         strukturovat teoretickou část práce s ohledem na stanovené cíle a běžný úzus požadovaných kapitol;

·         stanovit předmět zamýšleného výzkumu, jeho cíle a základní pracovní hypotézy;

·         plánovat organizační průběh výzkumu a jeho metodiku;

·         znát způsoby kvantitativní a kvalitativní analýzy zkoumaných jevů;

·         strukturovat výzkumnou část práce dle požadovaného sledu kapitol;

·         diskutovat nad možností využití jednotlivých empirických metod při výzkumu hudebně výchovné praxe;

·         koncipovat test základních hudebních schopností;

·         navrhnout průběh individuální prověrky kvality pěveckého projevu žáka a odpovídající škály hodnocení;

·         navrhnout rozvrstvení kvality libovolné hudební dovednosti jak podklad pro slovní hodnocení;

·         konstruovat anamnestický dotazník;

·         navrhnout hudebně tvořivou situaci a způsob identifikace hudební tvořivosti žáka;

·         zkonstruovat sémantický diferenciál pro práci se zvolenou ukázkou hudební skladby.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Descriptors - Czech

2 kredity/60 hod: 12 hodin přímé výuky, 10 hodin plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 6 hodin koncipování individuální prověrky hudebnosti, 20 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce).

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Strukturace teoretické a výzkumné části diplomové práce, specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz diplomové práce

Odevzdání  konceptu individuální prověrky hudebnosti

Drobné seminární úkoly pramenící z probíraných témat

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2017.

Doporučená literatura:

HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996.

POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997.

ECO, U. Jak napsat doplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7

ŠIFNER, F. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: UK v Praze, PedF, 2004.

Citační norma/ Citation standard (https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf)

Opatření PedF a UK / Measures PedF and UK (https://knihovna.pedf.cuni.cz/pokyny_zp.html)

Literatura dle individuálně zvoleného tématu diplomové práce

 

 

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2022)
Teaching methods - Czech

Předmět bude vyučován prezenčně za podpory kurzu v Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14902

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Syllabus - Czech

1. Repetitorium poznatků z přípravy bakalářské práce. Specifika práce diplomové. Testy hudebních schopností a dovedností –využití empirických prověrek hudebnosti. Organizace experimentu – pretest, retest

2. Individuální prověrka hudebnosti. Ratingová metoda v Hv, kritéria a škály pro hodnocení pěveckého projevu a dalších hudebních aktivit. Slovní hodnocení v Hv.

3. Sémantický diferenciál v práci s poslechovou skladbou. Psychologie hudebního vnímání a prožívání. Vizualizace poslechu

4. Anamnestický dotazník jako prostředek zkoumání struktury hudebnosti. Vliv masmédií na rozvoj hudebnosti. Hudební zájmy žáka, preference, postoje, formování jeho hudebního vkusu.

5. Projektivní metoda v HV, kritéria hodnocení tvořivých projevů. Identifikace hudební tvořivosti žáka (z hlediska struktury a dynamiky tvořivé osobnosti, tvořivého procesu, výsledku tvořivé práce a tvořivé situace).

6. Principy tvořivé intonace jako námět pro experimentální vyučování. Plánování experimentálního vyučování (algoritmy rozvoje intonačních, sluchových a tvořivých dovedností).

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Learning outcomes - Czech

Student vysvětlí metodologii výzkumu v oboru hudební pedagogiky, včetně kritického zkoumání odborných zdrojů, analýzy hudebních děl a reflexe interpretačních postupů.

Student vyhledává a kriticky analyzuje odborné zdroje a literaturu relevantní k vybranému tématu v oblasti hudební teorie a pedagogiky.

Student formuluje výzkumnou otázku, provádí relevantní výzkum a systematicky shromažďuje data a informace z různých zdrojů.

Student uplatňuje získané znalosti a zkušenosti z dosavadního studia při tvorbě odborného textu na zvolené téma.

Student efektivně komunikuje se svým vedoucím diplomové práce a prezentuje svá zjištění v písemné i ústní formě.

Student samostatně plánuje a řídí svůj výzkumný projekt v souladu s požadavky na diplomovou práci.

Student strukturuje odborný text, jasně a srozumitelně formuluje závěry vyplývající z výzkumu a obhajuje své stanovisko při odborné diskusi.

Student začleňuje poznatky z výzkumu do své pedagogické praxe.

Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html