|
|
|
||
Introduction into the issues of pedagogical practice in terms of partial aspects. An overview of questions from the field of psychological, didactic and artistic-pedagogical. Part of the course is a practical solution to the didactic issues of teaching young performers on the examples of selected works of piano and string literature, suitable for beginning performers. Attention is paid to all areas of instrumental teaching, such as tone production, intonation, development of the timbre aspects of playing, development of rhythmic feeling, solving the instrumental technique, orientation in stylistic and genre specifics. Students have a broad knowledge of the instructive literature in the field, they are able to actively interpret and analyze it. All pedagogical work of students is then reflected.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu jsou hlubší rozbory didaktické problematiky instruktivních děl a hledání vhodných prostředků k jejich interpretaci. Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
Applebaum, Samuel: The Way They Play, Paganiniana Publications, Inc., Neptun City 1972. Borová, Milada.: Příprava nadaných dětí předškolního věku ke klavírní hře. Panton, Praha 1973. Eigeldinger, Jean-Jacques: Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986. Gregor, Vít: Klavír – černobílé tajemství interpretace. Nakladatelství Karolinum, Praha 2012. Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988. Martens, Frederick H.: Violin Mastery. Dover Publication, Inc., Mineola, New York 2006. Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985. Šimková, Ludmila: Klavírní prvouka – metodické poznámky. Editio Bärenreiter, Praha 2003. Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003. Pazdera, J.: Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: AMU 2015. Yankelevich, Yuri: The Russian Violin School. Oxford University Press, New York 2016.
APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book I. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1972. APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book II. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1973. FLESCH, C.: The Art of Violin Playing. New York: Carl Fischer, Inc. 1924. GALAMIAN, I.: Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publications 2013. HART, G.: The violin and its music. Boston: Ditson 1883. MARTENS, F. H.: Violin Mastery. New York: Dover Publications 2006.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (03.10.2020)
|
|
||
Průběžné plnění povinností - aktivní účast na seminářích a 12 hodin praxe v ZUŠ. Výstup na semináři, jehož náplní bude prezentace poznatků z praxe. Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
1. Metodický postup v začátcích hry na klavír/housle.
2. Rozvíjení hudebního talentu. 3. Interpretace jako výklad hudebního díla s akcentem na instruktivní literaturu. 4. Klavírní/houskový tón a jeho kultivace. 5. Klavírní/houslová technika a její rozvoj. Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
Student: definuje nástrojově-technický či interpretační problém na vybrané ukázce analyzuje jeho příčiny nabídne alternativní řešení doporučí vhodný studijní materiál z oblasti instruktivní literatury Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|